44498314 21 98+ phone phone-black
logo

راه پله چوبی ؛ راه پله مناسب خانه چوبی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

راه پله چوبی مناسب

راه پله چوبی را می‌توان یکی از مهم‌ترین عناصر در راحتی و زیبایی خانه چوبی دانست. چرا باید راه پله مناسب باشد و در طراحی آن دقت بسیاری به خرج داد؟ برخی به راه پله تنها به چشم راه ارتباطی بین طبقات نگاه می‌کنند اما آیا واقعاً راه پله تنها برای جا به جایی بین طبقات کاربرد دارد؟ راه پله را می‌توان به عنوان یکی از عوامل مهم در دکوراسیون و زیبایی خانه دانست که همیشه نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند و به افراد یادآوری می‌کند که این سازه یک آپارتمان عادی شهری نیست و اکنون در خانه، ویلا و یا سازه‌ای چوبی هستید. همین امر موجب شده تا بسیاری از افراد در هنگام طراحی سازه‌های چوبی، توجه بسیار زیادی در خصوص راه پله مناسب داشته باشند. چوب را می‌توان یک مصالح انعطاف‌پذیر، قابل انطباق و جذاب دانست. استفاده از چوب برای ساخت خانه در صورتی که قوانین معماری و زیبایی‌شناسی به خوبی رعایت شود می‌تواند تنها یک خانه نباشد و بیشتر شبیه اثری هنری شود. در این مطلب قصد داریم در خصوص نکاتی که در خصوص طراحی و انتخاب راه پله مناسب را با هم مرور کنیم. با گروه بین‌المللی آمیتیس همراه باشید.

راه پله
راه پله مناسب برای خانه های چوبی

راه پله چوبی

وقتی که تصمیم گرفتید که خانه‌ای چوبی بسازید باید چند مورد بسیار مهم را در نظر بگیرید. اولین موردی که توجه به آن بسیار مهم است طرح خانه است، در طراحی خانه مشخص می‌شود که راه پله خانه چوبی در کجا قرار دارد و چه میزان فضا برای آن دارید. پس از این‌که این موارد را متوجه شدید باید در خصوص راه پله مناسب تصمیماتی اتخاذ کنید.

راه پله مناسب

ساخت یک خانه چوبی شاید در عمل بسیار آسان باشد اما نیاز به فکر و طراحی بسیاری دارد. توجه داشته باشید که به هر میزانی که در طراحی و انتخاب اجزای گوناگون این خانه مانند راه پله چوبی زمان بیشتری صرف کنید، خانه‌ای زیباتر، جذاب‌تر و مناسب سلیقه خود خواهید داشت. زمانی که بحث راه پله چوبی در میان باشد ممکن است شکل‌های متفاوت و گوناگونی از راه پله در ذهن شما شکل بگیرد و نتوانید به یک گزینه زیبا و مناسب فکر کنید. سلیقه، متریال، نوع طراحی و موارد بسیاری دیگر از پارامترهایی است که در هنگام انتخاب راه پله مناسب باید به آن توجه شود.

مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کنید عبارت‌اند از:

۱- متریال

اولین موردی که باید در خصوص آن تصمیم بگیرید نوع متریالی است که می‌خواهید استفاده کنید. درست است که بسیاری افراد در ویلاهای چوبی از راه پله چوبی استفاده می‌کنند تا زیبایی و همگونی خانه به هم نریزد اما برخی دوست دارند که راه پله‌هایی از جنس بتن یا فلز داشته باشند. هر کدام از این متریال‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و نمی‌تواند گفت که کدام یک بهتر یا بدتر است. شاید مهم‌ترین پارامتر در انتخاب متریال برای راه پله، سلیقه فرد باشد. البته باید توجه داشته باشید که علاوه بر زیبایی و همگونی، معمولاً از راه پله‌های چوبی برای افزایش میزان عایق بودن و راحتی خانه استفاده می‌شود.

۲- نحوه ساخت

به جرئت می‌توانیم بگوییم که بدترین نوع پله‌ای که برای خانه چوبی وجود دارد، پله‌های پیش ساخته است. این پله‌ها همگونی خاصی با خانه ندارند و معمولاً طراحی معمولی دارند. به همین دلیل می‌توانند ناخوشایند و یا حتی در مواردی نا امن باشند. به همین دلیل بهتر است به جای استفاده از این پله‌ها، سعی در طراحی راه پله چوبی مخصوص به خانه خود کنید.

۳- مساحت اختصاص یافته به راه پله

از دیگر مواردی که در انتخاب نوع و طراحی راه پله مناسب بسیار مهم است، مساحت و فضای اختصاص یافته به آن است. اگر در هنگام ساخت خانه و با توجه به مساحت‌ بخش‌های گوناگون خانه، راه پله چوبی یا فلزی خانه را طراحی کنیم، می‌توانیم باقی اجزای خانه را نیز با توجه به آن طراحی کنیم تا خانه‌ای جذاب‌تر داشته باشیم. این کار باعث می‌شود تا دست طراح در قرار دادن اجزای متفاوت خانه بازتر باشد و بتواند راه پله را به گونه‌ای طراحی کند که به راحتی به چند اتاق یا فضا دسترسی داشته باشید. این کار نیاز به راهرو‌ها را کاهش می‌دهد و همین امر می‌تواند فضاهای بیشتری برای قسمت‌های متفاوت خانه در اختیار افراد قرار دهد. قرار دادن راه پله در یک گوشه طراح را مجبور به اضافه کردن راهرو به خانه می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا بخشی از فضایی که می‌توانست برای مصارف مفید استفاده شود از بین برود.

راه پله چوبی
نکات مهم در محاسبه راه پله چوبی

موارد مهم در محاسبات راه پله

برای این‌که بتوان راه پله خوبی طراحی کرد و ساخت باید در خصوص برخی اندازه‌ها اطلاعاتی داشته باشید. از مهم‌ترین این اطلاعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارتفاع از کف طبقه اول تا کف طبقه دوم

طول دهانه راه پله

عرض باز شدن پله‌ها

اتصالات راه پله

جهت حرکت روی پله‌ها

انواع راه پله

راه پله‌ها به صورت کلی به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

۱- پله‌های ساده

این نوع از راه پله، پله‌ها توسط نوار یا تیرهای پایینی از دو طرف پشتیبانی می‌شوند.

۲- راه پله مناسب فضای تنگ

این نوع راه پله‌ها معمولاً با فرم غیر استاندارد و ناهمگون بالا می‌روند که دارای بریدگی‌هایی از فرم بیضی یا شیب‌دار هستند. معمولاً به خاطر فرم نه چندان استانداردی که دارند معمولاً فقط می‌توانند یک پا را در خود جای دهند. این پله‌ها را معمولاً در فضاهای بسیار تنگ استفاده می‌کنند تا تنها راهی برای بالا رفتن و پایین آمدن ایجاد کنند.

۳- پله‌های مارپیچ

پله‌های مدوم عمودی که با چرخش به سمت بالا می‌روند. ستون اصلی این نوع پله‌ها در میان آن‌ها قرار دارد که تمام پله‌ها به آن متصل می‌شود. این پله‌ها زیبایی خاصی دارند اما باید توجه داشت که راحتی آن‌ها بسیار کمتر از پله‌های ساده است. بالا رفتن از این پله‌ها برای افراد سالمند بسیار مشکل است و همچنین نمی‌توان به راحتی محموله‌های گوناگون را توسط آن‌ها بالا برد یا پایین آورد.

راه پله مناسب
برای ساخت راه پله چوبی چه مواردی را باید در نظر گرفت ؟

نکاتی برای ساخت راه پله چوبی

توجه داشته باشید که شیب و زاویه راه پله نباید بیشتر از ۴۵ درجه باشد. شیب‌های بیشتر از ۴۵ درجه باعث می‌شود که ارتفاع پله‌ها افزایش یابد و کار بالا رفتن از آن‌ها را با مشکل سخت‌تر شود.

باید در خصوص این‌که پله‌ها به کدام قسمت از طبقه برسد تصمیم بگیرید. آیا باید از طریق پله‌ها به راهرو رسید و بعد وارد فضا اتاق‌ها شد یا به بخشی رسید که در تمام اتاق‌ها در آنجا قرار دارد. حتی برخی دوست دارند که راه پله مستقیم به اتاق برسد.

تکیه‌گاه، ستون‌های حمال و ستون‌های غیر حمال باشد. همچنین باید بدانید که ستون‌های خانه چند لایه هستند یا از الوار ساخته شده‌اند. دانستن این موارد می‌تواند به طراح در ساخت بهترین راه پله چوبی برای خانه کمک بسیاری کند.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب منزل چوبی را با چه چوب‌ها و الوارهایی می‌سازند؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir