44498314 21 98+ phone phone-black
logo

زیباترین سازه های چوبی جهان ؛ سازه های زیبا که تمام چشم‌ها را به خود خیره می‌کند

زیباترین سازه های چوبی

زیباترین سازه های چوبی

 

زیباترین سازه های چوبی تنها با کمی دقت و سلیقه در مهندسی و ساخت تبدیل به سازه های زیبا می‌شوند. پل چوبی آناکلیا در گرجستان، گوی علم و فناوری سوئیس، فرودگاه جکسون هل آمریکا، متروپل پاراسل‌ اسپانیا و ساختمان ایسترندپارکن در سوئد از جمله سازه های زیبا در جهان است. بناهای چوبی قدمتی به اندازه تاریخ ساخت خانه در جهان دارند. و از چوب می‌توان به عنوان یکی از اولین مصالحی که بشر برای ساخت خانه مورد استفاده قرار داد، نام برد.

ساخت این سازه های زیبا که ضرر بسیار کمتری از سازه‌های بتنی، سیمانی و فولادی برای محیط‌زیست دارند. و به نوعی می‌توان گفت که با محیط‌زیست سازگار هستند، این روزها در جهان دوباره در حال رونق گرفتن است. و هر روز بر تعداد علاقه‌مندان به زندگی در خانه‌ها و ویلاهای چوبی لوکس و معمولی افزوده می‌شود. برخی از این سازه‌ها به قدری زیبا ساخته شده‌اند که چشم بازدید کنندگان را به خود خیره می‌کنند. در این مطلب قصد داریم برخی از زیباترین و معروف‌ترین سازه‌های چوبی جهان را معرفی کنیم. با گروه بین‌المللی آمیتیس همراه باشید.

زیباترین سازه های چوبی در جهان

برخی سازه‌ها به قدری زیبا هستند که می‌توانند به عنوان نماد و جاذبه گردشگری یک شهر یا یک منطقه به حساب بیایند. سازه‌ها و بناهای چوبی یکی از مواردی است که توجه افراد بسیاری را به خود جلب می‌کند. سازه های زیبا چوبی که در ادامه معرفی خواهیم کرد را می‌توان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر و منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند، دانست که هر ساله هزاران نفر از آن‌ها بازدید می‌کنند. این بناهای چوبی عبارت‌اند از:

۱- کلیسای کنارویک (Knarvik Church)

زمانی که صحبت از بنایی متفاوت به میان می‌آید، بسیاری افراد به یاد کلیسای کنارویک می‌افتند. این کلیسا در سال ۲۰۱۴ و در روستای کنارویک نروژ، کلیسایی زیبا از جنس چوب کاج ساخته شد. کلیسای کنارویک  بسیار جذاب، مدرن و زیبا ساخته شده است. و با طرح ویژه‌ای که دارد می‌تواند چشم همگان را خیره کند. محراب هرمی شکل، طراحی زیبای نمای خارجی، طراحی داخلی بسیار زیبا و سقف داخلی مثلثی شکل باعث شده تا افراد بسیاری از آن بازدید کنند.

یکی دیگر از مواردی که توانسته بر میزان جذابیت این کلیسا بیفزاید این است که تمام لوازم موجود در این کلیسا از جنس چوب ساخته شده و باعث شده تا این کلیسا را بتوان کلیسایی تمام چوبی دانست. زندگی روستایی منطقه در کنار کلیسایی چوبی باعث شده تا گردشگران بسیاری در هنگام سفر به نروژ از این روستا و کلیسای زیبای آن دیدن کنند.

۲- فرودگاه جکسون هل (Jackson Hole Airport)

در ۱۱ کیلومتری شهر کوچک جکسون هل یکی دیگر از سازه های زیبا و چوبی قرار دارد. اولین تصوری که دیدن این بنا از دور در ذهن افراد ایجاد می‌کند، کلبه‌ای چوبی و بزرگ است. اما این سازه چوبی در حقیقت فرودگاه شهر جکسون هل است. ساخت زیباترین سازه های چوبی در جهان رونق بسیاری یافته است. و باعث شده تا افراد بسیاری به کار ساخت ویلاها، بناها و سازه‌های چوبی مشغول شوند. اما این سالن فرودگاه که از چوب ساخته شده بنایی دیگر است.

این سالن را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین و زیباترین سازه های چوبی دانست. این فرودگاه به دلیل نزدیکی به مکان‌های دیدنی و گردشگری دیگر هر ساله مسافران زیادی را به خود می‌بیند؛ و بسیاری از این مسافران غرق در زیبایی فرودگاه می‌شوند. البته این افراد اولین دیدنی این شهر را بلافاصله پس از خارج شدن از هواپیما مشاهده می‌کنند که آن هم سالن جذاب و زیبای فرودگاه است.

 

زیباترین سازه های چوبی

 

۳- گوی علم و نوآوری (The Globe of Science and Innovation)

مرکز علم و نوآوری ژنو یکی دیگر از زیباترین سازه های چوبی در جهان است. این مرکز که هر ساله میزبان چندین نمایشگاه و سمینار علمی است را ابتدا در سال ۲۰۰۲ در شهر نوشاتل ساختند و در سال ۲۰۰۴ آن را به ژنو منتقل کردند. این بنا که می‌توان آن را در میان سازه های زیبا و چوبی قرار داد، گویی با ارتفاع ۲۷ متر و قطر ۴۰ متر است.

درون این گوی چندین طبقه ساخته شده که طبقه اول آن محل نمایشگاه دائمی مربوط به اطلاعات، تحقیقات و جستجوهای علمی در خصوص کره زمین است. طبقات دیگر نیز کاربردهایی مانند برگزاری نمایشگاه و همایش دارند. هر سال علاوه بر علاقه‌مندان به علم و نوآوری، معماران و گردشگران بسیاری از این بنای چوبی متفاوت و بسیار زیبا دیدن می‌کنند.

۴- پل چوبی آناکلیا (Anaklia-Ganmukhuri wooden footbridge)

یکی دیگر از زیباترین سازه های چوبی در شهر آناکلیا گرجستان قرار دارد. این شهر ساحلی در منطقه سامگرلو زمو سوانتی قرار دارد که این منطقه را می‌توان یکی از مناطق باستانی و قدیمی دانست که شواهد زندگی در آن به عصر برنز می‌رسد. رودخانه انگوری که به دریای سیاه می‌ریزید نیز در این منطقه قرار دارد که پل چوبی آناکلیا نیز بر روی آن ساخته شده است. این پل چوبی با طول ۵۰۵ بزرگ‌ترین پل عابر پیاده اروپا است.

این سازه چوبی در سال ۲۰۱۲ با استفاده از چوب‌های بلوط ساخته شده است. البته برای استحکام بیشتر این پل مواد دیگری مانند پلی کربنات نیز در آن به کار رفته است. این پل علاوه بر این‌که در تردد آناکلیا نقش بسیار مهمی دارد، به عنوان یک جاذبه دیدنی و گردشگری این شهر نیز به حساب می‌آید و سالانه افراد زیادی از این پل بازدید می‌کنند و بر روی آن عکس‌های یادگاری می‌گیرند.

۵- ساختمان ایسترندپارکن (Strandparken)

در نزدیکی شهر استکهلم سوئد یک ساختمان ۸ طبقه چوبی و زیبا جا خوش کرده است. این آپارتمان چوبی که در سال ۲۰۱۳ ساخته شد را می‌توانی یکی از زیباترین سازه های چوبی دانست. علاوه بر نما و فضای خارجی خانه که از چوب سدورس ساخته شده، فضای داخلی خانه نیز تماماً چوبی است.

یکی از جذابیت‌های این خانه همان چوب سدورس استفاده شده در آن است. این چوب در گذر زمان تغییر رنگ می‌دهد و رنگ خاکستری جذابی به خود می‌گیرد. گروه معماری وین گاردس در ساخت این خانه تمام موارد امنیتی و لازم را در نظر گرفته‌اند و این بنای چوبی را به گونه‌ای ساخته‌اند که افراد مستقر در ۳۱ واحد آن آرامش و امنیت کاملی داشته باشند.

 

زیباترین سازه های چوبی

 

۶- متروپل پاراسل (Metropol Parasol)

معروف‌ترین و زیباترین سازه چوبی اسپانیا متروپل پاراسل است. این سازه چوبی که در میدان La Encarnación قرار دارد توسط یورگن مایر، طراح و معمار آلمانی معروف در سال ۲۰۱۱ ساخته شده است. این بنا که از ۶ سازه چوبی به شکل قارچ ساخته شده و ۱۵۰ متر طول، ۷۰ متر عرض و ۲۶ متر ارتفاع دارد.

این سازه در میان زیباترین سازه های چوبی از معروفیت بسیاری برخوردار است و دلیل آن هم این است که بسیاری متروپل پاراسل را بزرگ‌ترین سازه چوبی جهان می‌دانند.

متروپل پاراسل در میان مردم محلی به Las Setas de la Encarnación به معنای قارچ‌های تجسم معروف است. در زیر این بنا رستوران، غذاخوری و نمایشگاه قرار دارد و از بالای آن می‌توان دید مناسبی به شهر سویا داشت و به راحتی مناظر این شهر را مشاهده کرد.

۷- کلیسای کیژی پوگوست (Kizhi Pogost)

آخرین سازه چوبی که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم، کلیسای کیژی پوگوست در روسیه است. این کلیسا با کلیسای چوبی بزرگ و برج ناقوس در قرن هفدهم در جزیره کیژی ساخته شده است. کلیسای اول از ۲۲ گنبد چوبی با ارتفاع ۳۷ متر و کلیسای دوم با ۹ گنبد ساخته شده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل معروفیت این بنای چوبی در میان سازه های زیبا ، قدمت آن است. این سازه چوبی در سال ۱۹۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و سه سال پس از آن در به عنوان میراث فرهنگی روسیه ثبت شد. کلیسای کیژی پوگوست که اکنون نزدیک به 300 سال عمر دارد مورد توجه و علاقه بسیاری از گردشگران در جهان است و هر سال افراد زیادی از آن دیدن می‌کنند.

کدام یک از بناهای چوبی نام برده شده در این مقاله را از نزدیک دیده‌اید؟ آیا زیباترین سازه های چوبی دیگری که بسیار جذاب و زیبا باشد را می‌شناسید؟ نظرات، تجربیات و اطلاعات خود در خصوص سازه های زیبا و چوبی با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir