44498314 21 98+ phone phone-black
logo

کاربرد چوب در معماری ، چرا معماران به چوب توجه ویژه‌ای دارند؟

کاربرد چوب

از کاربرد چوب در معماری چه می‌دانید؟ با چوب می‌توان خانه چوبی ساخت، طراحی داخلی و خارجی خانه را انجام داد و یا در دکوراسیون خانه از آن استفاده کرد. به همین دلیل می‌توان گفت که چوب در معماری کاربرد فراوانی دارد.

یکی از راه‌هایی که می‌توان فضاهای مطبوع و آرامش بخشی را در خانه ایجاد کرد، استفاده از مصالح و مواد طبیعی در ساخت خانه است. چوب که یکی از اولین مصالح مورد استفاده بشر در ساخت خانه بوده است، در سالیان اخیر دوباره مورد توجه معماران و مهندسان قرار گرفته است و از آن در ساخت بخش‌های متفاوت خانه استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم در خصوص مهم‌ترین کاربردهای چوب در معماری و همچنین دلایل این کاربردها نکاتی را بیان کنیم. با گروه بین‌المللی آمیتیس همراه باشید.

کاربرد چوب
چوب در معماری چه کاربردی دارد؟

کاربرد چوب در معماری

کاربرد چوب در معماری را می‌توان به سه بخش اصلی تقسیم کرد که این بخش‌ها عبارت‌اند از:

۱- ساخت خانه چوبی

خانه‌ها، ویلاها و سازه‌های چوبی را با استفاده از الوار و تخته‌های چوب‌های گوناگون می‌سازند. چوب‌های بسیار متنوعی وجود دارد که از تنه درختان مختلف به دست می‌آید. هر کدام از این چوب‌ها خواص و ویژگی‌هایی مخصوص به خود را دارند. برخی از آن‌ها مقاوم‌تر و سنگین‌تر و برخی دیگر سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند. در سال‌های اخیر که زندگی در ویلا و خانه چوبی در جهان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، علم هم به کمک معماران آمده و با استفاده از فناوری‌های نوین، چوبی‌هایی نظیر گلولام و چوب ترمو به وجود آمده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چوب ترمو پیشنهاد می‌کنیم مطلب چوب ترموود چیست ؛ ساخت سازه چوبی مدرن با چوب ترمو را مطالعه کنید. این چوب‌ها به دلیل خواص بهتری که از چوب‌های عادی دارند مورد توجه معماران قرار گرفته‌اند و در ساخت خانه و ویلای چوبی از آن‌ها بیشتر استفاده می‌کنند. این چوب‌ها وزن کمتری دارند، در برابر حرارت، کپک‌ها و قارچ‌ها مقاوم‌تر هستند و دیرتر می‌پوسند و تخریب می‌شوند. شاید پس از انقلاب صنعتی دیگر از چوب به عنوان یکی از مصالح مناسب و خوب برای ساخت خانه یاد نمی‌شد اما پس از این‌که فناوری‌های جدید به کمک معماران شتافتند استفاده از این مصالح تجدید پذیر، پرکاربرد و زیبا مجدداً رونق گرفته است.

۲- دیوار پوش و کف‌پوش

از دیگر کاربرد چوب در معماری ساخت دیوار پوش و کف‌پوش است. برای ساخت این قطعات در کارخانه‌های مربوطه چوب را به صورت قطعات و پنل‌هایی با ابعاد مشخص تولید می‌کنند و تنها کافی است که در محل مورد نظر آن‌ها را نصب کرده و به هم بچسبانند تا سطحی یکدست، زیبا و چوبی ساخته شود. این کف‌پوش و دیوار پوش‌ها به دلیل این‌که از چوب واقعی ساخته می‌شوند، زیبایی و جذابیت آن‌ها را در خود دارند و می‌توانند یک خانه را لوکس‌تر و جذاب‌تر کنند. این روزها اگر سری به فروشگاه‌های فروش کف‌پوش و دیوار پوش بزنید با تنوع بسیار مناسبی از طرح و رنگ مواجه خواهید شد که می‌تواند جوابگوی سلیقه افراد متفاوت باشد.

کف‌پوش‌ها و دیوار پوش‌ها را به گونه‌ای می‌سازند که مقاومت بیشتری در برابر عوامل مختلف محیطی داشته باشند تا بتوان از آن‌ها برای مدت بیشتری سود برد. بسیاری از معماران و طراحان، مخصوصاً طراحان دکوراسیون داخلی از کف‌پوش و دیوار پوش چوبی برای افزودن بر زیبایی خانه استفاده می‌کنند.

باید بدانید که چوب به دلیل ساختاری که دارد، خاصیت ارتجاعی بیشتری نسبت به سنگ، سیمان، بتن و سایر مصالح مورد استفاده در ساختمان دارد و به همین دلیل در صورتی که از آن به عنوان کف‌پوش استفاده شود، میزان امنیت را برای سالمندان و کودکان بالاتر می‌برد.

۳- طراحی داخلی و دکوراسیون

دیگر کاربرد چوب در معماری ، استفاده از آن در طراحی داخلی و دکوراسیون است. از چوب برای ایجاد روح در فضای خانه استفاده می‌کنند. چوب با توجه به خواصی مانند رنگ، زیبایی، آکوستیک بودن، عایق مناسب حرارت، قدرت شکل‌پذیری و موارد دیگر می‌تواند یک متریال مناسب برای طراحی داخلی و دکوراسیون باشد. همان‌طور که گفتیم خانه چوبی ، دیوارهای چوبی، کف‌پوش و دیوار پوش‌های گوناگونی از چوب‌های متفاوت می‌سازند که همه آن‌ها به نوبه خوب می‌توانند زیبا باشند. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایا چوب در طراحی داخلی و دکوراسیون وزن سبک آن نسبت به بسیاری از متریال‌های مشابه است. همین مورد سبب می‌شود تا علاوه بر این‌که روح را به فضای خانه تزریق می‌کنیم، بار مرده اضافه‌ای را به خانه تحمیل نکنیم تا بر ساختمان تأثیر منفی گذاشته نشود.

این روزها در خانه تقریباً تمام افراد وسایل چوبی وجود دارد. از مبلمان گرفته تا کابینت، کمد، جاکفشی و در اتاق‌ها در بسیاری از خانه‌ها چوبی است. بسیاری از طراحان و معماران برای افزودن بر مقاومت این‌گونه لوازم مخصوصاً لوازمی که در آشپزخانه استفاده می‌شوند مانند کابینت‌ها بر روی چوب روکشی از جنس مواد دیگر که در برابر رطوبت و حرارت مقاومت‌تر هستند می‌کشند تا میزان مقاومت و دوام چوب‌ها را بالاتر ببرند.

چوب در معماری
دلیل محبوبیت و استفاده روزافزون چوب در معماری چیست؟

دلایل استفاده از چوب در معماری

با کاربرد چوب در معماری آشنا شدید. از مهم‌ترین دلایل توجه و استقبال روز افزون معماران به چوب و استفاده از آن در صنعت ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- عایق صدا

از دیگر کاربرد چوب در معماری استفاده از آن به عنوان عایق صدا است. چوب استفاده بسیار زیادی در سالن‌های تئاتر و اپرا دارد. میزان رد شدن صدا از چوب بسیار پایین‌تر از مصالح دیگری مانند بتن، سیمان و آجر است و بسیاری از طراحان علاوه بر استفاده از زیبایی آن، از این خاصیت چوب نیز سود می‌برند و خانه‌هایی مناسب‌تر برای سکونت می‌سازند.

چوب شاید عایق کامل صدا نباشد اما به دلیل بافتی که دارد می‌تواند مقدار بسیار زیادی از محیط اطراف را جذب کند و از شدت آن‌ها بکاهد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای چوب به عنوان عایق صدا در دیوارهای داخلی خانه است تا در اتاق خواب آرامش بیشتری حاکم باشد. برخی از معماران خوش‌سلیقه با استفاده از برخی مواد دیگر که به این دیوارها می‌افزایند میزان عایق صدا بودن دیوار را افزایش می‌دهند و کارایی آن را بیشتر می‌کنند.

۲- عایق حرارت و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی

کاربرد چوب به عنوان عایق مناسب حرارت باعث می‌شود که از چوب در معماری ، مخصوصاً دیوارها استفاده می‌شود. در روزهای گرم سال دیوارهای چوبی گرما بیرون را جذب می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که این گرما وارد خانه شود. در زمستان این کار بر عکس است و اجازه خروج گرما داخل خانه را در روزهای سرد زمستانی نمی‌دهند. به همین دلیل به مصرف انرژی کمتری برای گرمایش و سرمایش خانه نیاز است و در هزینه‌های مصرف انرژی صرفه‌جویی مناسبی می‌شود.

۳- طبیعی، در دسترس و تجدید پذیر

چوب یکی از مصالحی است که به صورت طبیعی بر روی زمین وجود دارد. به همین دلیل استفاده از آن آسان است و اگر توجه ویژه‌ای به درختکاری و جایگزین کردن درختان جدید با درختان قطع شده شود، نه تنها جنگل‌ها از بین نمی‌روند بلکه می‌توان تأثیر مناسبی بر کاهش روند گرم شدن کره زمین گذاشت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید به ازای هر یک مترمربع چوبی که در ساخت خانه استفاده می‌شود ۸۰۰ کیلوگرم گازهای گلخانه‌ای کمتری نسبت به ساخت و ساز با سیمان و بتن به جو زمین وارد می‌شود. همین امر در دراز مدت و با افزایش روند ساخت خانه چوبی می‌تواند از میزان گازهای گلخانه‌ای که در هر سال به جو زمین وارد می‌شود کاسته شود و روند گرمایش زمین را کندتر کرد. همچنین چوب سازگاری بسیاری با محیط‌زیست دارد و بر خلاف بتن و سیمان باعث آلوده شدن زمین نمی‌شود و به راحتی در طبیعت جذب می‌شوند.

۴- سبک و بادوام

در بسیاری از کشورهای زلزله خیز مانند ژاپن ساخت خانه‌های چوبی از رونق بسیار بالایی برخوردار است. دلیل این امر هم مقاومت بسیار مناسب چوب در برابر زلزله است. همچنین به دلیل سبکی بیشتری که نسبت به مصالحی مانند فولاد، بتن و سیمان دارند در صورت فرو ریختن، صدمات کمتری به فرد و وسایل خانه وارد می‌شود.

از دیگر دلایل استفاده روز افزون چوب در معماری این است که می‌توان به راحتی قطعات آسیب دیده را تعمیر کرد و حتی عوض کرد. این کار در دیوارهای آجری و بتنی بسیار سخت است و نیاز است که بخشی از دیوار را خراب کنند اما برای دیوارهای چوبی تنها کافی است تخته یا الوار صدمه دیده را تعویض کرد.

از دیگر کاربردهای چوب در معماری چه اطلاعاتی دارید؟ آیا با خواص چوب که باعث می‌شود از آن به عنوان یک مصالح بسیار مناسب یاد کنند، آشنایی دارید؟ نظرات، تجربیات و اطلاعات خود را در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب صفر تا صد ویلای چوبی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir