44498314 21 98+ phone phone-black
logo

انواع سقف کاذب برای داشتن طراحی داخلی مناسب

انواع سقف کاذب

انواع سقف کاذب برای عایق کردن سقف اصلی در برابر صدا و حرارت و همچنین زیبایی بخشیدن به ساختمان وجود دارند. درگذشته برای زیباسازی خانه و سایر ساختمان‌ها تنها زیبایی دیوار‌ها و کف‌پوش‌ها موردتوجه بودند و زیبایی سقف تنها به نصب لوستر محدود می‌شد، اما باگذشت زمان سقف نیز به یک عنصر مهم در طراحی خانه تبدیل شد. امروزه انواع پوشش سقف داخلی برای اجرای هرچه خلاقانه‌تر دکوراسیون داخلی با مصالح مختلف وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل این موارد می‌شوند: کناف، رابیتیس، ترکیبی، آلومینیومی، گریلیوم، طلقی، آسمان مجازی، آکوستیک، پی‌وی‌سی، آی‌گلس، شیشه‌ای و سقف کاذب چوبی.

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب نوعی سقف ثانویه و غیر باربر است که بر روی سقف اصلی در خانه و مراکز تجاری و اداری نصب می‌شود و جلوه بی‌نظیری به خانه و سایر مکان‌ها می‌بخشد. سقف کاذب علاوه‌بر زیبایی کارایی‌های مختلفی مانند ایجاد عایقی برای صدا، کاهش مصرف انرژی با کاهش ارتفاع سقف در مکان‌هایی با سقف‌های بلند را نیز شامل می‌شود.

انواع سقف کاذب چیست؟

از جمله مواردی که هنگام انتخاب یکی از انواع سقف کاذب باید به آن توجه شود، هارمونی آن با سایر دکوراسیون خانه از جمله دیوارها و کف‌پوش است. سقف کاذب به انواع مختلفی که پیش‌تر عنوان شد تقسیم می‌شود. در ادامه به توضیح انواع پوشش سقف داخلی نام‌برده‌شده می‌پردازیم.

کناف

سقف کاذب کناف به‌صورت پنل‌های گچی یا سیمانی مسطح با زیرسازی فولادی سبک روی سقف اصلی قرار می‌گیرد و در دو نوع ثابت و متحرک یا مشبک ساخته می‌شود. این نوع سقف کاذب به‌دلیل سبک و ارزان بودن و همچنین مقاومت بالا در برابر حریق و زلزله، عموماً یکی از پرکاربرد‌ترین انواع سقف کاذب است. این سقف بیش‌تر در هنگام بازسازی ساختمان و همچنین برای ساختمان‌هایی که دارای سیستم‌های برقی زیادی مانند دوربین مداربسته و متعاقباً سیم‌کشی‌های زیادی هستند، به دلیل سهولت دسترسی برای نصب و تعمیر سیستم‌ها، بسیار مناسب است.

رابیتیس

سقف کاذب رابیتیس که به آن راویز نیز گفته می‌شود، از ورقه‌های فولادی گالوانیزه‌ای پوشیده شده با گچ و زیرسازی میلگرد و نبشی تشکیل شده که در دو نوع برجسته و مسطح موجود است. این نوع سقف حتماً باید در حین ساخت ساختمان اجرا شود، زیرا ابتدا باید میلگرد‌هایی به سقف نصب شوند و سپس سقف کاذب روی آن قرار بگیرد و در مرحله آخر گچ‌کاری لازم انجام شود.

 

انواع سقف کاذب

 

آلومینیومی

سقف کاذب آلومینیومی از آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شود. این نوع سقف به دلیل ظاهرش بیشتر در مکان‌های اداری مورداستفاده قرار می‌گیرد. از مزایای آن هم می‌توان به نصب آسان، وزن پایین، سهولت حمل و اجرا در محلی دیگر، دسترسی آسان به اتصالات زیر سقف و مقاومت در برابر رطوبت و آتش‌سوزی اشاره کرد. این سقف به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که از پرکاربرد‌ترین آن‌ها گریلیوم است.

گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم یکی از انواع سقف کاذب آلومینیومی است که از آلومینیوم یا آلیاژ با زیر‌سازی فولادی ساخته شده است. نام‌گذاری این سقف به دلیل شباهت آن به گریل صورت‌گرفته است. گریلیوم از نوع سقف‌های باز محسوب می‌شود، به این دلیل که به‌صورت مشبک و غیر یکپارچه‌اند و سقف اصلی از زیر آن قابل رویت است. این نوع سقف بیشتر در مکان‌های اداری استفاده می‌شود، به این دلیل که علاوه‌بر توانایی ترکیب آن با دیگر سقف‌های مذکور، می‌توان دریچه کولر و سایر تأسیسات را پشت آن تعبیه کرد و با نورپردازی فضایی دلنشین و زیبا ایجاد کرد. این سقف کاذب را با استفاده از آویز، سیم مفتول یا زنجیر می‌توان به‌آسانی نصب کرد.

 ترکیبی

سقف کاذب ترکیبی، از ترکیب چند نوع سقف کاذب با یکدیگر به شکل یک طرح هندسی اجرا می‌شود. این نوع سقف عموماً در فضا‌های وسیع اجرا می‌شود تا جلوه بیشتری داشته باشد و همچنین از چراغ‌های توکار برای نورپردازی آن استفاده می‌شود. برای اجرای این نوع سقف باید زیرسازی‌های لازم صورت بگیرد به‌همین دلیل نسبت به سایر سقف‌ها هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد.

طلقی

سقف کاذب طلقی نوعی سقف کاذب از جنس پلاستیک فشرده است. این نوع سقف ظاهری شفاف دارد و می‌تواند به‌راحتی نور از خود عبور دهد. از مزایای این نوع سقف علاوه‌بر سهولت در نصب و دسترسی به تأسیسات تعبیه شده در پشت آن می‌توان به ارزان و قابل شست‌و‌شو بودن نیز اشاره کرد. بهترین مکان برای اجرای این نوع سقف، حیاط‌های سرپوشیده‌ای است که به نور نیاز دارند. همچنین از انواع طرح‌دار آن نیز می‌توان برای پوشش و زیبایی بخشیدن به فضا، همراه با سقف کاذب دیگر به‌صورت ترکیبی در محیط خانه نیز بهره برد. از محبوب‌ترین انواع سقف کاذب طلقی نیز می‌توان به سقف کاذب آسمان مجازی اشاره کرد.

آسمان مجازی

سقف کاذب آسمان مجازی از یک ورق پلکسی‌گلاس با طرح‌های مختلف آسمان روز و شب، کهکشان، جنگل و دریا و غیره با دو نوع چاپی و استیکری ساخته شده است. کاربرد این نوع سقف تزئینی بوده و تداعی‌کننده حضور انسان در طبیعت است. از مزایای آن هم امکان عبور نور و چاپ طرح‌های دلخواه و همچنین مناسب بودن برای محیط‌های مرطوب است.

آکوستیک

سقف کاذب آکوستیک از فیبر معدنی ساخته شده است. این نوع سقف با جذب صدا به درون خود سروصدای محیط را کاهش می‌دهد، به همین دلیل از انواع پوشش سقف داخلی مناسب برای سالن‌های کنفرانس، سینما و تئاتر و یا تالار‌های کنسرت، کلاس‌های موسیقی و استودیوها است. از مزایای سقف آکوستیک علاوه‌بر عایق صدا و ضد حریق بودن می‌توان به داشتن قیمت مناسب، سهولت در جابه‌جایی و دسترسی به تأسیسات تعبیه شده در پشت این سقف‌ها نیز اشاره کرد. قطعات تشکیل‌دهنده این سقف از عناصر متفاوتی مانند چوب، گچ، مقوا، پارچه و غیره تولید می‌شود و این قطعات زمان نصب در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

 

انواع سقف کاذب

 

پی‌وی‌سی

سقف کاذب پی‌وی‌سی از نوعی پلاستیک سخت به نام پلی‌وینیل‌کلراید یا همان پی‌وی‌سی ساخته شده است. این نوع سقف به‌دلیل ویژگی ترکیبات سازنده‌اش کاملاً ضدآب بوده و در رطوبت آسیب نمی‌بیند. به‌‎همین خاطر از این نوع سقف کاذب بیشتر در مکان‌هایی با رطوبت بالا مانند سرویس بهداشتی، حمام و استخر استفاده می‌شود. از مزایای این نوع سقف علاوه‌بر ضدآب، قابل شست‌و‌شو، سبک و عایق صدا و حرارت بودن، می‌توان به داشتن طول عمر بالا، قابلیت تعویض آسان، مقاومت در برابر حشراتی مانند موریانه و سهولت در دسترسی به تأسیسات تعبیه شده در پشت آن نیز اشاره کرد.

شیشه‌ای

سقف کاذب شیشه‌ای از انواع مختلف شیشه‌های تزئینی و مقاوم ساخته می‌شود. از این نوع سقف می‌توان در مکان‌های متعددی مانند خانه‌، لابی ساختمان‌ها، استخر و گلخانه استفاده کرد. از مزایای سقف شیشه‌ای علاوه‌بر تأمین نور محیط می‌توان به زیبایی، توانایی استفاده از شیشه‌های رنگی دلخواه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی به دلیل استفاده از نور خورشید به‌جای نور مصنوعی اشاره کرد.

سقف کاذب چوبی

استفاده از چوب به‌عنوان یک ماده طبیعی در دکوراسیون داخلی زیبایی بی‌نظیری به خانه و همچنین به‌دلیل بافت و طرح طبیعی‌اش جلوه دل‌نوازی به چشم می‌بخشد. در عصر مدرن زندگی انسان‌ها بیش‌ازپیش با فضاهای شهری گره‌خورده و بالطبع ارتباط آن به همان میزان با طبیعت قطع شده است، از‌جمله راه‌های کاهش این فقدان استفاده از عناصر طبیعی مانند چوب در محل زندگی انسان‌ها است که به آن فضا عمق و گرما ببخشد. از همین رو اکثر متخصصان طراحی استفاده از این ماده را در دیزاین ترجیح می‌دهند. از چوب می‌توان در تمام اشکال دکوراسیون داخلی خانه مانند سقف کاذب استفاده کرد. سقف کاذب هم در سراسر فضای داخلی خانه از سالن پذیرایی گرفته تا آشپزخانه و اتاق‌خواب و حتی سرویس بهداشتی قابل‌اجرا است. این نوع سقف کاذب از طیف وسیعی از چوب‌های مختلفی مانند نراد روسی، راش، روکش چوب، ام‌دی‌اف، اچ‌دی‌اف، نئوپان، پی‌وی‌سی و غیره ساخته می‌شود. همچنین این نوع سقف شامل طرح‌های متنوعی مانند مشبک، تخته‌ای، صندوقی، معلق، کاشی‌وار و غیره با سه نوع کلاسیک، ساده و مدرن می‌شود. این سقف به‌علت تشکیل شدن از دو بخش چهار تراش و فولاد به‌عنوان بخش اصلی و چوب به‌عنوان بخش فرعی از مقاومت بالایی بر‌خوردار است.

مزایای سقف کاذب چوبی

  • زیبا‌سازی خانه با ایجاد فضایی برای پنهان کردن سیم‌های برق، لوله‌ها و مجاری تهویه
  • کمک به کاهش مصرف انرژی
  • عایق در برابر صدا و حرارت
  • نصب آسان با پیچ و میخ به‌دلیل از‌پیش‌ساخته بودن
  • دوام بالا
  • قابلیت رنگ‌آمیزی به رنگ‌های دلخواه و متناسب با طراحی خانه
  • امکان حذف و جایگزینی راحت با سقف کاذبی دیگر

با‌این‌وجود این نوع از سقف کاذب علاوه‌بر داشتن هزینه بالا در برابر موریانه‌ها و رطوبت و آتش آسیب‌پذیر است؛ بنابراین، برای اجتناب از این موارد باید از مکان‌های معتبری مانند گروه بین‌المللی آمیتیس که دارای استاندارد دبلیو سی‌دی (WCD) کشور امریکا و دی‌آی‌ان (DIN) کشور آلمان است، تهیه شود.

همان‌طور که مشخص شد انتخاب سقف کاذب مناسب با تم اصلی ساختمان یا فضای داخلی خانه از میان انواع پوشش سقف داخلی یا خارجی ساختمان‌های اداری و انواع پوشش سقف داخلی خانه، علاوه بر داشتن تمام مزایای استفاده از سقف کاذب مانند کاهش مصرف انرژی و غیره، زیبایی و جذابیت آن فضا را دوچندان می‌کند. همچنین باید توجه شود که استفاده از مکانی معتبر برای خرید و تیمی مجرب برای نصب آن علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه باعث اجتناب از بروز مشکلات ثانویه می‌شود.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

شما می‌توانید برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود و ارتباط با مشاورین ما از راه زیر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir