44498314 21 98+ phone phone-black
logo

خانه چوبی در ایتالیا ؛ تاریخچه سازه های چوبی در ایتالیا

خانه چوبی ایتالیایی

خانه چوبی در ایتالیا داستان و قدمتی به بلندی تاریخ دارد. شاید با خودتان بگویید ونیز و خانه چوبی؟! اما باید بگوییم که در قسمت‌های متفاوت تاریخ ایتالیا می‌توان رد پای چوب و سازه های چوبی را دید که به خوبی جایگاهی برای خود دست و پا کرده‌اند. در گذشته ایتالیا شهرتی جهانی در ساخت کشتی و دیگر سازه های چوبی داشت و همین امر منجر به پیشرفت صنایع وابسته به چوب در این کشور شد. ساختمان‌های چوبی در سال‌های اخیر دوباره توانسته محبوبیتی که سال‌ها پیش از دست داده بود را دوباره به دست بیاورد و افراد بسیاری دوست دارند در خانه، ویلا و یا ساختمانی چوبی زندگی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این بناهای چوبی پیشنهاد می‌کنیم مطلب صفر تا صد ویلای چوبی را مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم در خصوص تاریخچه ساخت خانه چوبی در ایتالیا مطالبی را با هم مرور کنیم. با گروه بین‌المللی آمیتیس همراه باشید.

خانه چوبی در ایتالیا
معماری شگفت انگیر ویلا چوبی در ایتالیا

دوران طلایی خانه چوبی در ایتالیا

همان‌طور که گفتیم ایتالیا یکی از مشهورترین کشورها در ساخت کشتی و سازه های چوبی بود. کارگاه‌هایی که در این کشور در حوزه صنایع چوب فعال بودند روز به روز پیشرفت کردند تا جایی که توانستند شاهکاری خلق کنند. خلق شاهکار ونیز توانست قدرت و توانایی این نجاران و معماران را به رخ جهان بکشد. ونیز از ۱۱۷ جزیره کوچک که توسط کانال‌ها و پل‌ها با هم ارتباط دارند، تشکیل شده است اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید که این شهر کاملاً بر روی این جزایر ساخته نشده است. به طور کلی باید بگوییم که بیشتر شهر ونیز بر روی آب ساخته شده و تنها در چند بخش کوچک آن خشکی وجود دارد. برای ساخت ونیز یک ستون چوبی محکم در زیر آب فرو برده می‌شد و جای آن را در خاک زیر آب محکم می‌کردند. پس از اطمینان از استحکام این ستون، سازه‌های چوبی را بر روی آن می‌ساختند. البته باید به خاطر داشته باشید که میزان چوب استفاده شده در بنا مهم‌ترین عامل شناور ماندن بناهای این شهر است. بر طبق گزارش‌ها و تحقیقاتی که در خصوص ونیز انجام شده، در ساخت کلیسای سانتا ماریا دلا سالوته 1.106.657 ستون چوبی با ارتفاع ۴ متر، استفاده شده است. در این گزارش آمده است که قرار دادن شمعک‌ها یا ستون‌های کلیسا بیش از ۲۶ ماه طول کشیده است.

زمانی هنر ونیزی‌ها بیشتر مشخص می‌شود که بدانید در ونیز و منطقه اطراف آن جنگل گسترده‌ای وجود نداشته تا از چوب آن استفاده شود. پس آن‌ها برای ساخت خانه چوبی در ایتالیا و ونیز چه می‌کرده‌اند؟ در پاسخ باید بگوییم که آن‌ها چوب مورد نیاز خود را از جنگل‌های اسلوونی و کرواسی تأمین کرده و توسط کشتی به ونیز منتقل می‌کردند. این چوب‌ها را برای این‌که بتوانند سال‌ها سنگینی بناها را تحمل کنند و همچنین هیچ‌گونه پوسیدگی در آن‌ها به وجود نیاید، در آب‌شور غرق می‌کردند. غرق کردن چوب در آب‌شور باعث می‌شود تا میکرو ارگانیسم‌هایی که باعث ایجاد پوسیدگی در چوب می‌شوند از اکسیژن دور بمانند. دور ماندن این میکروارگانیسم‌ها از اکسیژن به معنای توقف فعالیت آن‌ها است و در صورتی که آن‌ها فعالیتی نداشته باشند، چوب پوسیده نمی‌شود. همچنین باید بدانید که جریان مداوم آب و املاح موجود در آن باعث می‌شود که چوب‌های غرق شده به سختی بیشتری برسند و از چوب‌های عادی بسیار مقاوم‌تر باشند.

ونیزی‌ها را می‌توان اولین افرادی دانست که متوجه شدند که غرق کردن چوب در آب‌شور نه تنها باعث پوسیدگی آن نمی‌شود بلکه می‌تواند آن را به استحکام و دوام بیشتری برساند. آن‌ها با استفاده از این نکته توانستند شهری بنا کنند که چندین قرن است در آن زندگی جریان دارد و بسیاری از افراد جهان دوست دارند که آن را از نزدیک تماشا کنند.

دکوراسیون چوبی منزل
خانه چوبی در زمان زلزله کمترین آسیب را می‌بیند.

عصر جدید و خانه چوبی در ایتالیا

شروع انقلاب صنعتی با کاهش سازه های چوبی همراه شد. این سازه ها کم‌کم طرفداران خود را از دست دادند و روز به روز ساختمان‌های کوچک چوبی جای خود را به ساختمان‌های بلند سیمانی و بتنی دادند. در سال‌های اخیر مزایای خانه چوبی باعث شد تا مجدداً زندگی در این خانه‌ها درخواست کننده‌های بیشتری پیدا کند. چوب را می‌توان جزو مصالح بسیار ایدئال برای ساخت ساختمان‌هایی زیبا و مقاوم دانست. اکنون با مشاهده ساختمان‌های چوبی در بسیاری از شهرهای کشورهای پیشرفته دیگر کسی متعجب نمی‌شود و شاید افراد دل‌شان بخواهد که در آن خانه‌ها زندگی کنند. از چوب علاوه بر ساخت خانه چوبی در ایتالیا برای ساخت بنا، نوسازی، بازسازی و زیباسازی بناها استفاده می‌شود. مقاومت در برابر زلزله، سرعت بیشتر در ساخت و بازسازی و همچنین خواص بسیار خوب زندگی در خانه چوبی باعث شده تا در بسیاری از شهرهای ایتالیا سکونت در سازه های چوبی رونق پیدا کند. شاید مهم‌ترین شهری که در ایتالیای مدرن در آن به صورت گسترده خانه چوبی ساخته شد، منطقه Abruzzo بود. در سال ۲۰۰۹ زلزله‌ای به بزرگی ۶٫۳ ریشتر شهر آبروزو را لرزاند و جان بیش از ۳۰۰ نفر را گرفت. بسیاری از خانه‌های این شهر تخریب شدند و یا آسیب دیدند. بیش از ۷۰ درصد خانه‌های جدیدی که در این منطقه ساخته شد، از جنس چوب بودند تا هم شهر به سرعت بازسازی شود و هم خانه‌ها در برابر زلزله از ایمنی بیشتری برخوردار باشند.

مزایای زندگی در خانه چوبی مدرن

از دلایل محبوبیت زندگی در خانه چوبی در ایتالیا و بسیاری از نقاط دیگر جهان می‌توان به تغییرات بسیار زیاد و مدرن شدن صنعت چوب اشاره کرد. الوارهایی که این روزها در ساخت سازه های چوبی به کار می‌روند را در کارخانه‌ها فراوری می‌کنند تا از استحکام و دوام بیشتری برخوردار باشند. همچنین در بسیاری از کارخانه‌های پیشرفته دنیا مانند کارخانه‌های گروه بین‌المللی آمیتیس قند موجود در چوب را به مواد غیر غذایی تبدیل می‌کنند تا مکانی مناسب برای رشد حشرات نباشد. در این کارخانه‌ها چوب را خشک، آب‌گریز و نفوذ ناپذیر می‌کنند و اصلاحات گرمایی برای مقاومت بیشتر در برابر حرارت یکی دیگر از فرایندهای مهمی است که بر روی الوارهای چوب انجام می‌شود. به خاطر داشته باشید که چوب می‌تواند دی اکسید کربن را جذب کند، آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد کند، عایق بسیار مناسبی در برابر صدا و گرما باسد. قیمت تمام شده کمتر و سرعت ساخت بسیار بیشتر از دیگر دلایلی است که این خانه‌ها طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب خانه چوبی و هر آنچه باید درباره آن بدانید را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir