44498314 21 98+ phone phone-black
logo

خانه چوبی در هلند ؛ شروعی دوباره برای داشتن شهرهایی با خانه چوبی

خانه چوبی در هلند

 

کلبه چوبی
نمای زیبای یک خانه چوبی در شهر آمستردام

خانه چوبی در هلند دوباره در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. ساخت خانه و ویلای چوبی در خیابان ونسلاور که در محله بلامی شهر آمستردام قرار دارد باعث شده تا حال و هوای این محله دچار دگرگونی و تغییرات اساسی شود. در این سال‌ها پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا راه‌هایی برای افزایش دوام چوب ایجاد شود و همین امر در کنار مزایای فراوان زندگی در خانه چوبی باعث شده تا ساخت خانه چوبی در هلند دوباره رونق بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زندگی در خانه چوبی پیشنهاد می‌کنیم که مطلب خانه چوبی در ایتالیا را مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم در خصوص خانه چوبی در هلند و توجهی که در سال‌های اخیر به آن شده مطالبی را با هم مرور کنیم. با گروه بین‌المللی آمیتیس همراه باشید.

شروع ساخت خانه چوبی در هلند مدرن

همان‌‌طور که گفتیم در دهه اخیر محله بلامی آمستردام دچار تغییرات بسیاری شده و می‌توان در خیابان ونسلاور این محله تعداد زیادی ویلای چوبی دید. همکاری شورای شهر، شرکت ساختمانی استادگنوم، معماران و صاحبان خانه‌ها باعث شد تا بیش از ده‌ها خانه قدیمی در این محله تخریب شوند و با خانه‌های چوبی جایگزین شوند. در شروع این پروژه یک ویلای چوبی بازسازی شد اما پس از مدتی سه آپارتمان کوچک و دو خانه باغ چوبی به خانه‌های این محله افزوده شد. این خانه‌ها با الوارهایی ساخته شد که بر روی آن‌ها اقداماتی برای افزایش دوام چوب انجام شده بود. محله بلامی را می‌توان محلی برای کار و زندگی دانست و به همین دلیل ساختمان‌های این منطقه انواع متفاوتی دارند. برنامه توسعه این محله و مخصوصاً خیابان ونسلاور و ساختمان‌های موجود در آن قصد دارد در مدتی نه چندان بلند این محله را تبدیل به محله‌ای بی‌نظیر، زیبا و شاخص تبدیل کند تا محله‌های دیگر هم با الهام گرفتن از این منطقه تغییرات را در ساختمان‌های‌شان ایجاد کنند و رو به زندگی در ویلای چوبی بیاورند. همین امر باعث شده تا این روزها با افزایش طرفداران خانه چوبی در هلند مواجه شویم.

خیابان ونسلاور


برنامه توسعه محله بلامی و خیابان ونسلاور تدوین و اجرای آن شروع شده‌است. این خیابان قرار است که نمونه‌ای زیبا در هلند شود اما این تغییرات به این معنی نیست که تاریخ این خیابان قرار است نابود شود. در این برنامه توسعه سعی شده تا ابعاد تاریخی این محله حفظ شود و تنها محله را عاری از هر گونه ساختمان فرسوده کنند و ویلاهای چوبی زیبا در این محله خودنمایی کنند.

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین ویژگی این خیابان نماهای مبهم، ابعاد غیرمعمولی ساختمان‌ها و ارتفاع متفاوت ساختمان‌ها است. در اوایل قرن بیستم برخی از خانه‌های کوچک و بزرگ جای خود را به ساختمان‌های تجاری دادند. حیاط و درختان جلوی آن که در اوایل قرن بیستم به صورت خطی در مجاورت خیابان بودند ناپدید شدند. اندازه غیرعادی برخی ساختمان‌ها باعث شده تا پیمانکاران در کنار توسعه خیابان اصلی اقدام به ساخت خانه‌هایی با متراژ‌های بزرگ و مناسب کنند. الوارها و قطعات چوبی که در این ساختمان‌ها استفاده شده در کارخانه‌های گوناگون برای افزایش دوام چوب فرایندهای گوناگونی را پشت سر گذاشته‌اند. افزایش دوام چوب به معنی افزایش دوام ساختمان است. همین امر باعث شده تا زندگی در خانه و ویلای چوبی از امنیت بیشتری برخوردار باشد و شاید یکی از مهم‌ترین دلایل علاقه مجدد افراد به این خانه‌ها همین افزایش دوام و مقاومت باشد.

خانه چوبی در هلند
خودنمایی یک کلبه چوبی در خیابان ونسلاور

برخی ویژگی‌های خانه‌های چوبی خیابان ونسلاور


در خیابان ونسلاور خانه‌های متفاوتی ساخته شده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها با ساخت خانه‌های متفاوت در این محله سعی کردند تا هنر و قدرت خود را به نمایش بگذارند. در پلاک ۶۵ و ۶۷ این خیابان دو خانه با سقف شیب‌دار مشاهده می‌کنید. بر روی سقف پنجره‌ای وجود دارد که توسط آن نور خورشید می‌تواند به درون آشپزخانه و اتاق‌های خواب بتابد. همین امر باعث شده تا میزان نور طبیعی موجود در خانه افزایش یابد. این خانه‌ها حیاطی زیبا در جلوی خانه و یک حیاط خلوت نسبتاً کوچک در پشت خانه دارند تا فضایی برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه داشته باشند.

در پلاک ۶۹ این خیابان ویلای چوبی سه طبقه‌ای را می‌توان مشاهده کرد. طبقه اول این ویلا حیاط خلوتی جنوبی با دسترسی به اتاق خواب و پذیرایی دارد. طبقه اول و دوم این خانه تراس‌های زیبایی دارد که می‌توان در آن‌ها دمی آسود و از هوای لذت‌بخش استفاده کرد.

این‌ها تنها چند مورد از خانه‌های چوبی متفاوتی بود که در این خیابان ساخته شده است. با چوب می‌توان خانه‌های متعدد در طبقات متفاوت ساخت و در آن‌ها به خوبی زندگی کرد که خیابان ونسلاور یک نمونه بسیار عالی و جذاب برای اثبات این حرف است.

نمای خانه چوبی در هلند

خانه چوبی در هلند با نمای بیرونی به روش معمول این کشور ساخته می‌شود. در این روش از آجرهای چوبی برای دیوارها و صفحات بزرگ و تخته‌های چند لایه برای ساخت کف خانه استفاده می‌شود. در این خانه‌ها علاوه بر نما، پنجره‌ها و اسکلت سقف شیب‌دار نیز از الوار‌های چوبی ساخته می‌شوند. درست است که سعی شده نمای این خانه‌ها نیز از چوب ساخته شود اما باید دانست که استفاده از نمای چوب در شهر آمستردام و کشور هلند غیر معمول است و به همین دلیل خانه چوبی در هلند بسیار به چشم می‌آید. شاید بتوان گفت که خیابان ونسلاور و خانه‌های چوبی آن نمادی برای ساخت خانه و ویلای چوبی مدرن است. افزایش دوام چوب و استفاده از سایر تکنولوژی‌ها باعث شده تا بر خلاف تصور بسیاری افراد زندگی در این خانه‌ها بسیار راحت باشد و بر حال روحی افراد تأثیر بسیار مثبتی بگذارد.

خانه چوبی
دکوراسیون و نمای داخلی جذاب یک ویلای چوبی در هلند

افزایش دوام چوب


حال کره زمین خوب نیست. استفاده بی‌رویه از برخی منابع، افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای و موارد دیگر همه و همه باعث شده تا کره زمین گرم‌تر شود. یکی از راه‌هایی که می‌توان به زمین کمک کرد تا اوضاعش بهتر شود کاهش میزان تولید دی اکسید کربن است. ساخت خانه توسط چوب میزان بسیار کمتری دی اکسید کربن تولید می‌کند. همچنین با بهسازی و افزایش دوام چوب می‌توان سال‌ها در این خانه‌ها به خوبی زندگی کرد. یکی از مهم‌ترین مثال‌هایی که برای افراد متفاوت می‌شود زد افزایش درخواست برای خانه چوبی در هلند است.

الوارها و چوب‌هایی که در ساخت خانه چوبی در هلند به کار می‌روند باید به گونه‌ای باشند که پس از بارندگی به سرعت خشک شوند. به همین دلیل علاوه بر استفاده از روش‌های افزایش دوام چوب، معمولاً دو لایه تخته باریک در میان اسکلت ویلای چوبی قرار می‌دهند و در میان آن‌ها از یک لایه قیر استفاده می‌کنند. این تخته‌های باریک باعث می‌شود تا خانه تهویه مناسب‌تری داشته باشد. ناودان می‌تواند آب جمع شده بر روی سقف شیب‌دار را به راحتی به زمین منتقل کند. ناودان و لوله‌های آن را به راحتی می‌توان در نمای چوبی خانه مخفی کرد تا علاوه بر استفاده از مزایای آن، نمای خانه زیبا باقی بماند.

حفظ محیط‌زیست، ساخت سریع، تعویض قطعات راحت، مقاومت بیشتر در برابر زلزله و ایجاد حس بهتر در افراد از جمله مزایایی است که خانه‌های چوبی دارند. همچنین چوب عایق صدا و گرما است و می‌توان از این روش استفاده کرد و علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، با کاهش بسیاری از صداهای محیط می‌تواند آرامش بیشتری را برای ساکنان به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که خانه چوبی تنها در هلند طرفدار ندارد و در بسیاری از کشورهای دیگر نظیر ایتالیا، کانادا و استرالیا ساخت این خانه‌ها رونق گرفته است. در ایران شرکت بین‌المللی آمیتیس با استفاده از روش‌های نوین توانسته خانه‌های چوبی بسیار باکیفیتی بسازد که کیفیت آن توسط شرکت‌های اروپایی تائید شده است. خانه‌ها و ویلاهای چوبی ساخته شده توسط این شرکت با استانداردهای بین‌المللی ساخته می‌شود و گروه آمیتیس توانسته چند گواهینامه بین‌المللی کسب کند.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب خانه چوبی و هر آنچه باید درباره آن بدانید را مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir