44498314 21 98+ phone phone-black
logo

رنگ آمیزی ویلا چوبی و ایده‌هایی برای رنگ کردن خانه

رنگ آمیزی ویلا چوبی

رنگ آمیزی ویلا چوبی شاید در نگاه اول یک رویداد ساده به نظر برسد، اما در حقیقت کار ساده‌ای نیست. رنگ آمیزی ویلای چوبی یکی از پیچیده‌ترین سطوح است و در صورت انتخاب رنگ نامناسب امکان دارد به نتیجه موردنظر خود نرسید. یکی از عوامل تأثیرگذار در تغییر روحیه و دکوراسیون فضای خانه رنگ آمیزی ساختمان است. درگذشته برای رنگ‌آمیزی خانه از رنگ‌های سفید یا کرم استفاده می‌کردند، اما امروزه برای زیبایی فضا و تغییر دکوراسیون از رنگ‌های دیگری نیز به‌کار گرفته می‌شود.

چنانچه رنگ به‌درستی و در طیف‌های مناسب انتخاب شود فضای خانه شما از لحاظ بصری ایده‌آل به نظر خواهد آمد، ازاین‌رو رنگ مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه بسیاری شود. برای مراقبت از دیوارهای ساختمان و یا پوشش سقف به‌کارگیری رنگ‌های باکیفیت یک مسئله الزامی است، در نتیجه شما باید رنگ‌آمیزی دیوار خود را به افراد کاردان بسپارید. در این صورت با توجه به تجربیات خود شما را در انتخاب بهترین رنگ کمک می‌کنند. اگر رنگ ساختمان شما باکیفیت باشد، به‌مرورزمان پوسته‌پوسته نمی‌شود و در صورت قرارگیری در برابر نور خورشید دچار رنگ‌پریدگی نخواهد شد.

چگونه باید چوب را آماده نقاشی کنیم؟

تراشیدن

در ابتدای کار باید وجود و یا نبود رنگ قدیمی را بر روی چوب بررسی نمایید. چنانچه رنگ قدیمی روی چوب شما باشد باید آن را از بین ببرید، چراکه در ظاهر جدید آن بسیار تأثیرگذار است. برای ازبین‌بردن رنگ شما می‌‎توانید از ابزارهای مختلفی از قبیل چاقوی بتونی استفاده نمایید. توجه در این کار الزامی نیست، زیرا این کار تنها یک‌قدم در فرایند آماده‌سازی است و شما برای ازبین‌بردن رنگ‌ها بر روی سطوح می‌توانید از کاغذ سنباده استفاده نمایید. در اغلب مواقع تمرکز خود را باید روی تمیزکردن چوب پیش از سنباده زدن بگذارید که این کار موجب می‌شود رنگ به‌سادگی بر سطوح چوب بچسبد.

پرکردن

در این مرحله باید هرگونه سوراخ یا ترک را پیش از شروع رنگ آمیزی ویلای چوبی پر کنید. مقداری بتونه چوب می‌تواند برای پرکردن ترک و سوراخ چوب کاربرد داشته باشد. تهیه یک مواد پرکننده باکیفیت عالی بسیار اهمیت دارد. برای پرکردن فضاها از بتونه و برای پرکردن سوراخ‌های کوچک، از یک ترکیب مشترک استفاده نمایید و پیش از سنباده زدن باید اجازه دهید که خشک شود.

 

رنگ آمیزی ویلا چوبی

 

سنباده زدن

در این مرحله سنباده زدن نه‌تنها روکش برداشته شده، بلکه ضعف‌های موجود در چوب را نیز از بین می‌برد. الان شما سطحی ناصافی دارید که باید پیش از نقاشی آن را صاف نمایید. از کاغذ سنباده بر روی تمام سطوح که کار کرده‌اید، استفاده نمایید، چراکه این کار به شما برای ازبین‌بردن رنگ قدیمی کمک می‌کند. باید به این نکته توجه کنید که برای بالابردن کیفیت کار، باید در جهت بافت چوب کار کنید.

تمیزکردن

در این مرحله ضایعات زیاد بوده و باید آن‌ها را تمیز کنید، زیرا چنانچه تمیز نشود در نقاشی خلل ایجاد می‌شود. یکی از روش‌های عالی برای مقابله با گردوغبار استفاده از جاروبرقی است. در ادامه می‌توانید از پارچه نم‌دار برای این کار استفاده نمایید و سپس منتظر بمانید کاملاً خشک شود. چنانچه در این مرحله شروع به رنگ‌آمیزی کنید، به نتایج ایده‌آلی نخواهید رسید.

تقسیم‌بندی

ممکن است شما تمایل نداشته باشید که تمام بخش‎های ویلای خود را رنگ‌آمیزی کنید. در این هنگام بخشی که قصد رنگ کردن آن را ندارید یک نوار بچسبانید. این نکته را در نظر داشته باشید، درصورتی‌که قصد دارید از ترکیب رنگ‌ها استفاده نمایید، نوار چسب زدن را بعد از اتمام بتانه‌کاری انجام دهید.

بتونه‌کاری

یکی از مهم‌ترین مراحل رنگ آمیزی ساختمان بتانه‌کاری محسوب می‌شود که برای رسیدن به یک ظاهر یکنواخت می‌توان با اعمال یک‌لایه آستر از این مرحله گذر کرد. برخی اوقات، آماده‌سازی موجب بالارفتن بافت چوب می‌شود. درصورتی‌که این اتفاق رخ داد، شما می‌توانید با استفاده از کاغذ سنباده کمی آن را سنباده بزنید. پیش از این‌که قصد داشته باشید مجدداً روی چوب کار کنید، ازبین‌رفتن ضایعات چوب اطمینان حاصل نمایید. بتونه‌کاری درست می‌تواند در خوب جلوه‌دادن نقاشی تأثیرگذار باشد.

 

 

چگونه ویلای چوبی خود را رنگ کنیم؟

رنگ آمیزی ویلای چوبی یک هنر تکنیکی و درعین‌حال ساده به‌شمار می‌رود که چنانچه از راهکارهای آن آگاه باشید، به‌سادگی می‌توانید فضای داخلی خانه را تغییر دهید. شما می‌توانید با رنگ‌آمیزی خانه خود و ایجاد تنوع فضای اطراف خود را به‌جای بهتری برای زندگی تبدیل نمایید. در ادامه قصد داریم چند تکنیک رنگ‌آمیزی برای ویلای خود بیان کنیم:

بررسی ایده‌های خود قبل از شروع رنگ‌آمیزی

در ابتدا باید بدانید چه ایده و طرح‌هایی در ذهنتان است و قصد دارید کدام یک از بخش‌های خانه را رنگ و طرح بزنید. قبل از شروع به رنگ کردن طرح موردنظر را انتخاب و در ذهن خود تجسم کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که قرار نیست تمام دیوارهای خانه یک رنگ داشته باشند، می‌توانید کمی خلاقیت چاشنی کار خود کنید. تعیین کنید که برای کدام بخش از خانه، قصد دارید طرح‌های برجسته در رنگ‌آمیزی به‌کار ببرید و بهترین طرح موردنظر را در وب‌سایت‌ها و صفحات اجتماعی مشاهده نمایید. به‌طورکلی علاوه‌بر رنگ کردن دیوار، سقف نیز ممکن است نیاز به رنگ داشته باشد. چنانچه تمایل داشته باشید در رنگ سقف تنوع ایجاد کنید و متفاوت با دیوارها باشد آن را رنگ بزنید.

محاسبه مدت‌زمان رنگ آمیزی ویلا چوبی

مدت‌زمان رنگ‌آمیزی خانه شما به‌اندازه فضا، شیوه نقاشی و میزان مهارتی که در این کار دارید، بستگی دارد؛ به‌عنوان‌مثال، تناژ تیره‌رنگ برای رنگ‌آمیزی دیوار و سقف نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت. دیوارهایی که نیاز به تمیزکاری و صاف کردن سطوح دارند در مقایسه با دیوارهای معمولی برای رنگ‌آمیزی به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت. در حقیقت رنگ‌آمیزی برخی از فضاها ممکن است تنها چند ساعت زمان نیاز داشته باشد و بعضی دیگر چند روز طول بکشند. برای کار خود باید بیشتر از آنچه فکر می‌کنید باید زمان در نظر بگیرید. این نکته را در نظر داشته باشید که مقدمات کار و نظافت نهایی نیز زمان چشمگیری را به خود اختصاص می‌دهد.

 

رنگ آمیزی ویلا چوبی

 

انتخاب رنگ موردنظر

در ادامه مراحل باید برای رنگ‌آمیزی اتاق و دیگر بخش‌های خانه، رنگ موردنظر خود را انتخاب نمایید. در ابتدا تناژ روشن یا تیره بودن رنگ را مشخص کنید و این‌که تمایل به رنگ‎های گرم دارید و یا طرفدار رنگ‌های سرد هستید. شما می‌توانید براساس رنگ وسایل و دکوراسیون خود، تناژ موردنظر را برگزینید. شما می‌توانید یک‌سری از نمونه رنگ‎ها را روی دیوار امتحان کنید تا ببینید که در زمان‌های مختلف روز چگونه به نظر می‌رسند. اغلب شرکت‌های رنگ آمیزی ویلا چوبی در وب‌سایت‌‎های خود ابزاری دارند که می‌توانند در انتخاب رنگ مناسب به شما کمک کنند. بدین ترتیب از فضای خانه و بخش‌هایی که قصد رنگ‌آمیزی دارید، عکس بگیرید و تصاویر را در سایت بارگذاری نمایید تا رنگ‌های متنوعی روی دیوارهای این بخش قبل از اجرا رویت کنید، هرچند در شرایط واقعی کمی این رنگ‌ها متفاوت هستند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود برای اطمینان از کیفیت کار پیش از انتخاب رنگ نهایی نمونه‌ای از رنگ‎ها را بر روی بخش کوچکی از دیوار بزنید تا مشخص شود در شرایط مختلف نورپردازی از صبح تا شب چگونه خواهد شد.

انتخاب ابزاری مناسب برای رنگ آمیزی ساختمان

در این مرحله باید براساس رنگ‌ها ابزارهای مختلفی را انتخاب نمایید. بسیاری از ابزارها برای رنگ‌آمیزی ضروری و الزامی هستند و باید قبل از شروع کار آن‌ها را تهیه نمایید. برخی از این ابزارها شامل موارد زیر هستند:

  • رنگ ساختمانی
  • غلطک رنگ
  • قلم‌موی رنگ‌آمیزی
  • مقداری پارچه بی‌استفاده
  • کاردک
  • سنباده
  • سینی رنگ
  • نوار نقاشی

 

 

تعیین مقدار رنگ موردنیاز

براساس قانون تقریباً هر 37 مترمربع از ساختمان، چه بخش نما و چه دیوارهای یک اتاق به یک گالن رنگ برای رنگ‌آمیزی نیاز دارند. هر گالن برابر با 3.7 کیلوگرم است، اما گاهی تا 4 کیلوگرم متغیر خواهد بود، البته این روش محاسبه تنها یک قانون تقریبی است و نمی‌توان به‌صورت دقیق به آن استناد کرد. این مقدار باید غلظت رنگ زیاد باشد و از کیفیت خوبی برخوردار شود. به‌طورکلی این مقدار رنگ برای یک‌لایه پوشش در نظر گرفته شده است. به میزان رنگ بیشتری برای تکرار لایه‌های رنگ نیاز است و در اغلب مواقع باید این کار را 2 تا 3 بار مجدداً تکرار کنید. هنگامی که قصد دارید رنگ تیره را با رنگ روشن بپوشانید شرایط کمی سخت و زمان‌بر خواهد شد و نیاز بیشتری به قوطی رنگ خواهید داشت. رنگ‌آمیزی یک سطح صاف بخش‌هایی با بافت‌های برجسته و نقش‌ونگار نسبت به سطح یکدست و صاف نیاز به رنگ بیشتری خواهد داشت. در این هنگام باید 10 درصد بیشتر از مقدار محاسبه شده برای سطوح صاف رنگ تهیه نمایید.

مزایای رنگ‌های دکوراتیو در نقاشی و رنگ آمیزی ویلا چوبی

در ادامه قصد داریم به مزایای رنگ‌های دکوراتیو در نقاشی و رنگ‌آمیزی ویلا اشاره کنیم:

  1. ازآنجایی‌که رنگ‌های دکوراتیو بر پایه آب هستند؛ بنابراین قابلیت شست‌وشو دارند.
  2. در برابر حرارت و دما مقاوم هستند؛ بنابراین در آتش‌سوزی خطرساز نیستند و به‌آرامی تجزیه می‌شوند.
  3. رنگ‌های دکوراتیو جزء رنگ‌های بدون بو هستند، زیرا هیچ‌گونه حلال تینری ندارند.
  4. دارای خاصیت چسبندگی بالایی هستند و به‌خوبی روی دیوار می‌نشیند.
  5. بافت رنگ‌های دکوراتیو به‌گونه‌ای است که مانع راه تنفس دیوار نمی‌شود و به‌همین دلیل رطوبت و بخار موجود در دیوار را عبور می‌دهد، در نتیجه پوسته‌پوسته نمی‌شود.

در این مقاله سعی شد در مورد رنگ آمیزی ویلا چوبی بپردازیم. شاید در نگاه اول رنگ آمیزی ویلای چوبی ساده به نظر برسد اما ترکیب رنگ‌ها براساس دکوراسیون و فضای خانه کار سخت و پیچیده‌ای به‌شمار می‌رود.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

شما می‌توانید برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود و ارتباط با کارشناسان ما از روش زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir