44498314 21 98+ phone phone-black
logo

ساخت ویلای چوبی در هند ؛ آسان و با دوام

ویلای چوبی

ساخت ویلای چوبی در هند گزینه‌ای ویژه و در عین حال با قابلیت مناسب برای اجرا در شرایط مختلف و ماندگاری و دوام زیاد است. در دنیایی که به سرعت تغییر می‌کند، جلب سریع رضایت مشتری، قانون روزمره آن است، جای تعجب نیست که نگاه به ساخت مسکن نیز بر اساس همان زمان‌بندی‌های سریع باشد. صنعت ساخت‌وساز که مشتاق جلب رضایت در این بازار نوظهور است، گزینه‌های مختلفی را پیش رو دارد، بخصوص در زمینه سازگاری با محیط زیست، که چوب به عنوان یک انتخاب فزاینده مورد توجه قرار می‌گیرد.

در نمایشگاه اخیرچوب درهند که در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی بنگلور (BIEC) برگزار شد، شرکت WoodBarn هند سازه‌های چوبی‌ای را در غرفه چوب کانادا به نمایش گذاشت.  سازه ویلای چوبی ترکیب صنوبر، کاج و بلوط و استفاده از روش زبانه و شیاره (نری – مادگی) در ساخت را نشان داد.

در این شکل از اتصالات، قطعات چوبی که به عنوان اجزای سازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، به صورت کشویی و رفت و برگشتی، زبانه قطعه اول (نری) در بخش کشویی قطعه دوم (شیار) قرار می‌گیرد. این اتصال باعث می‌شود تا قطعه در برابر فشارهایی که عمود بر سطح آن وارد می‌شود مقاوم باشد. همچنین در بعد بلندتر (ارتفاع) در برابر فشارهای ثقلی مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهد و دچار کمانش و یا خمش نمی‌شود. استفاده از این اتصال در ساخت ویلای چوبی در هند چند مزیت بسیار مهم دارد:

  • سطح نمای آن (Expose) کاملاً صاف و مسطح دیده می‌شود. سطحی کاملاً صاف و یک‌دست ارائه می‌دهد.
  • چوب‌ها و قطعات چوبی در اتصالات سالم می‌مانند. زیرا این نوع اتصال استفاده از لوازم اتصال‌دهنده مانند میخ و یا چسب را به حداقل می‌رساند. این امر باعث می‌شود تا هنگام جمع‌آوری ویلای چوبی ساخته شده، ضایعات به حداقل برسد.
  • سرعت ساخت و نصب را بسیار بالا می‌برد و ضایعات را در حین ساخت به حداقل می‌رساند.

در حالی که ترکیبی از این سه رقم چوب به دلیل استحکام ذاتی و پایداری ابعادی آن‌ها انتخاب شده است، فضای داخلی نیز میزبان گونه‌های دیگری مانند سجاف غربی برای مبلمان و کاج زرد برای چهارچوب در و ساخت خود درها است. کاج زرد یک جایگزین با کیفیت بالا برای پنجره‌های UPVC است که باعث جلوگیری از سر و صدا، گرد و غبار و نفوذ آب می‌شود.

به گفته سانجی شارما، رئیس و مدیر عامل شرکت WoodBarn India، این ویلاهای چوبی را می‌توان در 12 ساعت کار مستمر نصب کرد. او نقل می‌کند “اوایل زمان لازم برای ساخت کامل این کلبه 36 ساعت بود اما با استفاده ما ازتکنولوژی شرکت فنلاندی Lameco LHT Oy این میزان را به 12 ساعت کاهش داده است و ما را قادر می‌سازد بهره‌وری انرژی بیشتری داشته باشیم.” این ساعت میزان زمان لازم برای احداث سازه و نصب بخش‌های معماری داخلی است. به این زمان باید احداث تأسیسات برقی و آبی را نیز اضافه کرد، که زمان احداث را تا حدود 18 ساعت افزایش خواهد داد.

ساخت ویلای چوبی در هند ، سازه‌ای خود استوار و پایدار

به طور خلاصه، زمان ساخت ویلای چوبی در هند ، یک ویلای معمولی یک طبقه (خود استوار) را می‌توان در یک روز، از طلوع آفتاب تا غروب در نظر گرفت و برای استفاده در همان شب نیز آماده است. منظور از خود استوار این است که ساز تماماً با استفاده از اتصالات پایه و بر اساس یک قاب بسته چوبی می‌تواند در برابر بازهای وارده مقاومت کند. تیم بدان معنا است که بار ثقلی جز بار سقف به تیرهای بالایی آن وارد نمی‌گردد و تنها با تیرهای کف هستند که نیروهای ثقلی را تحمل می‌کنند.

نکته‌ای که باید در اینجا یادآوری شود، این است که چوبی كه در ساخت ویلای چوبی در هند استفاده می‌شود چوب درختان پرورش یافته برای این کار است (به منظور قطع برای استفاده در ساخت‌وساز کاشته شده‌اند) و كاملاً پایدار است و در جهت كاهش اثر كربن با جذب و ذخیره گاز دی‌اکسیدكربن عمل می‌كند. علاوه بر این، هنگامی که سازه از بین می‌رود، چوب می‌تواند بازیافت شود یا یکپارچه به زمین برگردد، و این یک انتخاب مناسب سازگار با محیط زیست است.

با توجه به افزایش عملکرد حرارتی آن، ساخت یک ویلای چوبی منجر به کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش در مقایسه با سازه‌های معمولی می‌شود. این سازه علاوه بر ورود به فضاهای جمع و جور و کاملاً مدیریت شده، انعطاف‌پذیری بیشتری برای تغییر فضاها، اضافه‌کردن بالکن‌ها، سوله‌ها، دیوارها یا سایر ویژگی‌ها همراه با سهولت نسبی ایجاد می‌کند. این امر در نصب خدمات برق و مکانیک نیز وجود دارد. برخلاف این افسانه که سازه‌های قاب‌دار چوبی دوام کمتری دارند، تاریخ نشان می‌دهد بسیاری از بناهای چوبی بیش از صد سال دوام داشته‌اند.

همانطور که در ابتدای همین مقاله گفتیم، ساخت ویلای چوبی در هند با چوب کانادایی، که شرکت WoodBarn India نماینده آن است، از تکنولوژی اتصال زبانه و شیاره (نری و مادگی) استفاده می‌کند. این کار باعث می‌‌شود تا قطعات استفاده شده در ساخت آن ویلا:

  • در زمان ساخت سالم بمانند
  • قابل جمع‌آوری و استفاده مجدد باشند
  • در زمان استفاده مجدد ضایعات نداشته باشند.
  • سطح نمای صاف و یک‌دستی ارائه دهند.
  • مقاومت در برابر نیروی عمود بر سطح آن بالا رود.

تمامی این قابلیت‌ها در کنار بالارفتن سرعت احداث آن، باعث می‌شود تا ساخت ویلای چوبی در هند به انتخابی مهم و اقتصادی تبدیل شود. احداث ویلا در 12 ساعت یک رکورد بسیار عالی است. ساخت و بهره‌برداری در کمتر از 24 ساعت، امکانات و قابلیت‌های بسیار را در روند زندگی روزانه و حتی صنعت ایجاد می‌کند. همچنین در زمینه مدیریت بحران در زمان‌های خاص، بسیار می‌تواند راه‌گشا و کارآمد باشد.

 

ویلای چوبی

 

ویلای چوبی نمادی از سبک زندگی

پرانش چیبر (Pranesh Chhibber) مدیر کل FII هند (نماینده انحصاری چوب کانادا در هند)، اظهار داشت که جدا از صنعت مهمان‌پذیری (صنعت مهمان‌پذیری دسته گسترده‌ای از زمینه‌های مختلف در صنعت خدمات است که شامل محل اقامت، خدمات غذا و نوشیدنی، برنامه‌ریزی رویدادها، پارک‌های موضوعی و حمل‌ونقل است.

این موضوع شامل هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی می‌باشد) که بیشتر به دنبال استفاده از چوب به عنوان مصالح ساختمانی در تفرجگاه‌های خود است، استفاده از چوب در رده مسکونی برای ساخت ویلای چوبی در هند و یا خانه‌های روستایی به عنوان نمادی از شیوه زندگی، افزایش یافته است. شرکت چوب‌های کانادایی، نقش مهمی در ارائه پشتیبانی فنی برای ساخت چوب با استفاده از روش زبانه و شیار، روش پست و تیر (ایجاد تکیه‌گاه گیردار) علاوه بر سازه‌های هیبریدی که دارد، از چوب و آجر و یا سنگ استفاده می‌کند.

(سازه های هیبریدی در ساخت سازه‌های محکم چوبی با استفاده از الوارهای چند لایه (CLT) ، تیرها و ستون های گلولام (چوب روکش چسب یا همان گلولام یک محصول چوبی مهندسی سازه‌ای است که معمولاً برای تیرها و ستون‌ها در مصارف مسکونی و تجاری استفاده می‌شود)، کاست‌های چوبی با کارایی بالا و فولاد سازه‌ای تخصصی‌سازی شده‌اند. این بدان دلیل است که سازه‌های ترکیبی هیچ اصراری نسبت به استفاده از هیچ یک از مصالح ندارند) وی اظهار داشت: این علاوه بر استفاده سنتی از چوب در فضای داخلی، روکش، در و پنجره، آلاچیق و غرفه است.

کاهش اثر کربن در استفاده از ویلای چوبی

تحقیقات نشان می‌دهد که محصولات چوبی از حداقل انرژی برای تولید استفاده می‌کنند و کمترین تأثیر را بر کیفیت هوا و آب می‌گذارند و در نتیجه آثار بسیار کمی از کربن از خود برجای می‌گذارند. چوب‌های پرورش یافته که برای استفاده در ساخت‌وساز پرورانده می‌شوند، به جذب دی‌اکسیدکربن از جو کمک می‌کنند و این دی‌اکسیدکربن جذب شده را برای قرن‌ها ذخیره می‌کند.

در آمریکای شمالی تخمین زده می‌شود که یک ویلای چوبی معمولی 29 تن دی‌اکسیدکربن ذخیره می‌کند که به طور معمول برابر با مقدار دی‌اکسیدکربن تولید شده توسط یک ماشین استیشن بزرگ است که به مدت پنج سال کار کرده باشد. سازه‌های ساخته شده توسط WoodBarn ، با دانش فنی شرکت فنلاندی Lameco LHT Oy، به غیر از عایق صدا بودن، در برابر آتش‌سوزی، زلزله و موریانه نیز مقاوم هستند.

چوبی که در کوره خشک شده باشد و عملیات حرارتی روی آن صورت گرفته باشد، وجود  15-18 درصد رطوبت باعث می‌شود که در برابر هوازدگی مقاوم باشد. چوب‌هایی که در کف طبقه همکف در ساخت ویلای چوبی در هند مورد استفاده قرار می‌گیرند با ACQ (الوارهای تحت فشار با Alkaline Copper Quaternary ترکیبات چهارتایی مس قلیایی، ماده نگهدارنده سازگار با محیط زیست بر پایه آب و عاری از آرسنیک و کروم، تصفیه می‌شوند.

با این حال، الوارهای تصفیه شده ACQ برای فلز خورنده ترند، بنابراین اتصال دهنده اصلی یک عرشه، حصار ایمن و با دوام یا پروژه دیگر در فضای باز است) تصفیه می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که ساختار آن‌ها در برابر موریانه‌ها و سایر حشرات مقاوم است.

برخلاف نگرانی‌هایی که وجود دارد، این ساختارهای همه کاره، سازگار، مونتاژپذیر و جمع‌آوری آن‌ها نیز آسان و مقرون به صرفه است.

در این مقاله تلاش کردیم تا به بررسی و معرفی روند ساخت ویلای چوبی در هند بپردازیم. برای مطالعه بهتر می‌توانید متن اصلی این مقاله را به زبان انگلیسی در سایت thehindu مطالعه بفرمایید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ساخت ویلای چوبی را مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir