44498314 21 98+ phone phone-black
logo

سفت کاری ویلای چوبی شامل چه مواردی است؟

سفت کاری ویلای چوبی

سفت کاری ویلای چوبی شامل دیواره‌های داخلی و خارجی، اسکلت شیروانی، عایق بین دیواره، تیر ریزی سقف و رنگ دیواره است. معمولاً سفتکاری ویلای چوبی دربرگیرنده قطعات پیش‌ساخته است. در این مرحله اقدام به نصب قطعاتی می‌کنند که حکم دیوار را دارند. دیوارهای جانبی به‌سبب این‌که فضای خارج از ویلای چوبی را از داخل تفکیک می‌کنند، اغلب ضخیم‌تر از دیوارهای داخلی هستند. در دیوارهای جانبی برای ممانعت از هدررفتن انرژی از یک‌لایه عایق بهره‌مند می‌شوند. بعد از دیوارکشی باید به اجرای کف سازه بپردازند. کف سازه یک بخش از ساختمان محسوب می‌شود که روی تیرها قرار گرفته و افراد ساکن در آن طبقه روی آن راه می‌روند. نکته قابل‌توجه این است که این کف با کف معماری تفاوت دارد. مراحل اجرای سفت کاری ساختمان شامل خاک‌برداری و گودبرداری، فونداسیون، اجرای ستون‌ها، احداث سقف و کف و دیوارچینی است.

اصول مهم برای سفت‌کاری ساختمان چیست؟

یکی از مراحل مهم در ساخت بنا، سفت‌کاری ساختمان محسوب می‌شود که در صورت انجام صحیح و اصولی، تا سال‌ها خیال ما از داشتن استحکام ساختمان راحت می‌گردد. دقت در طراحی و کیفیت اجرا از اصول اولیه این مرحله هستند. انتخاب مصالح مناسب و استفاده صحیح و اصولی برای سفت‌کاری ساختمان از نکات قابل‌توجه به‌شمار می‌رود. در این مورد طراحان و مهندسان سازه با افزایش اطلاعات خود در رابطه با متریال نوین و به‌روز می‌توانند مصالح را در جایگاه مناسب استفاده نمایند.

مراحل ساخت ویلای چوبی

مراحل ساخت ویلای چوبی شامل موارد زیر می‌شود:

  • اجرای فونداسیون و اسکلت
  • دیوارکشی و اجرای کف سازه‌ای (سفتکاری ویلای چوبی)
  • اجرای تأسیسات
  • اجرای کف و سقف و سطوح اکسپوز (نازک‌کاری)
  • نصب تجهیزات تأسیساتی و برودتی

 

 

مراحل اجرایی سازه پیش‌ساخته

مراحل اجرایی سازه شامل طراحی، فونداسیون و اسکلت سازه است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

طراحی سازه

در ابتدا پلان معماری براساس نظریات کارفرما، کاربری ساختمان و تعداد طبقات و مشخصات فنی و نیازهای اولیه طراحی می‌شود. پلان طراحی شده مورد تأیید کارفرما قرار می‌گیرد و پس از تأییدیه از سمت کارفرما وارد مرحله طراحی اسکلت سازه می‌شود. در طراحی سازه ساختمان و فاصله ستون‌‌‌های باربر و ضخامت ورق و پوشش نمای بیرون و اطلاعات فنی در مقایسه با مناطق جغرافیایی رعایت می‌شود.

 فونداسیون

بخش مهم سازه را فونداسیون در برمی‌گیرد که مهم‌ترین قسمت در ساختمان محسوب می‌شود. در سازه‌های پیش‌ساخته فونداسیون بخش مهمی را شامل می‌شود، البته در این نوع سازه چون اغلب تصور بر سبٌکی سازه دارند، فکر می‌کنند در این ساختمان نیازی به فونداسیون نیست. برخلاف تصور سازندگان بخش مهم یک سازه را فونداسیون تشکیل می‌دهد، چراکه اسکلت سازه بر روی فونداسیون بنا می‌شود. براساس نوع پلان و طبقاتی که ساخته می‌شود فونداسیون در سازه پیش‌ساخته محاسبه و به‌صورت کلی انجام می‌گیرد. به‌طورکلی دو نوع فونداسیون داریم که شامل موارد زیر است:

  • فونداسیون نواری مسلح
  • فونداسیون یکپارچه

 

 

اسکلت سازه پیش‌ساخته

در سازه‌های پیش‌ساخته بارهای محاسباتی بین دیوارهای باربر دسته‌بندی می‌شود و تمام قطعاتی که در کارخانه تولید می‌گردد در محل پروژه از طریق پیچ وصل خواهد شد. به‌طورکلی تمام دیوارها و خرپاها در محل طراحی شده به فونداسیون وصل می‌شود. از مزایای سازه ازپیش‌ساخته شده می‌توان یکپارچه بودن و نبود نیاز به وال پست در دیوارهای بیرونی اشاره کرد. در این صورت تمام چهارچوب و فرم پنجره در طراحی سازه مشخص و آماده نصب پنجره است.

مراحل ساخت ویلا

مراحل ساخت ویلا جزء فعالیت‌هایی محسوب می‌شود که نیاز است اطلاعات کافی در مورد بخش‌های متعدد آن داشته باشید. در وهله اول برای ساخت یک ویلا تا بهره‌برداری پایانی آن نیاز به طراحی دارید تا براساس آن بخش‌های مختلف را اجرا کنید. به‌طورکلی در زمان ساخت ویلا مراحل کار به دو بخش سفت کاری ویلای چوبی و نازک‌کاری خانه چوبی دسته‌بندی می‌شوند.

مراحل اجرای سفت کاری ساختمان شامل خاک‌برداری، فونداسیون، اسکلت، دیوارچینی و سقف می‌شود. مرحله طراحی و نازک‌کاری ویلای چوبی شامل بخش‌هایی است که مرتبط با طراحی داخلی ساختمان خواهد بود. این طراحی داخلی شامل نصب کابینت، تأسیسات برقی، لوله‌کشی، نصب کامل کلید و پریز و چراغ‌ها است. به‌طورکلی اگر قصد دارید نگاه ریزبینانه‌ای به طراحی و ساخت یک ویلای چوبی داشته باشید باید گفت اولین کاری که باید برای مراحل ساخت آن انجام دهید یک نقشه‌برداری اصولی و دقیق از زمینی که می‌خواهید بر روی آن ویلا بسازید، داشته باشید.

در نقشه‌برداری باید عوامل مختلفی را رعایت نمایید، چراکه با استفاده از این نقشه مسیر شما تا اتمام کار ساخت ویلا تعیین می‌شود. بعد از نقشه‌برداری اصولی نوبت به طراحی و مهندسی ویلا می‌رسد. در مرحله طراحی ویلا باید تیم مهندسی ایده و تجربیات قوی داشته باشید تا بتوانید طراحی و ساخت ویلا را با موفقیت پشت سر بگذارید. بعد از طراحی ویلا به بخش اصلی ساخت ویلا می‌رسید که باید مصالح ساختمانی را برای خانه انتخاب و مواد موردنیاز را تأمین کنید تا مسیر ساخت‌وساز به اتمام برسد. در مرحله بعدی باید اسکلت و فونداسیون سازه را انتخاب نمایید. استفاده از فونداسیون و اسکلت درجه یک برای ساخت ویلای چوبی اهمیت بسیار بالایی دارد، چراکه پایه خانه شما روی این فونداسیون و اسکلت بنا خواهد شد. مراحل ساخت ویلا باید براساس شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی در نظر گرفته شود.

 

سفت کاری ویلای چوبی

 

مراحل طراحی ویلا در بخش سفت‌کاری

در این مرحله باید توجه داشته باشید که بین اسکلت و ستون ساختمان را کاملاً پوشش دهید. برای ممانعت از ورود صدا و ایجاد رطوبت می‌توانید از انواع عایق‌ها استفاده کنید. توجه داشتن به بخش سفت کاری ویلای چوبی می‌تواند شما را در مقابل خطرهای احتمالی از جمله سیل، زلزله و ترک‌خوردگی دیوارها بیمه کند. بعد از دیوارکشی باید به لوله‌کشی و مسیر برق‌کشی ساختمان نیز توجه کنید که یک مسیر اصولی و منطقی داشته باشید تا پس از پایان کار با مشکلات مختلفی روبه‌رو نشوید.

در هنگام لوله‌کشی باید مسیر هر لوله را به‌درستی تنظیم نمایید و نقشه آن را داشته باشید تا با بروز یک مشکل بلافاصله بتوانید ایراد را پیدا و برای حل آن اقدام کنید. مسیر برق‌کشی شما باید به نحوی باشد که ایمنی ساختمان شما را ضمانت کند. بعد از پایان کار دیوارهای ویلا باید توجه خاصی به سقف ساختمان داشته باشید، همچنین می‌توانید برای انتخاب بهترین نوع سقف با مهندس ناظر صحبت کنید. شما باید مواردی از جمله شیب سقف، میزان و جهت آن را مدنظر خود قرار دهید. بعد از پایان کار سقف نوبت به مرحله نازک‌کاری ساختمان می‌رسد. در این مرحله ابتدا باید عایق‌بندی کف ویلای خودت را انجام دهید. سپس برای نصب درب، پنجره و چارچوب آن اقدام کنید. استفاده از مصالح درجه یک در بخش‌های مختلف ویلا موجب افزایش طول عمر خانه های چوبی می‌شود.

سفت‌کاری ساختمان شامل چه مراحلی است؟

مراحل اجرای سفت کاری ساختمان شامل موارد زیر است:

  • دیوارچینی
  • تیغه‌چینی
  • وال پست
  • نصب فریم درب‌ها و پنجره‌ها

 

 

دیوارچینی

بعد از اجرای اسکلت و سقف، نوبت به دیوارچینی می‌رسد. با استفاده از مصالح ساختمان دیوارچینی اجرا می‌شود. در طراحی سازه ساختمان، دیوارهای بیرونی نقشی ندارند و تنها به‌عنوان پوشش و عایق عمل می‌کنند.

تیغه‌چینی

به دیوارچینی داخلی تیغه‌چینی می‌گویند. نقش اصلی این دیوارها تفکیک فضاهای مختلف است. این دیوارها اکثراً دارای ضخامتی برابر با 10 سانتی‌متر است. دیوارهای داخلی باید عایق صوت و حرارت باشند تا بتوانند حداکثر شرایط رفاه و آرامش را برای ساکنین مهیا کنند. مصالح تیغه‌چینی همانند دیوارچینی بیرونی است.

وال پست

وال پست به‌عنوان یک عنصر غیرسازه‌ای شناخته می‌شود. برای ممانعت از آسیب‌دیدگی بخش‌های اصلی ساختمان از جمله ستون، تیر و سقف استفاده می‌شود. اجرای وال پست به نظر مهندس طراح بستگی دارد و می‌تواند روی کارکرد مناسب عناصر سازه‌ای ساختمان اثرگذار باشد.

نصب فریم درب و پنجره‌ها

کار سفت کاری ویلای چوبی با نصب فریم درب و پنجره‎‌ها به اتمام می‌رسد. استفاده از فریم موجب کاهش مصرف انرژی، آلودگی صوتی، زیبایی و درزبندی جهت ممانعت از نفوذ گردوغبار و حیوانات موذی به‌کار گرفته می‌شود. معمولاً جنس فریم درب‌ها و پنجره‌ها قوطی فلزی است.

در این مقاله آموختیم سفت کاری ویلای چوبی شامل چه مراحلی است. سفتکاری ویلای چوبی دربرگیرنده قطعات و سازه‌های پیش‌ساخته است که تمام چهارچوب آن آماده و مشخص خواهد بود.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

شما می‌توانید برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود و ارتباط با مشاورین ما از طریق زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir