44498314 21 98+ phone phone-black
logo

سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان چوبی نوین نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

سیستم گرمایش و سرمایش مناسب خانه چوبی

سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان چوبی یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند راحتی و رفاه ساکنان را فراهم کند. خانه‌ای که در تابستان خنک نباشد و یا در زمستان نتواند ساکنین را از گزند سرما محافظت کند، هیچ‌گاه خانه مناسبی نخواهد بود. این روزها استفاده از خانه‌های چوبی به سرعت در حال گسترش است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی افراد بسیاری در خانه‌های چوبی زندگی می‌کنند. البته بسیاری افراد تصور می‌کنند که گرمایش و سرمایش خانه چوبی بسیار مشکل است و در آن نمی‌توانند آرامش و راحتی را تجربه کنند. باید بگوییم که تصور این دسته از افراد غلط است. با پیشرفت‌ تکنولوژی و ساخت فناوری‌های جدید و مدرن نه تنها دیگر مشکلی برای گرم یا خنک کردن ساختمان چوبی وجود ندارد، بلکه استفاده از این روش‌ها باعث می‌شود تا هزینه‌هایی که برای گرمایش یا سرمایش خانه پرداخت می‌کنند، به میزان مناسبی کاهش یابد. شاید اگر بتوان مانند بسیاری از وسایل بر روی خانه‌ها نیز برچسب انرژی چسباند، متوجه شویم که خانه‌های چوبی نوین و مدرن، مصرف انرژی بسیار پایینی دارند. به بیان ساده می‌توان گفت که یکی از انتظارات هر فردی از خانه، وجود هوای مطلوب با صرف هزینه مناسب برای انرژی است که این مهم می‌تواند توسط خانه‌های چوبی تأمین شود. در این مطلب قصد داریم در خصوص سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان چوبی مطالبی را با هم مرور کنیم. با گروه بین‌المللی آمیتیس همراه باشید.

سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان چوبی
از تهویه مطبوع ساختمان چوبی بدانید!

سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان چوبی

سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان چوبی باید به نحوی طراحی و اجرا شود که بتواند قدرت لازم برای تأمین هوای مناسب برای خانه چوبی را داشته باشد. سیستم‌های نوین گرمایش و سرمایش خانه چوبی استراتژی متفاوتی دارند و به ساختمان به طور کلی نگاه می‌کنند و سعی در تنظیم دمای مناسب دارند. در سیستم‌های سنتی معمولاً اجاق، آبگرم کن و تهویه مطبوع را سر هم می‌کردند ولی در سیستم‌های جدید باید برای خانه استراتژی داشت و مواردی را برای گرفتن نتیجه بهتر و مصرف انرژی پایین‌تر در نظر گرفت. از مهم‌ترین مواردی که در گرمایش و سرمایش خانه چوبی نقش بازی می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

موقعیت مکانی
تاثیر موقعیت مکانی در استراتژی ساخت سیستم گرمایش و سرمایش

 

۱- موقعیت مکانی

مکان، منطقه و شهری که برای ساخت خانه انتخاب می‌کنید تأثیر بسیار زیادی در استراتژی ساخت سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان دارد. سیستم گرمایش و سرمایش خانه چوبی که در منطقه بیابانی ساخته می‌شود قطعاً تفاوت بسیار زیادی با ساختمانی که در منطقه‌ای کوهستانی یا جنگلی ساخته می‌شود دارد. برای داشتن استراتژی مناسب برای ساخت خانه چوبی و سیستم گرمایش و سرمایش آن باید مواردی مانند مستعد بودن منطقه برای قطع برق، شدت بادهایی که در منطقه می‌وزند، میزان بارندگی و درجه حرارت را به دقت بررسی کرد و مورد توجه قرار داد.

۲- جهت ساخت ساختمان چوبی

ساخت خانه در مکان و جهت مناسب یکی دیگر از استراتژی‌هایی است که برای کاهش میزان هزینه مصرفی در خصوص گرمایش و سرمایش خانه از آن استفاده می‌کنند. ساختن خانه‌ای که پنجره‌هایش مستقیماً به سمت جنوب باز شود، می‌تواند تا ۳۰ درصد از هزینه مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش را کاهش دهد. البته باید توجه داشت که انحراف ۳۰ درجه‌ای از جنوب تنها ۵ درصد از میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی را می‌کاهد. پس بهتر است در هنگام ساخت خانه این مطلب را مد نظر داشته باشید.

 

پنجره چوبی
نکاتی اساسی برای عایق بندی پنجره ها

 

۳- پنجره مناسب

یکی از اختراعاتی که برای راحت‌تر کردن زندگی ساخته شده روکش‌های Low-e است. این روکش‌ها اشعه ماورا بنفش را مسدود می‌کنند. روکش‌های لو-ای با مسدود کردن این اشعه می‌توانند باعث شوند تا در تابستان خانه خنک‌تر و در زمستان گرم‌تر باشد. روکش‌های لو-ای را بر اساس ارزش U دسته‌بندی می‌کنند که عددی میان ۰٫۳ تا ۲۰ است. هر چه عدد کمتر باشد، عملکرد آن در خصوص صرفه‌جویی در مصرف انرژی بهتر است و می‌تواند به سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان چوبی کمک بیشتر کند. البته توجه داشته باشید که استفاده از شیشه‌هایی با عدد U کمتر به معنای پرداخت هزینه بیشتر است اما در مناطق سرد پرداخت هزینه برای دریافت شیشه‌هایی که عدد U در آن‌ها بین ۰٫۳ تا ۰٫۵ باشد ارزش دارد. این شیشه‌ها با صرفه‌جویی بسیار خوبی که در مصرف انرژی دارند در طول زمان هزینه پرداخت شده را باز می‌گردانند.

 

سقف چوبی
جلوگیری از به هدر رفتن انرژی با سقف هایی بلند

 

۴- سقف خانه چوبی

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند باعث از دست رفتن انرژی در خانه‌های گوناگون و خانه‌های چوبی شود، سقف است. هر چه سقف بلندتر باشد، حجم و فضای بیشتری به وجود می‌آید که نیاز به مصرف انرژی بیشتری برای گرم یا سرد کردن آن وجود خواهد داشت. همچنین مسئله عایق بودن سقف نیز از دیگر موارد تأثیرگذار این قسمت از خانه در سیستم گرمایش و سرمایش خانه است. سقف عایق از انتقال دما تا حد زیادی جلوگیری می‌کند و به این صورت از هزینه‌ها می‌کاهد. در هنگام ساخت خانه چوبی توجه داشته باشید که باید در خصوص سقف و موارد مربوط به سرمایش و گرمایش خانه چوبی با سازنده خود صحبت کنید تا بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

۵- انرژی‌های جایگزین

یکی از مواردی که در هنگام ساخت خانه چوبی می‌توان به آن توجه کرد و از مزایای آن سود برد، استفاده از انرژی‌های جایگزین است. فناوری‌هایی که با استفاده از نور خورشید، جریان آب و یا باد انرژی برق تولید می‌کنند باعث می‌شوند تا هزینه‌ها به میزان مناسبی کاهش یابد. استفاده از این روش‌ها علاوه بر این‌که باعث می‌شود هزینه‌های کمتری برای قبوض انرژی پرداخت کنید به حفظ محیط‌زیست نیز کمک می‌کند و می‌توانید تأثیری هر چند کوچک بر کنترل روند گرم شدن کره زمین بگذارید. شاید بتوان گفت که خانه‌های چوبی علاوه بر ایجاد حس خوب، امنیت مناسب، زمان کوتاه ساخت و مزایای بسیار دیگر، نقش بسیار مهمی در حفظ محیط‌زیست دارند.

۶- الوارهای قطور

چوب یک عایق مناسب برای حرارت و صدا است. چوب‌ها الکترون‌های آزاد کمی دارند. نقش الکترون‌ها در مواد جا به جایی انرژی و گرما است به همین دلیل چوب‌ها حرارت را به سختی عبور می‌دهند و عایق مناسبی برای حرارت هستند. استفاده از الوار و دیواره‌های چوبی در ساختمان یکی دیگر از استراتژی‌هایی است که برای سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان چوبی از آن استفاده می‌شود. این الوارها در تابستان مانع ورود گرما و حرارت به داخل خانه می‌شوند و همچنین در زمستان از خروج گرمای داخل خانه جلوگیری می‌کنند. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که هر چه قطر الوارهای چوبی به کار رفته در خانه بیشتر باشد، خانه عایق بهتری است و می‌تواند در هزینه‌های گرمایش و سرمایش خانه چوبی صرفه‌جویی کند.

۷- کنترل کیفیت هوای خانه

متخصصین با استفاده از فناوری‌های جدید سعی می‌کنند که خانه‌های چوبی را به گونه‌ای بسازند که کمترین میزان انتقال دما و هوا را داشته باشند. به همین دلیل گاهی این مسئله از کیفیت هوای خانه می‌کاهد. برای این کار معمولاً از مبدل‌های هوا، رطوبت سازها و سیستم‌های تهویه استفاده می‌شود. مبدل‌های هوا با بیرون راندن هوای بی کیفیت و به درون کشیدن هوای تازه باعث تنظیم کیفیت هوا می‌شوند. همچنین در فصول سرد سال رطوبت موجود در خانه کاهش می‌یابد و گاهی باعث خشک شدن پوست و دستگاه تنفسی افراد می‌شود. این مشکل را به راحتی و با خرید یک رطوبت ساز مناسب می‌توان رفع کرد. استفاده از سیستم‌های تهویه مناسب در سرویس بهداشتی و حمام نیز می‌تواند رطوبت، بخار و بوها را به بیرون هدایت کند و کیفیت هوای خانه را بالا ببرد.

۸- تعمیر و نگهداری

از دیگر مواردی که می‌تواند به سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان چوبی کمک کند و هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش دهد، تعمیر و نگهداری مناسب از خانه چوبی است. در صورتی که از خانه چوبی به درستی نگهداری نشود ممکن است الوارهای بخش‌هایی از آن دچار پوسیدگی و فرسودگی شوند و همین امر باعث شود تا جریان هوا به داخل خانه راه پیدا کند و کار سیستم گرمایش و سرمایش خانه چوبی را سخت و مشکل کند و میزان مصرف انرژی را مخصوصاً در فصل زمستان افزایش دهد.

در صورتی که از مطالعه کردن این مقاله رضایت داشته‌اید توصیه می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

2 thoughts on “سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان چوبی نوین نیازمند توجه به چه نکاتی است؟

  1. ایا می‌شود لوله کشی گاز صورت بگیرد واشپزخونه از گاز شهری استفاده بشه یا خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir