44498314 21 98+ phone phone-black
logo

طراحی ویلای چوبی ؛ سابقه‌ای ماندگار برای معماران

طراحی ویلای چوبی

طراحی ویلای چوبی به طور کلی از دو جنبه بررسی می‌گردد. یکی طراحی معماری و دیگری طراحی سازه‌ای. در مقالات پیشین نکات بسیار مهمی را پیرامون طراحی سازه‌ای ویلای چوبی بیان نموده‌ایم. در ین مقاله قصد داریم از منظر معماری طراحی ویلا چوبی را مورد بررسی قرار دهیم.

عرصه معماری، بسیار وسیع، گسترده و از جهتی دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. یک معمار، برای طراحی یک فضا، علاوه بر اصول طراحی رشته خود، باید جنبه‌های دیگری را نیز مد نظر قرار دهد. مسائلی مانند شرایط اقلیمی، شرایط اجتماعی، فرهنگ جامعه، ارتباط فضای مورد نظر و کاربری آن با مخاطبین و مواردی از این قبیل. همه این موارد در طراحی مهندس معمار اثرگذار هستند. از طرفی سبک‌های معماری خود بیان‌گر بسیاری از نکات قابل توجه در طراحی بوده و شناخت آن‌ها در رفع موانع طراحی بسیار تأثیرگذار است. در این مقاله قصد داریم تا توضیحاتی پیرامون نکات قابل توجه در طراحی ویلای چوبی و معرفی بعضی سبک‌های معماری رایج در این زمینه را، به طور خلاصه و محدود معرفی نماییم.

گروه بین المللی آمیتیس ، با بیش از 16 سال سابقه در زمینه طراحی و ساخت ویلای چوبی، تنها مجموعه دارنده مجوز صادرات به اروپا در ایران است. آمیتیس در زمینه ساخت ویلای چوبی تجربه‌ای بسیار زیاد دارد. در داخل کشور بیش از 60 هزار مترمربع و در خارج از کشور بیش از 80 هزار مترمربع ویلا طراحی و اجرا نموده‌است. تمام محصولات گروه بین المللی آمیتیس ، دارای گواهینامه WCD از ایالات متحده آمریکا و گواهینامه DIN از آلمان است. بعلاوه تنها شرکت سازنده ویلای چوبی در ایران است که تمام محصولات خود را با بیمه تضمین کیفیت ارائه می‌نماید. در ادامه این مقاله با آمیتیس همراه باشید.

 

طراحی معماری

 

طراحی ویلای چوبی بر اساس سبک‌های معماری

گروه بین المللی آمیتیس ، در طراحی ویلا چوبی از سبک‌های مختلف معماری بهره گرفته است. این سبک‌ها بنا بر متراژ و محل اجرای آن‌ها متفاوت هستند. اما به طور کلی از این سبک‌ها در طراحی معماری ویلاهای خود بهره می‌برد.

  • انگلیسی
  • اسکاتلندی
  • کانادایی

درست است که با در نظر گرفتن سابقه تاریخی این سبک‌ها، به این نتیجه خواهیم رسید که همه آن‌ها مربوط به سبک معماری انگلستان هستند، اما در واقع این سبک‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

از نظر تاریخی، در سال 1707 انگلستان، اسکاتلند با یکدیگر متحد شدند و به صورت یک پادشاهی مشترک تحت عنوان بریتانیای کبیر درآمدند و بعد از آن ایرلند نیز به آنان اضافه شد. هر چند بعداً ایرلند جنوبی از این پادشاهی جدا شد. در نهایت پادشاهی بریتانیا، و کشورهای مشترک‌المنافع (همسود) همگی تحت سلطه پادشاه و یا ملکه هستند که در انگلستان اقامت دارد. به عنوان مثال ملکه الیزابت دوم، ملکه فعلی انگلستان، علاوه بر انگلستان، ملکه و حاکم اسکاتلند و ایرلند شمالی و ولز و کشورهای همسود نیز هست. کانادا نیز جزئی از کشورهای تحت سلطنت انگلستان بود، اما در سال 1980 قانون اساسی کانادا تدوین شد و نفوذ پارلمان انگلستان در این کشور برچیده شد، اما سلطنت مشروط ملکه باقی ماند.

با این توضیح کوتاه، به این موضوع اشاره کردیم که با در نظر گرفتن ریشه تاریخی، این 3 سبک معماری بسیار به یکدیگر شبیه هستند، اما همانطور که گفته شد، تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. با توجه به اینکه هر یک از این سبک‌ها خود دارای زیرمجموعه و اجزای بیشتری نیز هستند و در طراحی ویلا چوبی ، تنها شاخه‌ای از آن‌ها مورد کاربرد قرار می‌گیرد، از معرفی کامل آن‌ها معذوریم، اما به طور کلی به جنبه‌هایی از آن‌ها می‌پردازیم.

اهمیت معماری در چیست؟

به طور کلی طراحی معماری ویلای چوبی، به شرایط محیطی، اقلیمی، فرهنگی محل ساخت ویلا و متراژ آن بستگی دارد. طراح معمار، همه این مسائل را باید مد نظر قرار دهد تا بتواند بهترین طراحی مورد نظر مخاطب را انجام دهد.

مهم است این را بدانیم که جزئیات در معماری بسیاری موثر هستند. جزئیاتی که با نگرش کلی نگر اصلاً مهم به نظر نمی‌رسند. ولی اگر در مقام خریدار یا مالک قرار داشته بگیرید و نگاه کلی نگر نداشته باشید، به درستی مفهوم اهمیت جزئیات را درک خواهید کرد.

به عنوان مثال این موضوع، در ساخت یک ویلای چوبی، ارتفاع قرنیز اصلاً موضوع مهمی نیست. اما در زمانی که مشغول طراحی ویلای چوبی بر اساس قواعد معماری باشید، یا اگر مشغول اجرای آن باشید، آنگاه ارتفاع قرنیز و کیفیت اجرای آن برای شما اهمیت پیدا می‌کند. اگر همه قرنیزهای یک ویلا دارای یک ارتفاع مشخص و یک انداره نباشد، زیبایی بصری مورد انتظار را برآورده نخواهند کرد.

در حقیقت اهمیت معماری در راحتی، آسایش، کارایی و زیبایی مطرح است. زیبایی یک ویلا به طور مستقیم به معماری آن بستگی دارد. این حرف را می‌توان درباره راحتی و حس خوب فضای داخلی نیز بیان کرد. یعنی زمانی شما در یک ویلا (فارغ از جنس مصالح آن) احساس راحتی و آرامش می‌کنید که معماری آن بر اساس اصول صحیح معماری و فرهنگی و اقلیمی طراحی شده باشد.

در اینجا باید از نقش تأسیسات نیز یاد کنیم. تأسیسات قلب تپنده یک ساختمان است. اگر زیباترین ویلاها را در بهترین نقاط دنیا داشته باشید، اما تأسیسات آن‌ها از کار افتاده باشند، شما قادر به استفاده از آن ویلای زیبا نخواهید بود. طراح معمار موظف است با مشورت مهندسین طراح تأسیسات (مکانیکی و برقی) محل مناسبی را برای عبور تجهیزات تأسیساتی، که به اصطلاح به آن داکت گفته می‌شود، در نظر بگیرد. این موضوع در برقراری نظم در داخل ساختمان و البته رعایت ایمنی و زیبایی بسیار موثر است. در غیر اینطورت ممکن است محل انتخابی مهندسین طراح تأسیسات مکانیکی و برقی، از نظر معماری صحیح نباشد و باعث بروز ناهنجاری در معماری بشود.

این مسائل در شرایط ساخت ویلای چوبی بیش از شرایط دیگر اهمیت پیدا می‌کند. مهندس معمار در زمان طراحی ویلا چوبی در این زمینه باید بسیار به دقت عمل کند. چون مصالحی مانند چوب، دارای طول بیشتری نسبت به عرض خود است. از این رو به سادگی نمی‌توان هر تغییری در آن ایجاد کرد. این امر به این دلیل است که زیبایی چوب در یکپارچه بودن آن است. هر مقدار حس این یکپارچگی بیشتر باشد، زیبایی و جلوه بسیار بیشتری خواهد داشت.

همانطور که پیش از این گفتیم، به ارائه توضیحاتی پیرامون سبک‌ها مختلف معماری موثر در طراحی ویلای چوبی آمیتیس، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

طراحی ویلای چوبی

 

مختصری در معرفی سبک‌های معماری ویلاهای چوبی آمیتیس

سبک گوتیک انگلیسی

این سبک همواره در خدمت کلیسا و عمارات مذهبی بوده است. مربوط به قرون وسطی می‌شود. طاق‌های نوک‌تیز رایج در شرق نزدیک (آسیای غربی) و خاورمیانه در این معماری دیده می‌شود. این سبک در میان دوره رنسانس و رومانسک (Romanesque)، در سال‌های 1137 تا 1144 میلادی شکل گرفت و بین سال‌های 1720 تا 1850 مجدد در کشورهای انگلیسی زبان رواج یافت. با ظهور دوره اومانیسم این سبک از بین رفت. اومانیسم سبکی نشأت گرفته از تأثیر ایده‌ئولوژی انسان‌گرایی بر معماری است. دوره گوتیک مربوط به دوره قرون وسطی میانی و بیشتر متأخر است.

گوتیک خود دارای زیرمجموعه‌هایی نیز هست. از جمله:

  • گوتیک آغازین با طاق‌های جناقی
  • گوتیک متعالی
  • گوتیک مشعشع که دارای پنجره‌های بسیار بزرگ و عمودی است.

معماری اسکاتلند

کروک

معماری بومی اسکاتلند در قرون وسطی (پس از پایان دوره متأخر باستان مربوط به انحلال امپراتوری روم و خروج نیروهای رومی از بریتانیا در قرن پنجم) موسوم به سازه‌های کراک یا قاب کروک (Crook Frame) بوده است. در این سازه‌ها به گونه‌ای الوارهای بزرگ و بلند چوب را به صورت خمیده به هم متصل می‌کردند. این الوارهای خمیده وظیفه نگهداشتن سقف را داشتند. قاب‌های کروک عموماً روی زمین به یکدیگر وصل می‌شدند و سپس با کمک قرقره و طناب و اهرم‌های خاص، آن‌ها را به حالت ایستاده در‌می‌آوردند.

لازم به ذکر است که امروزه کم‌تر از این نوع طراحی در طراحی ویلای چوبی ، حتی به صورت نمادین استفاده می‌شود.

نورمن

معماری نورمن (Norman architecture) نیز سبکی در این میان است. اصطلاح معماری نورمن برای دسته‌بندی سبک‌های معماری رومانسک استفاده می‌شود که توسط نورمان‌ها در سرزمین‌های مختلف تحت سلطه یا نفوذ خود در قرون 11 و 12 توسعه یافته است. به طور خاص این اصطلاح به طور سنتی برای معماری رومانسک انگلیسی استفاده می‌شود.

نورمن‌ها تعداد زیادی قلعه و استحکامات از جمله قلعه‌های نورمن و در همان زمان صومعه‌ها، کلیساها، دیرها و کلیساهای جامع را به سبکی مشخص کردند که با طاق‌های گرد رومانسک (مخصوصاً بالای پنجره ها و درها) مشخص می‌شود. امروزه می‌توان در استانبول ترکیه تأثیر این معماری را در ساخت مسجد سلطان‌احمد (Blue Mosque) و مسجد ایاصوفیه (پرستشگاه ایاصوفیه) ملاحظه نمود.

رنسانس

در حقیقت احیاکننده سبک خاصی از معماری روم و یونان و معماری پانتئون و پارتنون بودند. معماری رومی از سال 71 میلادی وارد اسکاتلند شده است اما در سده 11 به شکل جدیدی درآمد و در اواسط قرن 12 کنار گذاشته شد. اما سبک رنسانس در سده 15 میلادی به معماری کلیساها راه یافت و در این دوره نقشه‌های تی شکل (T) به معماری اسکاتلند وارد شد. مانند کلیسای مریم مقدس در خیابان 30 تیر تهران.

معماری نیوگوتیک (گوتیک ویکتوریایی) کانادایی

این سبک از معماری در سال 1740 در پادشاهی انگلستان شکل گرفت. در اوایل قرن 19 محبوبیت بیشتری در بین معماران یافت. این سبک از معماری، معمولاً با طاق‌های نوک‌تیز، طاق‌های دنده‌ای و ستون قوسی، همراه با پنجره‌های بزرگ و با کتیبه‌های منبت‌کاری و یا حکاکی شده در بالای درها و پنجره‌ها مشخص می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، به طور کلی طراحی ویلا چوبی ، کاری بسیار دقیق و لازم توجه است. داشتن علم کافی از جزئیات لازم، شناخت فرهنگ بومی منطقه مورد نظر برای ساخت، شناخت نیازهای ساکنین و مسائلی از این قبیل بخش جدانشدنی از ملزومات طراحی معماری است. اگر در زمینه طراحی ویلای چوبی تجربه و یا نظری دارید، لطفاً در بخش ارائه دیدگاه‌ها با ما و مخاطبین آمیتیس در میان بگذارید.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir