44498314 21 98+ phone phone-black
logo

طول عمر خانه های چوبی را چگونه افزایش دهیم؟

طول عمر خانه های چوبی

طول عمر خانه های چوبی نسبت به خانه‌های بتنی و فلزی بسیار بیشتر است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خانه‌‌های چوبی افزایش طول عمر ویلای چوبی است. خانه‌های بتنی و فلزی در بلندمدت در اثر اکسید شدن این قطعات استحکام خود را از دست می‌دهند و به بازسازی مجدد نیاز خواهند داشت، اما خانه‌های چوبی که براساس اصول مهندسی و از طریق شرکت‌های معتبر ساخته می‌شوند، اغلب 100 سال عمر خواهند داشت. خانه چوبی به‌دلیل طبیعی بودن ساختار چوب در برابر عوامل بیرونی و محیطی تغییر شکل نداده و مقاومت بیش‌تری در مقابل عوامل محیطی دارد. با توجه به این‌که چوب نسبت به دیگر مصالح ساختمانی اکسیداسیون تأثیر کمتری بر روی آن دارد؛ بنابراین عمر مفید خانه چوبی در صورت استفاده صحیح افزایش پیدا می‌کند.

طول عمر خانه های چوبی چقدر است؟

درگذشته استفاده از چوب برای ساخت خانه‎های چوبی بسیار رایج و طبیعی بوده است. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید مصالح جدید و مقاومت بالای آن موجب افزایش استفاده از خانه‌های چوبی شده است. به طور حتم در چند سال اخیر سازه‌های چوبی به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سازه‌های موجود در دنیا تبدیل شده است. در حقیقت چوب به‌عنوان مصالح ساختمانی شیک و کلاسیک به‌حساب می‌آید. همچنین این نوع سازه از لحاظ زیست‌محیطی و طبیعی نیز از دوام و مقاومت بسیار بالایی بهره‌مند است. اکثر مردم زیباسازی نمای بیرونی خانه‌های ساخته شده را از طریق آجر انجام می‌دهند، اما در حقیقت امروزه استفاده از قاب و الوارهای چوبی به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای در حال افزایش هستند. یکی از عوامل محبوبیت چوب و سازه‌های چوبی وزن کم و ایمنی بسیار بالای آن است. در هنگام وقوع زلزله شدید ممکن است پایه‌های ساخته‌شده با چوب مقداری ترک بخورد، اما درعین‌حال بسیار انعطاف‌پذیر و می‌تواند حرکت کند. درحالی‌که آجر و فولاد دارای این ویژگی نیستند و با واردآمدن کوچک‎ترین لرزش، ترک‌های بسیار بزرگی در آن‌ها ایجاد می‌شود، به‌طوری‌که در ملات نیز قابل رویت هستند. در حقیقت خانه‌های چوبی از دوام و طول عمر بسیار بالایی بهره می‌برند.

 

طول عمر خانه های چوبی

 

چگونه می‌توان عمر مفید خانه را افزایش داد؟

اقداماتی که موجب افزایش طول عمر ساختمان و عمر مفید یک‌خانه چوبی می‌شود شامل موارد زیر است:

  1. درنظرداشتن شرایط آب‌وهوایی هنگام ساخت

با توجه به این‌که شرایط آب‌وهوایی نقش کلیدی در طول عمر ساختمان دارد، بنابراین خانه‌ها باید براساس شرایط آب‌وهوایی منطقه، طراحی و ساخته شوند؛ به‌عنوان‌مثال، ساختمان‌های مناطق ساحلی باید براساس گرما و رطوبت شدید آن منطقه ساخته شوند تا تحمل چنین شرایط جوی را داشته باشند. در این صورت برخی از شهرها که میزان بارندگی بیشتری دارند و خانه‌هایی که بدون درنظرگرفتن شرایط جغرافیایی منطقه ساخته شوند، به‌تدریج دچار نشست، ترک و رطوبت خواهند شد. تمام این عوامل را باید در هنگام ساخت خانه در نظر گرفته شود. ضدآب بودن دیوارها، به‌کارگیری رنگ باکیفیت و نگهداری مناسب می‌تواند به افزایش طول عمر خانه کمک کند.

  1. استفاده از مصالح پایدار و مقاوم

در هنگام ساخت و یا بازسازی خانه چوبی به‌جای استفاده از مواد تجملاتی و فانتزی، مواد پایدار و با استقامت را انتخاب نمایید تا در طراحی کارآمدتر خانه مفید واقع شوند. توصیه می‌شود همیشه وسایل ساختمانی محلی را خریداری کنید، چراکه با شرایط آب‌وهوایی آن منطقه تناسب بیشتری دارند و موجب افزایش طول عمر ساختمان خواهد شد.

  1. مصالح مناسب با نوع زیستگاه

اگر در نزدیک ساحل زندگی می‌کنید از فلزات یا موادی که ممکن است دچار خوردگی شوند، استفاده نکنید، چراکه نمک موجود در نسیم دریا موجب زنگ‌زدگی مواد فلزی می‌شود. اگر خانه شما دارای بالکن است، به‌جای به‌کارگیری نرده‌های فلزی بهتر است از نرده‌های چوبی استفاده نمایید.

 

 

  1. تهیه مصالح باکیفیت

اطمینان حاصل کنید که از مواد مناسب و باکیفیت برای ساخت‌وساز استفاده خواهید کرد تا بتوانید عمر مفید یک‌خانه را بالا ببرید. نگهداری و مراقبت درست می‌تواند طول عمر مفید خانه شما را تضمین کند.

  1. مراقبت از لوازم منزل

تنها ساختار ساختمان نیاز به مراقبت و نگهداری ندارد، بلکه دیگر لوازم منزل نیاز به محافظت دارند. این لوازم می‌تواند شامل مبلمان، وسایل خانگی و وسایل دکوراتیو باشد که باید مرتب شرایط آن‌ها را بررسی کرد تا دچار رطوبت زدگی یا موریانه نشوند. یکی از آسیب‌هایی که ممکن است با گذشت زمان به بنای ساختمان آسیب بزند، رطوبت زدگی و موریانه است. برای حفظ خانه بهتر است مرطوب بودن احتمالی دیوارها را بررسی و هرسال سفیدکاری انجام دهید.

 

چگونگی افزایش طول عمر خانه های چوبی

طول عمر یک‌خانه چوبی به طور میانگین به 100 سال می‌رسد، البته اگر به‌درستی نگهداری شود ممکن است این مقدار افزایش پیدا کند. توجه به ویلای چوبی و سازه‌های به‌کارگرفته‌شده در آن موجب می‌شود تا طول عمر ویلای چوبی به‌شکل قابل‌توجهی افزایش یابد. بسیاری از افراد به سبب ارزان بودن سازه‌های چوبی تلاش می‌کنند تا از ساختمان‌های چوبی برای خود استفاده نمایند. وجود سازه‌های چوبی در یک ساختمان موجب مقاومت در برابر زلزله و سبب کاهش آلودگی محیط‌زیست می‌شود.

عوامل مؤثر در افزایش طول عمر خانه چوبی

برای افزایش طول عمر یک ساختمان باید به‌صورت درست از آن استفاده نمایید. شما می‌توانید در صورت نیاز برای بازسازی خانه چوبی خود اقدام نمایید تا بتوانید طول عمر ساختمان خود را افزایش دهید. به‌طورکلی طول عمر مفید یک ساختمان چوبی بیش از 100 سال است که عوامل بسیاری می‎تواند در ماندگاری یک‌خانه چوبی تأثیرگذار باشد. مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در افزایش طول عمر ویلای چوبی مؤثر باشد روش استفاده درست از آن است. بهتر است هرازگاهی از نظر ایمنی و استحکام ساختمان را بررسی کنید تا در صورت نیاز بتوانید بخش‌های آسیب‌دیده را بازسازی نمایید. از دیگر عوامل مؤثر در افزایش طول عمر ساختمان‎ها توجه به سیستم گرمایشی و سرمایشی است. به‌صورت کلی توجه و رسیدگی به خانه چوبی به‌عنوان یک نقطه کلیدی جهت افزایش طول عمر ساختمان است که باید بسیار موردتوجه خانواده‌ها قرار بگیرد.

 

طول عمر خانه های چوبی

 

مزایای استفاده از خانه‌های چوبی

مزایای استفاده از خانه‌های چوبی شامل موارد زیر است:

  • دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل زمین‌لرزه است.
  • ایمنی کار افزایش می‌یابد.
  • آلودگی‌های زیست‌محیطی کاهش می‌یابد.
  • انرژی از طریق عایق‌بندی چوب کاهش می‌یابد.
  • تأثیرات الکترومغناطیس بر روی انسان کاهش می‌یابد.
  • با شرایط مختلف آب‌وهوایی و وضعیت اقلیمی سازگاری دارد.
  • دارای سرعت عمل بالا در ساخت و بازگشت سریع سرمایه است.
  • با زیست محیط سازگاری دارد.
  • سبک بودن سازه‌های چوبی از مزایای خانه‌های چوبی به‌شمار می‌رود.

در ایالات متحده آمریکا و کانادا به‌دلیل ضعیف بودن خاک آن منطقه اغلب از چوب برای ساخت خانه‎های خود استفاده می‌کنند، چراکه استفاده از آجر می‌‎تواند موجب ریزش زمین شود. همین دلیل موجب شده اغلب مردم از خانه‎های ساخته شده با چوب استقبال کنند.

طول عمر خانه های چوبی نسبت به سایر سازه‌ها طولانی‌تر است. ممکن است طول عمر این نوع سازه‌ها به 200 سال نیز برسد. در حقیقت دلیل دوام چوب به سبب ساختار طبیعی آن است. چوب در برابر عوامل بیرونی و محیطی به‌هیچ‌عنوان تغییر شکل نمی‌دهد و مقاومت آن همچنان حفظ می‌شود. درصورتی‌که عمر مفید ساختمان‎های بتنی و فولادی 25 سال است و بعد از گذشت این مدت تخریب شده و نیاز به بازسازی دوباره دارد. این نوع سازه‌ها به سبب وزن بسیاری که دارند ممکن است در طول زمان نشست کرده و کارایی اولیه خود را از دست دهند. در ادامه به برخی دیگر از مزایای استفاده از خانه‌های چوبی اشاره می‌کنیم:

مقاومت چوب در برابر حوادث طبیعی

خانه‌های چوبی به سبب وزن پایین و براساس نحوه اتصال اجزای آن به یک جعبه دوخته شده شباهت بسیاری دارند و از مقاومت بالایی بهره‌مند هستند. از ویژگی‌های چوب ضریب میرایی بسیار بالا، کاهش انرژی و کم شدن وزن ساختمان است. این نوع سازه‌های چوبی در برابر بلاها و حوادث طبیعی بسیار مقاوم بوده و از دوام و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.

 

 

مقاومت چوب در برابر انواع حشرات

با استفاده از عایق‌های خاصی می‎توانید سازه‌های چوبی را در مقابل انواع حشرات مقاوم‌سازی کنید. در حقیقت پاشیدن مواد عایق از طریق پمپ، یکی از شیوه‌هایی است که به‌صورت سطحی عملیات عایق‌کاری را انجام می‌دهند. قراردادن چوب در یک محیط استوانه‌ای‌شکل یکی از روش‌هایی است که مواد عایق در داخل چوب نفوذ می‌کند.

استحکام در برابر زلزله

خانه‌های چوبی به‌سبب سبک بودن و وزن پایین در مناطق زلزله‌خیز از جمله ژاپن، کانادا و آمریکا بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. سیستم‌های چوبی برای مناطق زلزله‌خیز از بهترین نوع سیستم‎ها محسوب می‌شوند. در حقیقت سیستم طراحی خانه‌های چوبی به‌گونه‎ای است که هنگام وقوع زمین‌لرزه بیشترین مقاومت را از خود نشان داده و صدمات جانی و مالی ناشی از زلزله را به کم‌ترین حد ممکن می‌رساند. در اغلب کشورها سازه‌های موردنیاز مردم از چوب ساخته شده است. در حقیقت استحکام خانه‌های چوبی به‌گونه‌ای است که بعد از وقوع زمین‌لرزه‌های شدید سالم بوده و قابل بهره‌برداری و زندگی است. درحالی‌که ساختمان‌‎های بتنی و فولادی امکان دارد صدمات مالی و خسارات واردآمده بسیار بیشتر و غیر قابل تعیین باشد. در نقاط مختلف جهان سالانه زلزله‌های بسیاری اتفاق می‌افتد طبق تحقیقات صورت‌گرفته مشخص شده خانه‌های ساخته‌شده با چوب در مقابل زمین‌لرزه‌های شدید مقاومت بالاتری نسبت به سایر سازه‌ها از خود نشان می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم‌های چوبی یکپارچگی سازه‌های آن است. به‌طوری‌که تمام اجزای سازه از جمله دیوارها، سقف‌ها، سقف خارجی، پی و اجزای مشابه دیگر با دقت بسیار بالا و یکپارچگی فوق‌العاده با یکدیگر متصل شده‌اند. از ویژگی‌هایی که موجب شده سازه چوبی به‌عنوان مناسب‌ترین مصالح جهت ساخت سازه‌های مقاوم در مقابل زلزله انتخاب شود، ضریب بسیار بالای میرایی است. از دیگر مزایای چوب سازگاری با هرگونه شرایط آب‌وهوایی است. در حال حاضر نقاط متعدد دنیا دارای دماهای مختلف و رطوبت بالا هستند و ساخت خانه‌های چوبی بسیار رایج شده و به‌عنوان گزینه مناسب شناخته‌شده است. در حقیقت این نوع سیستم چوبی در مقابل زلزله عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد و از قدرت انعطاف‌پذیری بسیار بالایی بهره می‌برد.

در این مقاله سعی کردیم شما را با روش‌های افزایش طول عمر خانه های چوبی ، مزایا و عوامل مؤثر در افزایش طول عمر ویلای چوبی آشنا کنیم. عمر مفید خانه های چوبی نسبت به خانه‌های فلزی و بتنی بیشتر و در مقابل برخی از حوادث از جمله زلزله و حشرات مقاومت بیشتری دارند.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

شما می‌توانید برای ارتباط با کارشناسان ما و ثبت نظرات و پیشنهادی خود از طریق زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir