44498314 21 98+ phone phone-black
logo

بناهای چوبی و عوامل موثر در قیمت آن‌ها را بهتر بشناسید

بناهای چوبی و عوامل قیمت گذاری روی آن ها

بناهای چوبی از بخش­‌های مختلفی تشکیل می‌­شوند. برای خرید ویلا چوبی ، بر اساس قیمت آن­‌ها می‌­توانید قیمت خانه چوبی خود را برآورد کنید. هر بنایی که ما می­‌بینیم در حقیقت حاصل عملکرد چندین مجموعه از افراد و پیوستگی چندین مجموعه از لوازم و بخش‌­های مختلف است. همه آن‌­ها با هم تشکیل یک ساختمان را می‌دهند. در بررسی‌­های تخصصی بیش از 200 شغل در ساختن یک ساختمان نقش دارند. هر چند که گستردگی موارد و لوازم، به­‌خصوص مصالح در سازه‌­های بتنی و یا فولادی بیشتر از سازه‌های چوبی است، اما الگوی کلی و روند شکل­‌گیری همه ساختمان‌ها به طور کلی از یک رویه و مجموعه قوانین تبعیت می­‌کند. لذا با یک بررسی عمومی نیز می‌­توان به عوامل موثر در هزینه ساخت ویلای چوبی پی برد و با رصد آن­‌ها در بازار و مشاهده روند صعودی یا نزولی بودن قیمت­‌های آن‌­ها، برآورد تقریباً درستی از هزینه‌­ها و قیمت کلی به دست آورد. بناهای چوبی شاید برخی روندها را مانند سازه‌­های بتنی یا فولادی نداشته باشند، اما در عوض مراحل ویژه‌­ای در ساخت آن‌­ها موثر هستند که در فرایند ساخت و شکل‌­گیری ساختمان­‌های با مصالح ساختمانی وجود ندارند. ولی به طور کلی، شرایط ساخت ساختمان در هر دو حالت یکسان است و موارد مورد نیاز ارتباطی به جنس مصالح و یا سازه ندارد. مواردی مانند سیستم برق­‌کشی، در هر سیستم سازه­‌ای باید وجود داشته باشد و فرقی نمی‌­کند سازه چوبی یا بتنی. لذا با بررسی این نوع عوامل می‌­توانیم به برآورد صحیحی از عوامل موثر در قیمت خانه چوبی دست پیدا کنیم. پیش از این در مقاله قیمت خانه چوبی چگونه محاسبه می‌شود؟ توضیحات پیرامون این مطلب بیان نموده بودیم، در این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل موثر در این امر بپردازیم. لطفاً با آمیتیس، تنها ارائه دهنده بیمه تضمین کیفیت در زمینه ساخت و ارائه خانه چوبی ، همراه باشید.

بناهای چوبی
معرفی بخش های مختلف یک بنای چوبی

بخش­‌های مختلف یک ساختمان

همان­‌طور که گفته شد، یک ساختمان از بخش­‌های مختلفی تشکیل می­‌شود. برای اینکه بهتر بتوانیم هر یک از آن­‌ها نام ببریم، در ابتدا باید با دسته بندی کلی آن­‌ها به این ساختار نظم بدهیم. در زمان خرید ویلا چوبی حتماٌ باید به تمام این قسمت‌­ها به طور مجزا توجه ویژه کنید تا از صحت و سلامت و کیفیت اجرا و کارایی هر یک از لوازم مربوطه مطمئن شوید.

به طور کلی یک ساختمان از بخش­‌های زیر تشکیل می‌­شود:

  • سازه
  • معماری
  • تأسیسات
  • سازه: عبارت است از تمام اجزایی که در حفظ تعادل استاتیکی و دینامیکی کل بنا کمک می‌­کنند. تعادل استاتیکی یعنی ثابت ماندن در برابر نیروهایی که به طور همیشگی و ثابت به سازه وارد می‌­شوند یا به اصطلاح بارهای مرده، مانند وزن دیوارها و یا وزن وسایل خانه. تعادل دینامیکی هم یعنی ثابت ماندن در برابر نیروهایی که به طور موقت و در بازه­‌های زمانی متفاوت به سازه وارد می‌­شوند یا به اصطلاح بارهای زنده، مانند وزن افراد حاضر در خانه یا نیروی ناشی از باریدن برف. اجزاء سازه ­ای به هیچ‌­عنوان قابل حذف کردن و یا تغییر مکان نیستند. زیرا به طور پیوسته مشغول انتقال نیروهای وارده به سازه به زمین هستند. این انتقال به واسطه حضور فونداسیون یا پی صورت می­‌گیرد. این اجزاء شامل فونداسیون، ستون‌­ها، تیرها، اتصالات این دو به خودشان و یا به یکدیگر و مواردی از این قبیل می‌­شوند.

منظور از اتصال آن‌­ها به خودشان این است که برای یک خانه چوبی دو طبقه، شاید مجبور باشیم ستون­‌های سازه را در تراز طبقه بالا به دو قسمت تقسیم کنیم. در این حالت اتصال ستون دوم به ستون اول جزء موارد بسیار مهم سازه­‌ای محسوب می­‌شود. همچنین به همین شکل نیز در هر طبقه برای اجرای سقف، مجبور به اتصال سقف به تیرها و در نهایت به ستون‌­ها هستیم. این نوع اتصالات نیز جزء بخش­‌های مهم سازه­‌ای هستند. هر چند همانطور که قبلاً در مقاله مزیت خانه چوبی نسبت به دیگر خانه ها در برابر زلزله گفتیم و به طور کامل و واضح توضیخ دادیم، نیروی وارده بر سازه در زمان زلزله، تابعی از وزن سازه است و چون چوب بسیار از سازه­‌های دیگر سبک‌تر است، لذا در زلزله نیروی کم‌تری به بناهای چوبی وارد می‌­شود. اما باز رعایت تمام جزئیات در اجرای اتصالات سازه‌­ای از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است که همواره توسط متخصصین اجرایی آمیتیس مورد توجه قرار می‌­گیرد.

 

  • معماری: در این بخش از ساختمان، تمام جزئیاتی که برای راحتی، ایمنی و سلامت ساکنین مورد نیاز است تأمین می ­شود. اینکه در ورودی خانه کجا باشد، پنجره­‌ها کجا باشند، اتاق­‌ها چند متر هستند، آشپزخانه و پذیرایی چند متر هستند، همه این‌­ها در حیطه معماری ساختمان است. استانداردهای حیرت‌آوری در این زمینه وجود دارد. حتی در مورد ابعاد پنجره­‌ها متناسب با متراژ فضای موجود. عرض درهای ورودی به هر فضایی از ضوابط خاص خود تبعیت می­‌کند. مخلص کلام اینکه از محل قرار گرفتن دیوارها تا فاصله قرار گرفتن سنگ سرویس بهداشتی از دیوار را معماری مشخص می‌­کند. در زمان خرید ویلا چوبی ، اگر از فضای آن لذت بردید و به نظر شما زیبا بود، بدانید که طراح و مجری معماری آن کار خود را به درستی انجام داده­‌اند. بسیاری از پروژه‌­ها هزینه‌­های هنگفتی بابت خدمات مهندسی معماری انجام می‌­دهند؛ و این یک امر بدیهی است. چرا که کیفیت یک ساختمان یا یک ویلای شیک، تماماً به زحمت و دید هنرمندانه طراح معمار و تسلط و مهارت مهندس مجری آن باز می‌­گردد. یک خانه چوبی شاید از نظر سازه بسیار درست و مقاوم طراحی و اجرا شده باشد، اما اگر زیبایی لازم را نداشته باشد و افراد ساکن در آن احساس آرامش و راحتی نداشته باشند، آیتم‌­های لازم برای خانه بودن را نخواهد داشت. آرامش و حس خوب، نتیجه مستقیم زیبایی است. این زیبایی صرفاً در هم‌گونی و هم­‌خوانی مصالح مصرفی نیست، بلکه استفاده بهینه از فضای موجود نیز در این زمینه موثر است. به عنوان مثال تعیین ارتفاع سقف داخل ویلا از وظایف مهندس معمار است. اگر سقف کوتاه در نظر گرفته شود شاید اینطور تصور شود که برای امنیت بناهای چوبی ضرور است، اما حقیقت این است که اینطور نیست. سقف بلند یا به اندازه، در ایجاد حس رضایت‌­مندی ساکنین یک ساختمان بسیار موثر و تعیین کننده است.
  • تأسیسات: قلب تپنده یک ساختمان تأسیسات آن است. ساکنین یک ویلای چوبی حتی اگر در رویایی‌­ترین خانه دنیا هم حضور داشته باشند، اگر آب مصرفی ویلا دچار مشکل باشد، قطعاٌ بیشتر از یک نصف روز آنجا اقامت نخواهند کرد. اگر سیستم برق قطع باشد و نتوانند از روشنایی، تهویه و یا آب گرم استفاده کنند، با تمام آن زیبایی‌­ها خداحافظی کرده و محل را ترک خواهند کرد. لذا تأسیسات یکی از ارکان اصلی یک اقامتگاه است. از این رو کیفیت اجرای تأسیسات، اعم از تأسیسات برقی، مانند سیم‌­کشی برق داخلی و آسانسور و …، تأسیسات مکانیکی مانند لوله­‌کشی آب و فاضلاب (که از قوانین مکانیک سیالات تبعیت می­‌کنند.) در تعیین قیمت یک خانه چوبی و یا یک ویلای شیک، بسیار مؤثر خواهد بود. موضوع تأسیسات نیز مانند موضوعات سازه­‌ای و معماری به دو عامل طراحی و اجرا وابسته هستند. چه از نظر هزینه و چه از نظر کیفیت. در امر برآورد تهویه مورد نیاز ساختمان، دانش مهندس تأسیسات کافی نیست و تجربه کاری رکن مهمی برای او به شمار می‌­رود. لذا اگر قصد خرید ویلا چوبی را دارید، حتماً در مورد سیستم تهویه مطبوع و یا سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان چوبی تحقیق کرده و از مجموعه فروشنده بخواهید تا اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهند. این اطلاعات شامل اطلاعاتی پیرامون سیستم اطفاء حریق نیز هستند. بر اساس ضوابط آیین­‌نامه‌­های HSE (Health – Safety – Environment) که مربوط به امور سلامت، ایمنی و محیط زیست می‌­شود، بناهای چوبی باید دارای سیستم اطفاء حریق باشند تا در صورت بروز حادثه فعال شده و از ایجاد خسارت جانی و یا مالی جلوگیری کنند.
هزینه
مثلث تعیین کننده قیمت خانه!

همه این موارد، عوامل موثر در تعیین قیمت خانه و یا ویلای چوبی مورد نظر شما هستند. هر چه طراحی بهتر، اجرای بهتر، استفاده از مواد و اجناس و لوازم با کیفیت­‌تر صورت بگیرد، طبیعتاً هزینه خرید ویلا چوبی مورد نظر شما نیز بیشتر خواهد شد.

پول
قیمت چوب، مهم ترین عامل در قیمت گذاری ویلاهای مدرن

قیمت چوب، موثرترین عامل در تعیین قیمت بناهای چوبی

با توجه به مطالب بیان شده، یکی دیگر از اصلی‌­ترین موضوعی که در تعیین قیمت بناهای چوبی اثر می‌­گذارد، نوع چوب مورد استفاده است. اینکه جنس چوب چطور باشد و اساساً چوب از چه نوعی باشد در تعیین قیمت آن نقش مهمی دارد. انعطاف چوب، ضربه‌پذیری، تراکم، بافت، وزن مخصوص و … همه از عوامل فیزیکی چوب هستند که به طور مشخص و واضح در محاسبات سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در بازار، مصالح به صورت وزنی خرید و فروش می­‌شوند. چوب نیز از این قاعده مستثنا نیست. به طور کلی چوب بر اساس وزن یک مترمکعب آن خرید و فروش می‌­شود. مهندسین معمار و مجری می‌­دانند که یک مترمکعب چوب، مصالح مورد نیاز برای ساخت چه مقدار فضا را برای آن­ها فراهم می‌­کند. لذا متناسب با نقشه معماری و نقشه سازه می­‌توانند حجم چوب استاندارد مورد نیاز خود را برآورد کنند.

نکته قابل توجه در این مورد این است که وزن چوب به رطوبت چوب نیز بستگی دارد. یعنی هر چه رطوبت چوب بالاتر باشد وزن آن نیز بیشتر است. از آنجایی که رطوبت، در حد استاندارد برای چوب لازم است تا بتواند ضمن حفظ شکل­‌پذیری خود، به وظیفه سازه‌­ای خود نیز عمل نماید، لذا همواره باید درصد مشخصی رطوبت را داشته باشد. حتی بعد از ساخت نیز روند نگهداری بناهای چوبی نیز خود یک امر مهم و حیاتی است. در این‌­باره در مقاله محافظت از خانه چوبی چگونه است و به چه نکاتی باید توجه کرد توضیحات مفیدی را ارائه نموده­‌ایم و مطالعه آن را توصیه می‌­کنیم.

در نهایت، هزینه‌­های مربوط به اجرای یک ساختمان، نقش اصلی در تعیین قیمت آن را دارد. هر چه سطح خدمات ارائه شده و کیفیت مصالح استفاده شده بیشتر باشد، طبیعتاً هزینه خرید چنین خانه‌­ای نیز بیشتر از خانه­‌های معمولی خواهد بود.

در پایان استدعا داریم تا تجربیات و نظرات خود را با گروه بین­‌المللی آمیتیس به اشتراک گذاشته و در بخش نظرات، تجربیات خود از خرید ویلا چوبی و یا استفاده از آن، همچنین نظر خود درباره مطالب این مقاله را برای ما نوشته و ارسال بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir