44498314 21 98+ phone phone-black
logo

مجوز ساخت ویلای چوبی چیست و چطور باید برای آن اقدام کرد؟

مجوز ویلای چوبی

مجوز ساخت ویلای چوبی بخشی از روند ساخت آن به حساب می‌آید. پس از بررسی‌های لازم برای انتخاب نوع و معماری ویلای چوبی مورد نظر، اولین قدم، اقدام جهت اخذ مجوز ساخت است. اینکه مجوز ساخت چیست و ارتباط با آن با نهادهای ذیربط چیست، مطالبی است که در این مقاله قصد داریم توضیحات مختصری ارائه نماییم. پیش از این در مقاله

مجوز ساخت خانه چوبی چیست و چرا باید مجوز داشته باشیم؟ توضیحاتی پیرامون مجور ساخته خانه چوبی بیان نمودیم. در این مطلب به نکات متفاوتی از موضوع مجوز خواهیم پرداخت تا نسبت به این موضوع آگاه‌سازی کنیم و مخاطب گرامی، اگر مایل به جستجو در این باره است، بداند باید چطور در این باره اقدام نماید. لذا به موضوع مجوز ساخت و همچنین موضوع تراکم ساخت اشاره کرده‌ایم. در ادامه با گروه بین‌المللی آمیتیس ، دارنده گواهی WCD ایالات متحده آمریکا و گواهی DIN آلمان، همراه باشید.

مجوز ویلای چوبی
مجوزهای مربوط به ساخت ویلای چوبی ، به 2 دسته کلی تقسیم می‌شود

مجوز ساخت ویلای چوبی و انواع آن

به طور کلی مجوزهای مربوط به ساخت ویلای چوبی ، به 2 دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • مجوز ساخت
  • مجوز تراکم

مجوز ساخت و تراکم چیست؟

مجوز ساخت در حقیقت اعلام موافقت رسمی ادارات و مراکز دولتی و نیمه‌دولتی (مانند شهرداری‌ها)، در زمینه ساخت ساختمان مد نظر است. یعنی تمام نهادهای مسئول:

  • از انجام عملیات ساختمانی در محل مورد نظر مطلع هستند.
  • از میزان حجم عملیات ساختمانی مطلع هستند.
  • یک نسخه از تمام مدارک و نقشه‌های لازم برای انجام عملیات ساختمانی را در اختیار دارند.
  • با انجام عملیات ساختمانی بر اساس مدارک و نقشه‌های ارائه شده موافق هستند.

این موارد تقریباً معنا و مفهوم داشتن مجوز ساخت است. اما هر یک از این بخش‌ها مجموعه‌ای از چند روند اداری متفاوت بوده و الزاماً در یک اداره یا سازمان صورت نمی‌گیرد، بلکه بعضی مواقع برای دریافت موافقتنامه یکی از بخش‌های یک اداره، لازم است تا به یک یا چند اداره متفاوت دیگر مراجعه کنید. این روند برای مجوز ساخت ساختمان است، هر چند که یک ساختمان با یک ویلای چوبی تفاوت‌های زیادی دارد، ولی به طور کلی مجوز ساخت ویلای چوبی نیز از همین الگو تبعیت می‌کند. در ادامه به طور کلی به مواردی در این باره اشاره می‌کنیم.

برای گرفتن مجوز برای ساخت ساختمان و ویلای چوبی ، باید:

  • به شهرداری یا دهداری منطقه مورد نظر مراجعه نمایید.
  • درخواست خود را به صورت کتبی با تشکیل پرونده به آن نهاد ارائه و اعلام ‌نمایید.
  • لیست مدارک مورد نیاز را دریافت کنید.

این مدارک معمولاً مربوط به مدارک ثبتی زمین مورد نظر مانند سند رسمی، بنچاق و همچنین مفاسا حساب شهرداری، قبض تسویه حساب اداره مالیات (در صورت وجود)، اسناد مالکیت درخواست‌دهنده و یا وکالتنامه رسمی درخواست‌دهنده از مالک یا مالکین و مدارکی از این دست است.

  • قبض‌های مربوطه در مرحله اول را پرداخت نمایید. (مانند بیمه تأمین اجتماعی، یا هر نوع قبض دیگری)

پس از گذراندن این مراحل برای گرفتن مجوز ساخت ویلای چوبی ، شهرداری مربوطه برگه‌ای صادر می‌نماید که به آن دستور نقشه گفته می‌شود. پس از گرفتن این برگه می‌توانید نسبت به تهیه نقشه‌های ساختمانی اقدام نمایید. در این برگه، شهرداری (یا دهداری) مربوطه، حدود زمین را مشخص کرده و میزان ساختمانی که می‌توان در آن ساخت، را بیان نموده است.

با ارائه برگه دستور نقشه به یکی از دفاتر خدمات مهندسی، می‌توانید تمامی مدارک مربوط به ساخت سازه و تأسیسات و معماری را تهیه نمایید. البته در مورد ویلای چوبی باید دستور نقشه را به فردی یا مجموعه‌ای ارائه نمایید که بتوانند برای شما ویلای چوبی مورد نظر را طراحی و اجرا نمایند.

پس از این مرحله باید به سراغ مرحله بعد بروید. مرحله بعدی مربوط به تراکم می‌شود. متناسب با دستور نقشه‌ای که صادر شده است، تعداد طبقات سازه شما و مساحت زیربنا، مساحت کل بنای شما را مشخص خواهد کرد. از این رو هزینه مشخصی بابت مجوز ساخت ویلای چوبی و یا هر ساختمان دیگری از شما گرفته می‌شود. این مربوط به حجمی از فضای روی زمین است که بابت ساخت ویلای چوبی و یا ساختمان خود اشغال می‌کنید. بنابر این به آن تراکم می‌گویند.

به طور کلی همان‌طور که قبلاً هم بیان کردیم، از آنجایی که ویلای چوبی از ساختمان‌های با مصالح ساختمانی بتنی و فولادی، بسیار سبک‌تر است، نیاز به خاکبرداری قابل توجهی ندارد و با محیط زیست کاملاً سازگار است، لذا شهرداری‌ها معمولاً مخالفت خاصی با ساخت آن ندارند. تنها باید هزینه‌های مربوط به ساخت واریز شده و مدارک مورد نیاز مهندسین شهرداری در اختیار ایشان قرار داده شود. در این صورت معمولاً مشکلی برای دریافت مجوز ساخت ویلای چوبی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir