44498314 21 98+ phone phone-black
logo

محافظت از خانه چوبی چگونه است و به چه نکاتی باید توجه کرد؟

چگونه از سازه های چوبی مراقبت کنیم؟

محافظت از خانه چوبی در حقیقت بهترین راهی است که می‌توان با استفاده از آن عمر خانه های چوبی را افزایش داد. تمام خانه‌ها نیاز به رسیدگی و محافظت دارند که این امر در خصوص نگهداری از خانه چوبی اندکی متفاوت‌تر است. خانه‌ های چوبی را می‌توان در میان بهترین و آرامش بخش‌ترین خانه‌ها قرار داد اما شاید بتوان گفت که هر سال باید این خانه‌ها به خوبی بررسی شوند تا در صورت بروز هر گونه مشکلی سریعاً نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود. در این صورت می‌توان برای سال‌های متمادی از این خانه‌ها به خوبی استفاده کرد و در آن‌ها با آرامش به زندگی پرداخت. در این مطلب قصد داریم تا دستورالعمل‌هایی ساده اما کاربردی را برای محافظت از خانه چوبی در اختیارتان قرار دهیم. با گروه بین‌المللی آمیتیس همراه باشید.

 

محافظت از خانه چوبی
عواملی که روی عمر خانه چوبی تاثیر به سزایی دارند

 

محافظت از خانه چوبی

در طراحی، ساخت و نگهداری خانه چوبی متغیرهای زیادی وجود دارد. از مهم‌ترین متغیرها می‌توان به کیفیت ساخت و ساز، گونه‌های درخت استفاده شده و آب و هوای محل سکونت اشاره کرد. عواملی نظیر آب، نور، قارچ‌ها و حشرات از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند بناهای چوبی را با مشکل مواجه کنند. به همین دلیل بررسی مداوم و منظم خانه چوبی امکان زندگی راحت‌تر در این بناها را به فرد می‌دهد. نکاتی که برای محافظت از خانه چوبی باید به آن‌ها توجه شود عبارت‌اند از:

 

موقعیت مکانی
جهت‌گیری خورشید و آب و هوای محل ساخت خانه چوبی

 

۱- مکان خانه های چوبی

شاید اصلی‌ترین موردی که می‌تواند در نگهداری خانه چوبی نقش داشته باشد، محل ساخت خانه است. محل ساخت و نوع طراحی خانه، جهت‌گیری خورشید و آب و هوای محل ساخت می‌تواند مشخص کند که بیشتر با چه نوع مشکلاتی روبرو خواهید بود. به همین دلیل اطلاع از مشکلاتی که با توجه به مکان ساخت خانه ممکن است با آن مواجه شوید، اولویت بالایی دارد. بررسی قسمت‌هایی از خانه مانند بخش‌ها و الوارهایی که به زمین نزدیک هستند در خصوص رطوبت و پوسیدگی یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. الوارهایی که نزدیک به زمین هستند بسیار بیشتر از سایر قسمت‌های خانه در معرض خطر و پوسیدگی هستند.

 

سقف خانه چوبی
سقف؛ مهم ترین عامل دفاعی برای حفاظت از خانه چوبی

 

۲- سقف خانه

سقف خانه یکی از مهم‌ترین عوامل دفاعی در برابر طبیعت است. عوامل بسیار متنوعی مانند بارش باران یا برف می‌تواند به سقف خانه صدمه بزند. سقف‌ها هر چقدر پیچیده‌تر ساخته شده باشند و از اجزای گوناگون بیشتری برخوردار باشند فرصت بیشتری برای نفوذ آب ایجاد می‌کنند. از این سقف‌های پیچیده و اجزای گوناگون می‌توان به سقف‌های چندگانه، لبه‌های سقف، دودکش و سایز اجزا اشاره کرد. یکی از بررسی‌هایی که برای محافظت از خانه چوبی باید انجام داد، بازرسی منظم اتاق زیر شیروانی است. در صورت وجود لکه‌های آب و یا کپک باید اقدامات لازم برای تعمیر سقف انجام شود.

 

بام خانه چوبی
نحوه صحیح ساخت بام خانه چوبی

 

۳- لبه‌های بام

لبه‌های بام‌ خانه های چوبی را معمولاً قدری جلوتر از دیوارها می‌سازند تا این لبه‌ها بتوانند در هنگام بارندگی آب را از دیواره‌های ساختمان دور نگه دارند. در برخی از خانه‌ها، الوارهایی با این لبه‌ها در ارتباط هستند که این الوارها در معرض آسیب‌دیدگی و پوسیدگی قرار دارند. از عوامل تخریب کننده این الوار‌ها می‌توان به نور خورشید، باد و باران اشاره کرد. به همین دلیل برای نگهداری خانه چوبی باید از این الوارها نیز به صورت منظم و مرتب بازدید به عمل آورد.

 

 

کانال آب
کانال آب؛ تدبیری مهم برای نگهداری از خانه چوبی

 

۴- ایجاد کانال آب

ایجاد کانال‌های آب و آب رو برای محافظت از خانه چوبی امری حیاتی و ضروری است. این کانال‌ها و آب روها، آب حاصل از بارندگی‌ها را از خانه دور می‌کنند. یکی از بهترین محیط‌هایی که برای رشد حشرات وجود دارد، دیواره‌های چوبی خیس و مرطوب است. آب بارانی که به خوبی از خانه دور نشده و مواد آلی موجود بر روی دیواره‌های چوبی باعث می‌شوند تا حشرات بر روی این دیواره‌ها رشد کنند و موجبات پوسیدگی الوارها را فراهم کنند.

۵- یخ زدگی

فصل زمستان همیشه با برف و یخبندان همراه است. این مسئله در مناطق سردسیر کشور ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای خانه های چوبی شود. برای نگهداری خانه چوبی باید به یخ‌هایی که بر روی سقف و شیروانی‌ها ایجاد می‌شود توجه داشته باشید. این یخ‌ها و قندیل‌ها می‌توانند به سقف خانه صدمات سنگین و مشکل‌سازی را وارد کنند. وجود برخی علائم می‌تواند به شما در پیدا کردن این مشکل کمک کند. اگر در قسمتی از بالای سقف برف مشاهده نکردید اما لبه آن قسمت پوشیده از برف و قندیل‌های یخی باشد باید احتیاط و توجه بیشتری به خرج دهید. برای حل این مشکل باید از ایجاد هوای گرم در اتاق زیر شیروانی جلوگیری کنید. عایق‌کاری مناسب و بهبود سیستم تهویه از مهم‌ترین راه‌هایی است که می‌توان به کمک آن‌ها از ایجاد هوای گرم در اتاق زیر شیروانی جلوگیری کرد.

در چوبی
نقش در و پنجره در محافظت از خانه چوبی

 

۶- پنجره‌ها، درها و چارچوب‌ها

اطراف درها، پنجره‌ها و به طور کلی چارچوب‌ها محل مناسبی برای نفوذ آب به داخل خانه است. بررسی مدام این مکان‌ها از جمله نکاتی است که در خصوص نگهداری از خانه چوبی باید به آن توجه داشت. در صورتی که چوب اطراف چارچوب‌ها به صورت مداوم در تماس با آب و رطوبت باشد، وزنش به روی چارچوب منتقل می‌شود و عملاً باز کردن درها و پنجره‌ها را با دشواری‌های بسیاری مواجه خواهد کرد. حتی در برخی موارد شدید این مورد باعث می‌شود که دیگر نتوان درها و پنجره‌ها را باز کرد. برای جلوگیری از این کار در صورتی که در بررسی‌های خود در اطراف چارچوب‌ها آب مشاهده کردید از بتونه‌های مخصوص برای حفظ و نگهداری خانه چوبی استفاده کنید.

 

چکه های آب
مقاوم سازی خانه چوبی در برابر رطوبت

 

۷- چکه‌های آب

یکی دیگر از را‌ه‌های محافظت از خانه چوبی دقت به سطوح سخت است. در کنار خانه های چوبی سطوحی سخت مانند پیاده رو، مسیر خودرو و قسمت‌های دیگر وجود دارد. در هنگام بارش باران ممکن است برخی قطرات با برخورد به این سطوح، مجدداً از این مناطق به روی دیوارها پاشیده شوند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، ممکن است در جاهایی که خیس شده، قارچ، کپک یا پوسیدگی به وجود آید. همچنین در هنگام استفاده از آب پاش برای آبیاری گیاهان نیز باید توجه داشت که آب بر روی دیوارهای چوبی خانه نریزد.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب صفر تا صد ویلای چوبی و خانه چوبی و هر آنچه باید درباره آن بدانید را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir