44498314 21 98+ phone phone-black
logo

بررسی مصرف انرژی در خانه های چوبی

مصرف انرژی در خانه های چوبی

مصرف انرژی در خانه های چوبی و روش‌های کاهش آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از مزایای استفاده از چوب در ساختمان‌سازی کاهش مصرف انرژی در ویلای چوبی است. ازآنجایی‌که خانه‌های چوبی می‌توانند با کمترین هزینه و امکانات بهره‌وری مناسبی را برای یک خانواده به ارمغان آورند؛ بنابراین خود نقش کلیدی در کاهش مصرف انرژی و زمان ساخت آن دارند. براساس بررسی‌های انجام شده کاهش میزان مصرف انرژی در خانه چوبی نسبت به مصالح بتن و فولاد حدود 60 تا 70 درصد است. استفاده از عایق‌بندی مناسب می‌تواند میزان زیادی از مصرف انرژی را کاهش دهد. اگر خانه از عایق‌بندی مناسبی بهره‌مند نباشد، در فصل زمستان گرما از خانه خارج و در تابستان گرمای بیش از حد به منزل وارد می‌شود. در این صورت باید هزینه بسیار زیادی را برای وسایل سرمایشی و گرمایشی متحمل شوید.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی در خانه

  1. خانه‌ای سازگار با محیط‌زیست را انتخاب کنید

اگر قصد ساخت خانه جدید را دارید باید خانه‌ای سازگار با محیط‌زیست خود بسازید. خانه‌های سازگار با محیط‎زیست باید دارای ساختارهای مبتنی بر صرفه‌جویی در انرژی و اهمیت بازتاب طبیعت آن باشد. برای این‌که یک‌خانه با محیط‌‌زیست سازگاری داشته باشید نیاز به ویژگی‌های مشخصی ندارد و تنها کافی است مصالح به‌کاررفته با طبیعت سازگاری ایجاد کند. به‌کارگیری مصالح سازگار و قابل‌بازگشت به محیط‌زیست می‎‌تواند تأثیر بسیاری در حفظ طبیعت داشته باشد. درگذشته خانه‌های خشتی و کاهگلی که در مناطق روستایی استفاده شده است، باهدف دوستی با طبیعت ساخته نشده است، اما به‌سبب استفاده از مواد طبیعی از جمله خاک و کاه در ساخت آن نسبت به ساختمان‌های بتونی و تیرآهن سازگاری بیشتری با طبیعت دارد. خانه‌های خشتی مانند خانه‌های کاهگلی که با اسکلت چوبی ساخته شده‌اند، از مواد طبیعی تشکیل شده و از لحاظ اقتصادی نیز بسیار به‌صرفه خواهند بود. در این صورت این خانه‌‎ها فضای داخلی آن‎‌ها در فصل زمستان گرم و در تابستان خنک باقی می‌ماند و موجب کاهش مصرف انرژی در خانه های چوبی می‌شود.

 

مصرف انرژی در خانه های چوبی

 

  1. عایق‌بندی

برای صرفه‌جویی و کاهش مصرف انرژی در ویلای چوبی عایق‌بندی آن ضروری است. عایق‌بندی خانه‌های چوبی موجب صرفه‌جویی 30 درصد از مصرف انرژی در فصل تابستان و زمستان می‌شود. اگر در زمان ساخت خانه جدید عایق‌بندی‌های موردنیاز را رعایت کنند، در این صورت هزینه‌ها نیز کاهش می‎‌یابند. این امکان وجود دارد که بعد از ساخت خانه عایق‌بندی‌های لازم را انجام دهید. شما می‌توانید بر روی دیوارها، سقف و حتی زمین عایق‌بندی انجام دهید. عایق‌بندی دیوارها موجب می‌شود در مصرف گرما صرفه‌جویی شود، البته عایق‌کاری سقف مانع ازبین‌رفتن گرما می‌شود. به‌همین دلیل اغلب در سقف و دیوارها عایق‌بندی انجام می‌شود. همچنین می‌توانید با عایق‌بندی مانع از نم و رطوبت خانه شوید.

  1. از انرژی خورشید استفاده کنید

استفاده از انرژی خورشید می‌تواند از نظر گرما و روشنایی بسیار تأثیرگذار باشد. هرچند استفاده از پنل‌های خورشیدی از نظر مالی بسیار هزینه‌بر خواهند بود، اما اگر این امکان را دارید باید به آن توجه کنید. در طولانی‌مدت پنل‎‌های خورشیدی می‎‌توانند در مصرف انرژی به طور قابل‌توجهی صرفه‌جویی کنند و در حقیقت ارزش هزینه اولیه‌‎‎ای که برای آن‌ها انجام می‎‌دهید را خواهد داشت. در این صورت هیچ‌گونه مشکلی برای محیط‌زیست رخ نخواهد داد. از دیگر مزایای انرژی خورشیدی روشنایی محسوب می‌شود. به‌طورکلی هیچ نور مصنوعی نمی‎‌تواند جایگزین نور خورشید شود. به‌همین دلیل هنگامی‌که قصد ساخت خانه را دارید در قسمت جنوبی خانه یک پنجره بزرگ ایجاد کنید و از نور خورشید تا حد ممکن برخوردار شوید. انرژی خورشید تأثیرات مثبتی بر جسم و روح انسان دارد، به‌همین دلیل به‌سادگی از آن غافل نشوید.

 

 

چگونه هزینه مصرف انرژی خانه خود را کاهش دهیم؟

برای استفاده صحیح از انرژی در خانه‌های چوبی باید نقاطی که بیشترین مصرف را دارند، پیدا کنید. بعد از پیداکردن نقاطی که بیشترین مصرف انرژی را دارند و با ارائه اندازه‌گیری‌های دقیق، روش‌هایی برای کاهش هزینه‌های مصرف انرژی توصیه می‌شود:

  1. در صورت امکان از طرح ساختمان خود نقشه‎‌های اجرایی ماندن کف، دیوار و سقف را بخواهید و از میزان درست عایق‌کاری حرارتی در آن مطمئن شوید.
  2. برای کاهش مصرف انرژی باید تاحدامکان تمام سوراخ‎‌ها و شکاف‌های دیوارها، درها، اتصالات روشنایی، سوئیچ‌‎ها و خروجی‌های برق را که باعث خروج هوا به بیرون یا داخل می‌‎شوند را کنترل نمایید.
  3. از بسته بودن دریچه شومینه مطمئن شوید.
  4. از صحت کارکرد تمام وسایل منزل و سیستم‌های سرمایش و گرمایش مطمئن شوید.
  5. روشنایی‌های موردنیاز ساختمان را بررسی نمایید و با استفاده از الگویی مناسب، نورهای مناطق پرمصرف در بخش‌های مختلف خانه را کنترل کنید. مسیرهای استفاده از نور در روز و کاهش زمان روشن بودن لامپ‌ها را بررسی نموده و لامپ‌های رشته‎‌ای را جایگزین لامپ‌های استاندارد فلورسنت یا کم‌مصرف کنید.

عایق‌کاری حرارتی و هوابندی

عایق‌کاری حرارتی یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش مصرف انرژی در ویلای چوبی است. این کار موجب استفاده درست‌تر از هزینه‌های پرداختی انرژی می‎‌شود. تولید یک عایق مناسب با استفاده از ترکیب مصالح و جداسازی ساخت‌وساز، موجب ایجاد بنایی با ویژگی‎‌های حرارتی مطلوب می‌شود؛ به‌طوری‌که به عملیاتی از قبیل تصفیه هوا و کنترل میزان رطوبت آن نیازی نیست. با استفاده از هزینه‎‌های بسیار ناچیز می‌توانید از طریق محصولات عایق‌کاری و هوابندی منحصربه‌فرد تا 30 درصد هزینه‌های سرمایه‌گذاری موردنیاز برای تأمین سرمایش و گرمایش را کاهش داد.

 

مصرف انرژی در خانه های چوبی

 

هوابندی

یکی از دلایل افزایش مصرف انرژی در خانه های چوبی نشت هوای گرم در تابستان و خروج آن در فصل زمستان است. از مهم‌ترین شیوه‎‌های صرفه‌جویی در مصرف هزینه و انرژی باید در تمام شکاف‌ها، ترک‎ها و روزنه‎‌ها درزگیری و هوابندی و گچ گرفتن براساس فضای بیرون باشد. با کاهش راه‌های نفوذ هوا می‎‌توان تا 14 درصد از پرداخت قبوض انرژی صرفه‌جویی کرد. روش‌های کاهش نفوذ هوا شامل موارد زیر می‌شود:

آبریز سقفورودی هوای گرم
ورودی اتاق شیروانیچارچوب پنجره‎ها
جعبه و کابل‌های برقکف و تزئینات داخلی
لوله‌کشی‌هافضاهای دسترسی به لوله‌کشی‌ها
دودکش آبگرمکنکلیدها و پریزهای برق
کانال‌هااتصالات روشنایی
درها و چارچوب‌های آن‌هاآستانه درها

نکاتی درباره هوابندی

برای کاهش مصرف انرژی در خانه چوبی می‎‌توانید از راهکارهای هوابندی استفاده نمایید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. ابتدا راه‌های ورود و خروج هوا را به خانه بررسی کنید. برای بررسی راه‌های ورود و خروج هوا می‌توانید در یک روز بادی با استفاده از تکه چوب در حال سوخت در مقابل محل‌هایی از قبیل پنجره، در، اتصالات سقف، اتصالات لوله، جعبه‌های برق و دیگر نقاط که ممکن است ارتباط با بیرون برای آن‌ها شدنی باشد، این آزمایش انجام می‌شود. اگر یک جریان افقی از حرکت دود ایجاد گردد، نشان از وجود شکاف بوده که باید با درزگیری، گچ‌کاری یا بتانه‌‎کاری برطرف شود.
  2. در و پنجره‌‎هایی که نشست دارند را درزبندی نمایید.
  3. فضاهای توخالی که نشست دارند از قبیل بالای کابینت، سقف‌ها، دیوارهای بیرونی و مسیرهای سیم‎‌کشی برق را باید درزبندی کنید.
  4. پشت کلید و پریزهای موجود بر روی دیوارهای بیرونی، واشر لاستیکی نصب نمایید.
  5. سوراخ‎‌های موجود بر روی عایق که از طریق کثیف بودن عایق دیده نشده و منشأ نشت هوا هستند، پیدا کنید. شما می‌توانید برای رفع این مشکل با چسباندن صفحات پلاستیکی بر روی آن‌ها و گچ گرفتن اطراف صفحات را درزبندی کنید.
  6. بر روی پنجره‌های تک جداره، پرده‌کرکره‌های قابل تنظیم در بخش بیرونی نصب نمایید یا آن را جایگزین پنجره‌های دوجداره کنید. نصب پنجره‌های دوجداره میزان مقاومت حرارتی را حداکثر 2 برابر افزایش داده و می‌تواند مزایایی از قبیل کاهش میزان آب بر روی پنجره‌ها و از یخ‌زدگی جلوگیری کند.
  7. در صورت استفاده‌نکردن از شومینه باید دریچه هواکش آن را ببندید. از دلایل طراحی شومینه امکان خروج سریع دود محسوب می‎‌شود، بنابراین تا هنگامی‎که هواکش کاملاً مسدود نباشد، هوای گرم به‌صورت 24 ساعته در حال خروج است.
  8. برای کاهش نشت دیوارهای بیرونی در ساختمان‎‌های جدید، کوبیدن مکان اتصال پوشش خارجی یا درزبندی و گچ‌گرفتن دیوارهای خارجی از الزامات محسوب می‌شود.

 

 

کدام بخش‌های ساختمان بیشتر انرژی را هدر می‌دهند؟

سقف و دیوارهای جانبی ساختمان موجب هدررفت انرژی بیشتری می‌شوند. ازآنجایی‌که دیوارها و سقف به‌صورت مستقیم در برابر محیط بیرون و تابش خورشید هستند؛ بنابراین انرژی بیشتری را هدر می‌دهند. در این صورت در فصول تابستان و زمستان انرژی با عبور از محیط خارج و ورود به فضای داخل و بالعکس موجب اتلاف انرژی می‌شود. به‌همین دلیل در فصل گرما و سرما ناچار به استفاده بیشتری از وسایل گرمایشی و سرمایشی می‌شوید. در این صورت با تولید گازهای گلخانه‎‌ای موجب صدمه رساندن به محیط‌زیست می‌شوید.

مزایای ساخت کلبه و ویلای چوبی

ازآنجایی‌که خانه‌های چوبی دارای خاصیت سلولی هستند؛ بنابراین در زمستان عایق گرمای داخل خانه است و در تابستان فضای داخل را خنک نگه می‌دارد. این ویژگی چوب موجب شده مصرف انرژی در خانه های چوبی به درجه A برسد و هزینه مصرف انرژی به‌صورت قابل‌توجهی کاهش یابد. عایق بودن در برابر گرما و سرما، هزینه پایین و مقرون‌به‌صرفه، تنوع در طرح و داشتن نمای شیک و ارزان از مزایای خانه چوبی محسوب می‌شود. در سازه چوبی سبک‌های بسیاری در صنعت معماری وجود دارد که افراد براساس سلیقه خود درخواست متفاوتی دارند. برای طراحی و اجرای خانه چوبی باید از مهندسین متخصص و حرفه‌ای در این زمینه مشاوره گرفت تا با درنظرداشتن بودجه شما برنامه‎ریزی مناسبی در مورد انتخاب جنس مورداستفاده در ساخت خانه چوبی را داشته باشند. گروه بین‌‎المللی آمیتیس با بهره‌مندی از بهترین کارشناسان مجرب می‌توانند در زمینه ساخت خانه چوبی و دیگر مسائل شما را راهنمایی نمایند.

در این مقاله سعی شد به بررسی مصرف انرژی در خانه های چوبی بپردازیم. برای کاهش مصرف انرژی در ویلای چوبی می‎‌توانید از روش‎‌های مختلفی استفاده نمایید. عایق‌بندی مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل در کاهش مصرف انرژی خانه‌های چوبی محسوب می‌شود.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

شما می‌توانید برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود و ارتباط با ما از روش زیر در تماس باشید.

One thought on “بررسی مصرف انرژی در خانه های چوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir