44498314 21 98+ phone phone-black
logo

معایب ویلای چوبی ، واقعیت یا هشدار؟

معایب ویلای چوبی

معایب ویلای چوبی بر خلاف آنچه که به نظر می‌آید، مواردی هستند که در ابتدا ممکن است به ذهن ما نرسد، اما وقتی به دقت به بررسی استفاده و بهره‌برداری ویلای چوبی می‌پردازیم، ممکن است با آن‌ها مواجه شویم. هدف ما در این مقاله بیان این موارد و ارائه راه‌کارهای موجود است. طبیعتاً بسیاری از افراد در سراسر دنیا به این نکات توجه نموده‌اند، همین موضوع باعث پیدا شدن راه کارهای متفاوت در رفع این موارد است. خوشبختانه در حال حاضر این مواردی که به عنوان معایب ویلای چوبی قلمداد می‌شوند، هیچکدام عامل موثری در عدم استفاده از ویلای چوبی نیستند، بلکه در حقیقت نوعی هشدار برای رعایت اصول و نکات مهم ایمنی به حساب می‌آیند. در مقاله نقاط قوت ویلای چوبی و بررسی آن‌ها به بیان مزایای استفاده از خانه چوبی پرداخته‌ایم، در این مقاله قصد داریم تا به بیان راه‌کارهای مشکلات بهره‌برداری از ویلای چوبی بپردازیم. در ادامه با گروه بین‌المللی آمیتیس ، مرجع تخصصی ساخت ویلای چوبی در خاورمیانه، با ساخت بیش از 80 هزار مترمربع ویلای چوبی در خارج از کشور، و همچنین با ساخت بیش از 60 هزار مترمربع ویلای چوبی در داخل کشور، همراه باشید.

معایب ویلای چوبی و راه‌کارهای آن‌ها

پرداختن به موضوع مشکلات ویلای چوبی ، شاید در نگاه اول چندان مناسب نباشد، اما هدف ما شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی در این زمینه است. مواردی که به عنوان معایب ویلای چوبی از آن‌ها یاد می‌شود، در حقیقت موارد بحرانی‌ای هستند، که با کمک مدیریت منابع و بهره‌گیری از دانش روز، به فرصت تبدیل شده‌اند. مواردی که به عنوان معایب ویلای چوبی مطرح می‌شوند، تماماً هشدارهایی هستند که با استفاده از تکنولوژی حل و فصل شده‌اند.. در ادامه به بیان برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  1. لزوم دقت مضاعف در هنگام نصب
  2. ممانعت از نفوذ رطوبت
  3. در نظر گرفتن طرح گسترش جنگل‌ها
  4. ممانعت از فراهم‌سازی شرایط رشد قارچ و حضور حشرات
  5. مقابله با بروز آتش‌سوزی

 

معایب ویلای چوبی

 

در ادامه به ارائه توضیحاتی مختصر پیرامون هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

1. لزوم دقت مضاعف در هنگام نصب

اولین موردی که در بیان نقاط بحرانی سازه‌های چوبی به نظر می‌رسد، موضوع ظرافت و دقت نظر لازم در زمان نصب قطعات است. کوچکترین عدم تناسب در استفاده از قطعات و یا کمترین میزان سهل‌انگاری در درزگیری آن‌ها، می‌تواند تا حد قابل توجهی کیفیت ویلای چوبی مورد نظر را کاهش دهد. اگر در این موارد دقت نظر لازم صرف نشود، نتیجه آن هدر رفت انرژی است. همین موضوع باعث اعمال هزینه اضافی برای ساکنین است. و به همین دلیل به عنوان معایب ویلای چوبی معرفی می‌گردد. در صورتی که اگر با دقت لازم کار به انجام برسد، مشکلی نخواهد بود.

2. ممانعت از نفوذ رطوبت

به طور قطع و یقین می‌دانیم که نفوذ رطوبت در هر ساختمانی، مایه خرابی و دردسر است. بخصوص که در ویلای چوبی تمام بخش‌ها از چوب است و چوب بر اثر مجاورت با رطوبت تورم کرده و تغیر حجم می‌دهد. همین تغییر شرایط فیزیکی می تواند باعث خرابی و در بسیاری از موارد باعث پوسیدگی چوب بشود. این موضوع نه تنها در ویلای چوبی ، بلکه در تمام ساختمان‌ها این موضوع صادق است. بهترین راهکار برای جلویری از ورود رطوبت به فضای داخلی، رعایت کامل موازین عایق‌کاری و اصول اولیه تأسیسات برای ممانعت از خروج آب از مجاری در نظر گرفته شده.

3. در نظر گرفتن طرح گسترش جنگل‌ها

در بسیاری از کشورهای دنیا، به خصوص ایالات متحده آمریکا و کانادا، که از چوب به عنوان یک مصالح بسیار پرکاربرد در ساخت سازه‌های چوبی استفاده می‌کنند، قانونی برای کاشت و پرورش جنگل‌ها مصوب نموده‌اند. به این معنی که زمانی اجازه برداشت از جنگل‌های مشخص شده را دارند، که به مقدار مشخص و لازم، نسبت به کاشت نهال و نگهداری و پرورش آن‌ها اقدام شده باشد. با این شرایط مشکلی برای قطع درختان و استفاده آن‌ها در ساخت‌وساز پیش نخواهد آمد. این موضوع به عنوان معایب ویلای چوبی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما در حقیقت هشداری برای حفظ طبیعت و محیط زیست قلمداد می‌شود.

4. ممانعت از فراهم‌سازی شرایط رشد قارچ و حضور حشرات

تقریباً می‌توان گفت مهم‌ترین عامل فساد و فرسایش چوب، حضور قارچ‌ها و حشرات هستند. از جمله کاربردهای موثر علم و تکنولوژی در ساخت ویلای چوبی ، برطرف کردن همین مشکل است. در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی ویژه که به آن اتاق خلأ گفته می‌شود، در فضای خلأ ایجاد شده موادی را با فشار به چوب تزریق می‌کنند که باعث نفوذناپذیری چوب در برابر حشرات موذی و قارچ‌ها می‌شود. ضمناً در فرایند اصلاح حرارتی که اتفاق می‌افتد، تمام مواد قندی و مغذی داخل چوب به مواد غیرقندی و غیرقابل استفاده توسط قارچ‌ها و حشرات تبدیل می‌شود. این روند یکی از بزرگترین معایب ویلای چوبی را به سادگی از بین برده و راه‌کار بسیار رایج و متداولی در تمام کشورهایی است که از ویلای چوبی بهره‌برداری می‌کنند.

5. مقابله با بروز آتش‌سوزی

بزرگترین دغدغه افراد در مواجهه با ویلای چوبی ، نگرانی از موضوع آتش‌سوزی است. با استفاده از فرآیند اصلاح حرارتی الوارهای مورد استفاده در ساخت ویلای چوبی و همچنین استفاده از پوشش سطحی ویژه برای آن‌ها، روند آتش‌گرفتن و شعله‌ور شدن الوارها را تا مدت زمان قابل توجهی به تعویق می‌اندازد. این خود باعث می‌شود تا در صورت بروز مقدمات آتش‌سوزی، فرصت مناسب برای جلوگیری از بروز حریق برای ساکنین فراهم شود. ضمناً باید در داخل ویلای چوبی از ادوات کمکی ضدحریق، مانند کپسول آتش‌نشانی استفاده کرد.

در صورتی که از مطالعه کردن این مقاله رضایت داشته‌اید توصیه می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir