44498314 21 98+ phone phone-black
logo

نمای چوبی ویلا ، نمای چوبی داخل ساختمان

نمای چوبی ویلا

نمای چوبی ویلا

 

نمای چوبی ویلا یکی از تأثیرگذارترین ایده‌های معماری است. نه‌تنها ویلا، بلکه نمای چوبی ساختمان هم ایده‌ای شناخته‌شده است که در هر دوره زمانی دارای ارزش و اهمیت زیادی است. قیمت نمای چوبی ویلا بستگی بسیاری به نوع چوب انتخاب‌شده دارد. چوب از مصالحی است که علاوه‌بر ظاهر خانه ‌بر روحیه و شادابی ساکنان بسیار تأثیرگذار است. ساخت نمای چوبی چنان به زیبایی منزل می‌افزاید؛ که دیگر نیازی به استفاده از اشیاء تزئینی نداریم. از چوب هم در نمای خارجی و هم در نمای داخلی محل سکونت استفاده می‌شود. آمار این‌گونه نشان می‌دهد که از چوب بیشتر در نمای ویلا استفاده می‌شود. با استفاده از چوب می‌توانیم بنایی نزدیک به سبک معماری طبیعت‌گرایی بسازیم که تأثیر مثبتی در روحیه داشته باشد. شما تا اطلاعاتی درباره سبک معماری ارگانیک و ارزش چوب نداشته باشید، نمی‌توانید تصمیم قطعی برای عملی کردن ایده خود بگیرید در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی را به شما ارائه دهیم. یکی از مصالحی که در سبک طبیعت‌گرایی به کار می‌رود چوب است که در این مقاله به توضیحات بیشتر پیرامون آن می‌پردازیم.

نمای چوبی ویلا چه ارتباطی با سبک معماری طبیعت‌گرایی دارد؟

سبک طبیعت‌گرایی در معماری اشاره‌ای به ارتباط انسان و طبیعت دارد. نام دیگر معماری طبیعت‌گرا، ارگانیک است. کلمه ارگانیک را برای رویدادهایی که به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتد به کار می‌برند. معماری ارگانیک سبکی مربوط به فرهنگ بریتانیایی است. هدف استفاده از سبک ارگانیک، اتحاد نسل بشر با طبیعت است. طبیعت راهی برای افزودن آرامش به داخل خانه است. استفاده از چوب در منزل تداعی‌گر حس آرامش و زندگی برای شما است. تزئین و چیدمان خانه بسیار بر روحیه ما تأثیر دارد. می‌توان با استفاده از چوب در نمای داخلی خانه خود، نمایی ماندگار بسازیم که به منزل حس صمیمیت و گرما را ببخشد. هیچ مصالح دیگری حس خوب چوب را به ما انتقال نمی‌دهد.

چه مقدار هزینه‌ای را باید صرف عملی کردن ایده خود کنیم؟

قیمت نمای چوبی ویلا بستگی به طرح و نوع چوب انتخاب‌شده دارد. شاید شما فردی هستید که می‌خواهید داخل منزل خود را با تکه‌های چوب در ابعاد و رنگ‌های گوناگون تزئین کنید و یا ایده‌ای برای ساخت نمای چوبی ساختمان دارید که می‌خواهید آن را به واقعیت تبدیل کنید، در این صورت به هزینه بیشتری احتیاج خواهید داشت. قیمت نهایی کار شما بستگی به نوع چوب، ابزار به کار رفته، نیروی کار و میزان تزئینات نما دارد. از چوب برای ساخت نماهایی مدرن استفاده می‌شود به همین دلیل محصولی گران است اما به دلیل نصب آسان سبب صرفه‌جویی در زمان و خرج هزینه کمتری برای نیروی انسانی می‌شود. تحقیقات ثابت کرده است که هرچه سازه دارای وزن کم‌تری باشد، در مقابل زلزله دارای مقاومت بیشتری خواهد بود. درواقع سازه‌های چوبی در برابر بیشتر بلایای طبیعی مقاوم‌ترند. در جنوب شرق آمریکا بیشتر خانه‌ها با چوب ساخته می‌شوند زیرا خاک سست است و استفاده از آجرهای سنگین می‌تواند منجر به فرورفتن زمین شود.

چوب مورداستفاده در بنا

از چوب می‌توان هم در نمای داخلی و هم در نمای بیرونی استفاده کرد. اولین اقدام برای ساخت نمای چوبی ساختمان مربوط به کشورهای ایالات متحده، استرالیا و کانادا در سال 2005 است.

 

نمای چوبی ویلا

 

فواید چوب به‌عنوان مصالح ساختمانی

چوب برای محیط زندگی ما دارای جذابیت زیادی است. چوب دارای مقاومت الکتریکی و حرارتی بالایی است.

بسیاری از شما از آتش‌سوزی که در 31 ماه جولای سال 2020 در شهر کالیفرنیا رخ داد و سبب ویرانی محل سکونت هزاران نفر شد اطلاع دارید. در بسیاری از این ساختمان‌ها از چوب معمولی استفاده شده بود و همین مسئله باعث وارد شدن خسارات زیادی به آن‌ها شد. این در حالی است که اگر چوب‌های نسوزی که نمونه آن‌ها توسط گروه بین المللی آمیتیس استفاده می‌شود در ساخت این بناها به کار رفته بود کم‌تر تحت تأثیر حرارت قرار می‌گرفت. این همچنین بدان معنی است که برای گرم کردن و سرمایش محل سکونت به انرژی کم‌تری احتیاج است.

چوب به‌جای انعکاس صدای محیط، صدا را به خود جذب می‌کند و به‌راحتی بیشتر شما کمک می‌کند؛ به همین دلیل از چوب در بسیاری از سالن‌های موسیقی در سراسر جهان استفاده می‌شود. فرایندهایی که برای تولید فولاد و بتن به کار می‌رود نسبت به تغییراتی از جمله حرارت دادن به چوب، کربن دی‌اکسید بیشتری تولید می‌کند و آسیب بیشتری به طبیعت می‌رساند. روش خشک‌کردن چوب بستگی به نوع چوب دارد زیرا این مرحله به سه روش انجام می‌شود. قرار دادنِ در کوره، در هوای آزاد و در جریان هوا انجام می‌شود. بهترین روش، قرار دادن چوب در هوای آزاد است اما به دلیل زمان بردن این عمل از روش‌های دیگر مثل حرارت دادن در کوره استفاده می‌شود. نمای چوبی ساختمان از قدیم‌الایام دارای ارزش زیادی بوده و تا امروز جزو بهترین گزینه‌ها برای محل سکونت هستند.

چوب یکی از مصالح ساختمانی است که برخلاف بتن و فلزات، تجدیدپذیر است و سبب پایداری صنعت ساخت‌وساز می‌شود. دانشمندان معتقدند که اگر جای درختی که قطع می‌کنیم درختی بکاریم استفاده از چوب می‌تواند تا همیشه ادامه داشته باشد. همین عمل در بیشتر کشورهای غربی انجام می‌شود. هرچه بااحتیاط بیشتری از چوب نگهداری شود ماندگاری آن بالاتر خواهد بود. برای مقاوم‌سازی چوب در برابر رطوبت از کوره‌های حرارتی استفاده می‌شود. چوب به‌طور طبیعی با رطوبت موجود در هوا در تماس است به همین دلیل همیشه تعادلی بین خود و رطوبت موجود در هوا برقرار می‌کند. رطوبت زیاد سبب بادکردگی و جمع شدن چوب می‌شود.

بدون گرما دادن چوب قابل استفاده در نما و اشیا نیست. برای آماده‌سازی چوب ابتدا آن را در معرض حرارت قرار می‌دهند تا رطوبت آن به‌صورت کامل خارج‌شده و چوب کاملاً خشک شود. بعد از حرارت دادن، با پاشیدن آب دمای چوب را پایین می‌آورند و سپس با تغییرات شیمیایی که روی آن انجام می‌شود همان رطوبت هم از بین می‌رود و چوب کاملاً خشک می‌شود.

چوبی که در معرض حرارت قرار گیرد در مقابل باران و عوامل محیطی مقاوم‌تر خواهد بود. قابل‌ذکر است هر چوبی که ما در اجسام اطراف خود می‌بینیم ابتدا مراحل شیمیایی و فیزیکی را طی می‌کند و سپس در ساخت وسایل و نمای ساختمان چوبی به کار می‌رود. چوب تنها وسیله ساختمانی است که کشت می‌شود و در سراسر جهان برای ساخت نمای چوبی ویلا به کار می‌رود.

 

نمای چوبی ویلا

 

زیان حشرات برای چوب

حشرات علاقه زیادی به چوب دارند بنابراین برای جلوگیری از تخریب چوب در برابر آن‌ها در این مواقع از مواد نگهدارنده چوب استفاده می‌شود. موریانه و حشرات چوب‌خوار از عواملی هستند که سبب نابودی چوب می‌شو‌ند. موریانه‌ها انواع مختلفی دارند که همگی ظاهری شبیه به هم دارند اما به رنگ‌های سفید، سیاه و قهوه‌ای روشن هستند.

سه نوع موریانه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • موریانه‌ای که در چوب تر زندگی می‌کند.
  • موریانه‌ای که در چوب خشک زندگی می‌کند.
  • موریانه‌ای که در زیر خاک زندگی می‌کند.

خطرناک‌ترین آن‌ها که خطر بیشتری برای سازه‌های چوبی دارند از نوعی هستند که در زیر خاک زندگی می‌کنند زیرا تمایل زیادی به درختان پهن‌برگ و سوزنی‌برگ دارند؛ چوبی مانند سرخ‌دار و سرو تالاب دارای مقاومت زیادی در برابر این نوع از موریانه‌ها هستند.

بهترین راه برای حفاظت از ساختمان‌ها و ویلاها در برابر موریانه‌ها بستن محفظه‌های موجود است. بهتر است بعد از اسکلت‌بندی ساختمان، خاک را به محلول‌های شیمیایی آغشته کنیم تا آفات دفع شوند.

ما برای ساخت بنا و تزئین داخل منزل خود از دو نوع چوب می‌توانیم استفاده کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

 

نمای چوبی ویلا

 

چوب نمای ساختمان:

  • چوب‌های نرم
  • چوب‌های سخت

چوب‌های نرم

این اصطلاح برای درختانی با برگ‌های سوزنی‌شکل به کار می‌رود. این نوع درختان همیشه‌سبز هستند. 80% الوارها از درختان سوزنی‌برگ به دست می‌آید مانند درختان کاج، سرو، سرخ‌دار و …

نرم‌چوب‌ها بسیار صاف هستند و به‌طور عمودی رشد می‌کنند. از نرم‌چوب‌ها استفاده‌های گوناگونی ازجمله موارد زیر می‌شود:

  • در ساخت کاغذ
  • در صنعت مبل‌سازی
  • در نجاری و ساختمان‌سازی

بیشترین الوار جهان را کشورهای حوزه اسکاندیناوی، روسیه و آمریکای شمالی تأمین می‌کنند.

چوب‌های سخت

این اصطلاح برای درختانی که دارای برگ‌هایی پهن هستند به کار می‌رود؛ درختانی مانند افرا، نارون، توس، راش و …

سخت‌چوب‌ها از نرم‌چوب‌ها سنگین‌تر نیستند؛ به عنوان مثال درخت بالسا که جزو سخت‌چوب‌ها است دارای چوبی بسیار سبک است. از سخت‌چوب‌ها بیشتر در ظریف‌کاری‌ها و دیزاین داخلی استفاده می‌شود.

 

نمای چوبی ویلا

 

آشپزخانه منزل با چوب

آشپزخانه مهم‌ترین بخش خانه به حساب می‌آید که دقت فراوانی باید برای طراحی‌ آن خرج کرد. استفاده کردن از چوب در دیوارها و کابینت آشپزخانه سبب لوکس شدن آشپزخانه شما می‌شود خصوصاً اگر از چوب‌هایی با رنگ‌های روشن از جمله سفید و کرِم استفاده شود.

اتاق نشیمن با چوب

اگر شما بخواهید در اتاق نشیمن منزل خود تنوعی ایجاد کنید بهترین گزینه استفاده از چوب است. برای کار با چوب در اتاق نشیمن بهتر است از آن‌ها با رنگ طبیعی خود استفاده شود؛ زیرا بافت و رگه‌های موجود در چوب دارای زیبایی بیشتری است. بهتر است برای اتاق نشیمن از رنگ‌هایی تیره و گرم استفاده ‌شود.

اتاق‌خواب با چوب

بهترین گزینه برای طراحی اتاق‌خواب‌های کوچک استفاده از چوب است که می‌تواند تداعی‌گر محیطی گرم و صمیمی برای شما باشد. بنابراین بهتر است دیوارها و کف اتاق خود را با چوب پوشش دهید.

در این مقاله برای شما همراهان عزیز خیلی مختصر از نمای چوبی ویلا و ساختمان صحبت کردیم تا بتوانید از خواندن این مطالب اطلاعات مفیدی را کسب کنید و نظرات و دیدگاهتان را پیرامون نماهای چوبی با ما در میان بگذارید. شما می‌توانید برای این منظور از طریق راه ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir