44498314 21 98+ phone phone-black
logo

ویلای چوبی ، آرامش و سکوت – بخش اول

ویلای چوبی ، آرامش و سکوت

ویلای چوبی مزایای بسیاری دارد. علاوه بر اینکه همواره رطوبت و دما در آن متعادل است، از سکوت و آرامش ویژه‌ای نیز برخوردار است. این فقط به دلیل عملکرد چوب به عنوان عایق در برابر صدا است. چوب بخاطر تنوع بافتی که دارد، متناسب با نوع خود، رفتار متفاوتی در برابر صوت از خود نشان می‌دهد. همان‌طور که پیش از این در مقاله انواع چوب و ویژگی‌های چوب‌های گوناگون بخش اول گفتیم، انواع مختلف چوب به طور کلی به دو دسته چوب سخت و چوب نرم تقسیم می‌شوند. هر دو نوع این چوب‌ها در ساخت ویلای چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب آن‌ها متناسب با نوع کاربری آن‌ها است. در چوب‌هایی که به عنوان کف‌پوش کاربری دارند، معمولاً چوب‌های سخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما برای سات قاب‌های سازه‌ای از چوب‌های نرم استفاده می‌شود. این نرمی و سختی به معنی این نیست که می‌توان آن را به طور واضح دید، بلکه این سنجش توسط دستگاه و بررسی بافت کلی چوب صورت می‌گیرد. لذا در یک ویلای چوبی هم از چوب سخت استفاده می‌شود هم از چوب نرم. اما موضوع عایق یا جاذب بودن صدا، کاملاً به نوع و بافت چوب باز می‌گردد. در این مقاله قصد داریم به طور کلی وضعیت چوب و صوت را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با گروه بین‌المللی آمیتیس تنها دارنده گواهینامه WCD از ایالات متحده و DIN آلمان در کشور همراه باشید.

ویلای چوبی و وضعیت چوب و صدا

چوب ماده‌ای به اندازه کافی متراکم نیست که بتواند صدا را به طور کامل بازتاب دهد. با این حال، چوبی که در آن سوراخ، شیار یا شکاف‌هایی ایجاد شده باشد تبدیل به یک جذب کننده صوت می‌شود که بازتاب صدا را کاهش می‌دهد. افزایش خاصیت تخلخل چوب، قابلیت جذب صدا را بهبود می‌بخشد

چوب یک ماده سبک است، بنابراین عملکرد عایق صوتی آن کاملاً به بافت آن بستگی دارد. چوب صدا را در جهت طولی شیارهای خود بهتر هدایت می‌کند. یک ساختار چوبی متراکم، صدا را به خوبی منعکس می‌کند و به راحتی می‌توان آن را به صورت سطوحی درآورد که بازتاب صدا را هدایت می‌کند.

آیا چوب عایق صوتی خوبی است؟

کاربرد چوب‌های نرم در ویلای چوبی باعث می‌شود تا بتوان بازتاب صدا را تا حد زیادی مهار کرد. به طور کلی، چوب نرم در جذب صدا خوب است، زیرا متخلخل است، فضای زیادی برای به دام انداختن صدا وجود دارد. ضد صدا ترین انواع چوب عبارتند از: چوب پنبه و تخته سه‌لا.

آیا درب‌های چوبی یکپارچه ضد صدا هستند؟

یک درب چوبی یکپارچه یکی از موثرترین ابزار برای عایق صدا بودن بزرگترین منفذ یک اتاق ویلای چوبی ، یعنی در ورودی اتاق است. نکته منفی این است که این گران‌ترین روش برای عایق صوتی بودن در است، بنابراین افراد با بودجه کم ممکن است توانایی تهیه این راه حل را نداشته باشند. بیشتر خانه‌های مدرن درهای توخالی در تمام خانه دارند.

ویلای چوبی

آیا چوب صدا را جذب یا منعکس می‌کند؟

به خودی خود، معمولاً چوب‌های مورد استفاده در فضای داخلی ویلای چوبی چوب‌های سخت هستند. از این جهت خاصیت بازتاب صدا در این چوب‌ها بهتر از جذب آن است. با این حال، چوبی که متخلخل است، جذب صدای بسیار بهتری دارد. چوب سوراخ‌دار که یک فضای خالی پشت آن قرار دارد، باعث کاهش صدا در محدوده متوسط تا زیاد و جذب صداهای باس (بم – صداهای با عدد فرکانس کم) می‌شود.

خصوصیات صوتی چوب

چوب‌های به کار رفته در ویلای چوبی ، صدا را بهتر از آنکه جذب کند منعکس می‌کند. با این وجود خصوصیت تخلخل آن مقداری صدا را جذب می‌کند. امواج صوتی برای فرکانس‌های مختلف طول موج متفاوتی دارند. امواج صدا تا زمانی که با چیزی روبرو نشوند که امواج حرکتی آن‌ها را مختل کند، از طریق هوا حرکت می‌کنند.

بازتاب

بازتاب صدا تخته‌های چوبی یا ورق‌های تخته سه‌لا به کار رفته در ویلای چوبی معمولاً دارای سطح جامد صافی هستند که صدا را منعکس می‌کنند. موج صدا معمولاً در همان مسیری که از آن گسیل شده است برگشت می‌یابد و صدای اصلی را تحریف می‌کند یا باعث پژواک می‌شود. چوب یکپارچه کف پژواکی از صدا را منعکس می‌کند که در شرایطی خاص می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد.

بازتاب صدا از کف ویلای چوبی ممکن است با استفاده از فرش کنترل شود. پانل‌های صوتی چوبی یا پانل‌های سطح منحنی، صدای منعکس کننده دیوارها یا سقف‌ها را منحرف و معدوم می‌کنند. صدا از یک سطح منحنی منعکس می‌شود، یا بخشی از آن را در یک زاویه نسبت به موج اصلی منعکس می‌کند. این توانایی انعکاس و سطح منحنی است که باعث می‌شود آلات موسیقی چوبی بسیار خوب به نظر برسند.

برای مطالعه بیشتر در این باره به سایت Better Soundproofing مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir