44498314 21 98+ phone phone-black
logo

ویلای چوبی ، آرامش و سکوت – بخش دوم

ویلای چوبی ، آرامش و سکوت - بخش دوم - گروه بین‌المللی آمیتیس

ویلای چوبی همواره مورد توجه قرار دارد. عموم افراد مایل هستند در محیطی آرام، از فضای زیبای داخلی ویلای خود لدت ببرند. درباره فضای درونی و دکوراسیون داخلی ویلا پیش از این در مقاله ویلای چوبی و دکوراسیون داخلی صحبت کرده‌ایم. در مقاله ویلای چوبی ، آرامش و سکوت بخش اول نیز پیرامون موضوع خاصیت چوب در جذب و یا بازتاب صدا صحبت کردیم. در این بخش قصد داریم تا ادامه مطالب مربوطه را بیان نماییم. همان طور که در مقاله قبلی اشاره کردیم، موضوع نوع بافت چوب در خاصیت بازتاب‌دهندگی یا جذب کنندگی صوت توسط چوب بسیار موثر است. چوب‌های نرم به دلل تخلخل بافتی که دارند معمولاً جاذب صدا هستند و زیاد صدا را منعکس نمی‌کنند. چوب‌هایی که معمولاً در کف ویلای چوبی استفاده می‌شوند معمولاً از چوب سخت هستند و بیشتر از آن که صدا را جذب کنند، آن را منعکس می‌نمایند. به همین دلیل در ویلاهای دوطبقه، زیر کف طبقه بالا از یک لایه فوم سایلنت استفاده می‌شود. اکنون به ادامه مطالب بیان شده می‌پردازیم، با آمیتیس همراه باشید.

محصولات جذب کننده صدا مناسب برای ویلای چوبی

بعضی اوقات متناسب با درخواست مخاطب بعضی فضاها به طور ویژه با برخی محصولات چوبی نسبت به صدا عایق می‌شوند. صفحات تخته سه‌لا آکوستیک استفاده شده در ویلای چوبی می‌توانند سوراخ‌های گرد یا مستطیلی داشته باشند، یا هر دو. سایر صفحات چوبی ممکن است دارای شکاف‌ها یا شیارهایی باشند که از یک طرف به صورت افقی و از طرف دیگر به صورت عمودی برش داده می‌شوند، و دهانه‌هایی در محل تلاقی شیارها وجود دارد.

همچنین پانل‌ها بسته به هدف طراحی می‌توانند تخت، منحنی یا مقعرو محدب باشند. پانل‌های چوبی گرما و جذابیت طبیعی را به هر اتاق در ویلای چوبی اضافه می‌کنند. این پانل‌های مخصوص جذب صدا برای یک سینمای خانگی، اتاق بازی، استودیوی ضبط خانگی، اتاق ورزش یا حتی کارگاه عالی هستند.

ویلای چوبی ، آرامش و سکوت - بخش دوم - گروه بین‌المللی آمیتیس
ویلای چوبی ، آرامش و سکوت – بخش دوم – گروه بین‌المللی آمیتیس

پانل‌های صوتی چوبی سوراخ دار

پانل‌های چوب یا محصولات چوبی با سوراخ‌هایی هستند که روی دیوار نصب شده و باعث جذب صدا و کاهش بازتاب آن می‌شوند. فرورفتگی‌ها یا سوراخ‌های آن‌ها امواج صوتی را متمرکز و جذب می‌کنند. آن‌ها سطح صدا و طنین صدا را در داخل یک اتاق یا ویلای چوبی کاهش می‌دهند. پانل‌ها را می‌توان به دیوارها یا از سقف آویزان کرد. با مقادیر ضریب کاهش صدا یا همان NRC (Noise Reduction Coefficient) بین 0.25 تا 0.80 بسته به قطر سوراخ‌های اجرا شده روی پانل‌ها، الگو و نصب آن‌ها یک راه حل موثر برای مهار سر و صدا هستند.

پانل‌های شکاف‌دار

از پانل‌های چوبی شکاف‌دار می‌توان روی دیوارها یا سقف‌ها استفاده کرد تا صدا و اکو داخل اتاق یا ویلای چوبی کاهش یابد. طول و الگوی شکاف‌های بریده شده روی صفحات، بر قابلیت جذب آن‌ها نسبت به امواج صوتی تأثیر می‌گذارد. ضریب کاهش نویز بسته به الگوی شکاف و نسبت بین 0.40 تا 0.75 متغیر است.

مشبک

مشبک‌های چوبی آکوستیک به عنوان توری یا پانل‌های شکاف‌دار (Slot) نیز شناخته می‌شوند و در دیوارها و سقف‌های ویلای چوبی برای کاهش انتقال صدا و اکو استفاده می‌شوند. فاصله بین قطعات چوبی که مشبک‌ها را تشکیل می‌دهند بر تأثیر آن‌ها در کاهش فرکانس‌های مختلف صدا تأثیر می‌گذارد. NRC با میزان باز بودن پنجره‌های مشبک‌، مواد و نصب آن‌ها مرتبط است. این نسبت از 0.20 تا 0.70 متغیر است. آن‌ها برای اتاق‌های بزرگتر بهتر هستند.

پانل‌های صوتی تزئینی ساخته شده با چوب

استفاده از صفحات چوبی آکوستیک روشی گرم، تزئینی و زیبا از نظر زیبایی برای بهبود تهویه صوتی یک اتاق یا ویلای چوبی است. ضخامت چوب و تراکم آن از عوامل اصلی چگونگی جذب صدا در آن است. دارای امتیاز NRC از 0.70 بدون عایق صوتی اضافی تا 0.95 با عایق صوتی است.

پانل‌های چوبی با ساختار متخلخل‌تر از مواد بازیافتی برای بهبود جذب صدا تولید می‌شوند. صفحات چوبی صوتی همراه با شیارها، سوراخ‌ها و پانل‌های شکاف‌دار، جذب صدا را بیشتر از گذشته برای دیوارها و سقف‌های ویلای چوبی ممکن کرده است. صفحات چوبی در قالب‌های تخت، منحنی، تخته یا ورق‌های بزرگ در دسترس هستند تا حداکثر استفاده از آن‌ها را در خانه یا ویلای چوبی خود داشته باشید.

همانطور که مطالعه نمودید، در این دو مقاله سعی کردیم تا خصوصیات جذب و یا بازتاب صدا در انواع چوب‌های نرم و یا سخت استفاده شده در نقاط مختلف ویلای چوبی بیان نماییم. برای مطالعه بیشتر به سایت www.bettersoundproofing.com مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir