44498314 21 98+ phone phone-black
logo

ویلا فلت لاکچری و اصول طراحی آن

ویلا فلت لاکچری

ویلا فلت لاکچری تنها دارای یک طبقه و یک سقف است و تفاوت آن با سطح زمین یک متر است. در پروسه طراحی نمای ویلای فلت عوامل مختلفی مانند طبیعت منطقه، بافت ساختمان‌های منطقه و دیگر فاکتورهای محیطی مؤثر هستند. ویلای لاکچری فلت هیچ سقف مشترکی با بخش‌های دیگر ندارد و خود نیز سقف مشترکی به‌حساب نمی‌آید. به‌طورکلی ویلاهایی که با تفاوت سطح و با کمترین فاصله ممکن ساخته می‌شوند و بدون اختلاف سطح گذر هستند، خانه همکف و یا فلت گفته می‌شود. منظور از طبقه همکف بخشی از ساختمان ویلا است که فاصله آن از سطح گذر حداکثر 1/20 متر و یا ارتفاع سقف آن از گذر بیش‌تر از عدد گفته شده باشد. ویلای فلت سازه‌ای است همکف با متراژ حداقل 80 متر و علاوه‎براین حداقل دارای 2 اتاق خواب و دیگر بخش‌ها مانند سالن نشیمن، سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، گاراژ و انباری است. ویلاهای فلت لاکچری به‌سبب سهولت در ساخت ویلا بسیار کم‌هزینه هستند و زمان و مصالح کمتری نیاز دارند، چراکه تنها دارای یک‌طبقه‌اند که براساس سلیقه و علایق افراد ساخته می‌شود.

 

ویلا فلت لاکچری

 

چرا افراد بیشتر سمت ویلاهای دوبلکس می‌روند تا ویلاهای فلت؟

در ویلاهای فلت فضاهای عمومی و خصوصی از یکدیگر جدا نیستند و تمام فضاها مانند نشیمن و اتاق خواب در یک فضا قرار دارند؛ بنابراین همین دلیل موجب شده افراد تمایل بیشتری نسبت به ویلاهای دوبلکس داشته باشند. نکته مهم در این رابطه این‌که قیمت ویلاهای فلت با توجه به امکاناتی که دارند بسیار مناسب است.

طراحی ویلا فلت چیست؟

ویلای فلت تراز و هموار با سطح زمین است که در هیچ‌کدام از نقاط سازه آن، اختلاف سطحی وجود نداشته و دیده نمی‌شود. این نوع سبک ویلاها تنها دارای یک طبقه هستند و یک سقف مشخص برای همان یک طبقه دارند. در ساخت این نوع ویلاها سقف مشترکی با سایر قسمت‌ها ندارد و خود نیز سقف مشترک نیست. در حقیقت به ساخت ویلاهایی که با اختلاف سطح حداقل یک متر از زمین‌ساخته می‌شوند و به‌صورت کلی بدون اختلاف سطح گذر هستند، خانه همکف و یا فلت گفته می‌شود.

طراحی ویلای مدرن فلت چطور انجام می‌شود؟

ازآنجایی‌که ویلاهای فلت دارای ساختاری یکپارچه هستند، بنابراین طراحی آن‌ها به‌همین دلیل صورت‌گرفته و مهندسین طراحی سازه خبره، بهترین جای‌گیری برای قسمت‌های متعدد عمارت را در فضا و مساحت یکپارچه آن‌ها در نظر خواهند گرفت. لازم به توضیح است که هنگامی قرار باشد بدون افزودن طبقه یا طبقاتی، تمام بخش‌های ویلا مانند اتاق خواب‌ها، سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و سالن نشیمن در یک محوطه یکپارچه و هم‌تراز قرار بگیرند، ضروری است در رابطه با چیدمان دقت و وسواس بیشتری صورت‌گرفته و کارایی فضا همچنان در بالاترین سطح حفظ شود.

 

 

چرا طراحی ویلا فلت طرفداران زیادی دارد؟

امروزه طراحی ویلا فلت در بین افرادی که می‌خواهند اقدام به ساخت‌وساز ویلا کنند، طرفداران بسیاری به خود اختصاص داده‌اند. عواملی که موجب شده محبوبیت ساخت‌‎‌وساز ویلاهای فلت شده، شامل موارد زیر هستند:

هزینه‌های ساخت پایین‌تر نسبت به ویلاهای چندطبقه

هزینه پایین یکی از عواملی است که موجب شده افراد قصد داشته باشند به سمت ساخت ویلای فلت روی آورند. طراحی ویلاهای دوبلکس، چندطبقه و مراحل ساخت آن دارای هزینه بالاتری نسبت به ویلاهای فلت است. یکی از عواملی که موجب می‌شود تا هزینه‌های ساخت ویلا کاهش یابد، انتخاب مدل ویلای فلت است.

کارایی بهتر برای افراد خانواده

رفت‌وآمد در محوطه یک ویلای همسطح برای تمام اعضای خانواده از جمله کودکان و سالمندان ساده‌تر است. اگر رفاه حال تمام اعضای خانواده را در نظر بگیریم، این نوع ویلا می‌تواند کاربرد بهتری برای افراد مسن و کودکان داشته باشد. به‌طورکلی بالا و پایین رفتن از پله‌ها برای افراد سالمند سخت و مشکل‎ساز است.

صرفه‌جویی در هزینه‌های حامل‌های انرژی

اگر قصد دارید از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی برای یک ویلای لاکچری و یکپارچه استفاده نمایید، به‌شکلی بدیهی و قابل‌انتظار، هزینه‌های شما در مقابل استفاده از این تجهیزات برای ویلاهای دوبلکس و چندطبقه، کاهش پیدا می‌کند. درهرصورت چه در فصل سرما و یا در فصل گرما، یکپارچه بودن محیط، صرفه‌جویی در هزینه‎های مرتبط با حامل‎های انرژی رقم می‌زند.

 

ویلا فلت لاکچری

 

ويلا فلت چه ویژگی دارد؟

ویلای فلت دارای یک کف و یک سقف است و تعداد اتاق‌ها می‌تواند از یک تا سه عدد با توجه به متراژ متفاوت باشد.

 

مراحل طراحی ویلای لاکچری شامل چه مواردی است؟

  • انتخاب زمین ویلا در موقعیت مکانی مناسب جهت طراحی آن
  • بررسی وضعیت زمین ویلا قبل از طراحی آن
  • بررسی و برآورد هزینه‌های ساخت و ساز ویلا و قیمت تمام شده آن
  • بررسی و تعیین نسبت سازه ویلا به فضای باز
  • تعیین و انتخاب سبک طراحی ویلا

مزایای ویلا فلت لاکچری

مزایای داشتن ویلای فلت شامل موارد زیر است:

 هزینه‌های ساخت‌وساز کمتر و سهولت اجرای ویلای فلت

ازآنجایی‌که ساختمان و ویلای شما در این حالت تنها دارای یک طبقه است؛ بنابراین شما هزینه کمتری صرف مواد و مصالح و دستمزد خواهید کرد. علاوه‌براین مدت‌زمان اجرای نهایی کار نسبت به دیگر ویلاهای دوبلکس و چندطبقه کمتر خواهد بود.

 رفت‌وآمد و حمل وسایل

افرادی که مسن هستند در این صورت در حمل‌ونقل و رفت‎وآمد راحت‌تر و دچار دردسر کمتری می‌شوند.

 هزینه‌های کمتر سرمایشی

در طبقه همکف هزینه‌هایی که در رابطه با سردسازی محیط انجام می‎شود مانند مصرف برق و غیره در فصل گرم سال بسیار کاهش پیدا می‌کند.

دسترسی آسان به محوطه و بهره‌مندی راحت از فضای بیرون

در این صورت دسترسی بهتری به فضای بیرون و حیاط دارید.

اگر دارای حیوان خانگی هستید، می‌توانید با استفاده از فضای بیرون، ساده‌تر از آن نگهداری نمایید.

 

 

معایب ویلای فلت

از معایب ویلا فلت لاکچری می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب از فضاهای عمومی همانند نشیمن از یکدیگر جدا نیستند.
  • در فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب سروصدا و آلودگی صوتی وجود دارد.
  • مزاحمت و سروصدا برای فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب به دلیل قرار داشتن فضاهای عمومی و خصوصی در کنار یکدیگر ایجاد می‌شود.
  • ویلاهای فلات از داشتن چشم‌انداز زیبای طبقات بالایی محروم هستند.
  • خانواده‌هایی با جمعیت زیاد با محدودیت فضا مواجه هستند.
  • این معایب موجب شده که مردم استقبال بیشتری از ویلاهای دوبلکس و تریبلکس داشته باشند و ساخت ویلای فلت کاهش پیدا کند.
  • البته با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید عمومی مردم، استقبال نسبتاً خوبی از ویلاهای فلت می‌شود. به‌طورکلی این نوع ویلا اغلب شامل ویلاهایی است که دارای قدمت بیشتری نسبت به سایر سبک‎ها دارند. در حقیقت اغلب سازه‌های قدیمی ویلا و نیاز به بازسازی را دربرمی‌گیرند، زیرا امروزه با افزایش قیمت زمین دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست که از این مدل ویلاها برای فروش ساخته شود. اکثر سازندگان از چند سال قبل به‌سوی ویلا دوبلکس روی آورده‌اند.

ویلا نیم پیلوت

گاهی اوقات ممکن است برای این‎که طرح ویلا از سادگی و یکنواختی خارج شود، طراح‌ها از ویلای نیم پیلوت استفاده می‌کنند. پیلوت فضایی است که یک اختلاف سطح جزئی نیم‌طبقه‌ای با دیگر بخش‌های سازه به‌وجود می‌آورد. نیم پیلوت طرحی است که برای یکی از اتاق خواب‌های ویلا، گاراژ و پارکینگ یا انبار و موتورخانه طراحی و کاربرد دارد. در حقیقت طراحی‌های نیم پیلوت دارای انواع اشکال است که این نوع طرح‎ها بستگی به سلیقه و علایق سازنده و مهندس ساختمان دارد. طراحی ویلا دارای انواع مختلفی از جمله ویلا دوبلکس، تریبلکس، فلت، نیم پیلوت است. ویلای فلت دارای انواع مختلفی از جمله ویلای فلت مدرن و ویلای فلت کلاسیک است. هزینه ساخت ویلا فلت لاکچری براساس منطقه و مکان ویلا، مصالح کار شده، موقعیت زمانی و دیگر اِلمان‌ها متفاوت است.

طراحی و اجرا نمای ویلای فلت

معمولاً در طراحی ساختمان‌های شهر محدودیت‌ها و ضوابط شهری بسیاری وجود دارد که معمار الزام به رعایت کردن آن‎ها است؛ بنابراین ساختمان‌های شهری اغلب به‌صورت باکس ساخته شده و هیچ‌گونه خلاقیتی در حجم ندارند. بااین‌حال، خلاقیت به بخش طراحی نما می‌رود و طراح سعی دارد نمای ساختمان را تا حد ممکن، خلاقانه طراحی کند. در طراحی و اجرای نمای ویلا، بسیاری از ضوابط و شرایط موجود در طراحی شهری وجود ندارد. در واقع ویلا محلی است که یک معمار می‌تواند خلاقیت‌ها و ایده‌هایی که در ذهن دارد را پیاده و حجم خاص و متفاوتی را ایجاد کند. چند نوع طراحی نمای ویلایی وجود دارد که بسیار رایج و پرکاربرد هستند.

 

ویلا فلت لاکچری

 

روند انتخاب و تحویل نقشه ویلا فلت به چه شکلی خواهد بود؟

روند انتخاب و تحویل نقشه‌ها به این صورت است:

  • بازبینی مساحت زمین و متراژ ساخت ویلای احداثی موردنظر و انتخاب جایگاه ساختمان در زمین
  • تعیین نقشه ویلای لاکچری
  • مهیا‌سازی و چاپ طرح‌ها و ارسال به آدرس موردنظر

طراحی نمای ویلایی مدرن

به‌طورکلی نماهای مدرن تاحدامکان ساده و مینیمال هستند و خوانایی و خطوط و الگوها در آن‌ها دارای اولویت است. اصول پایه‌ای که می‌توانید در طراحی ویلای مدرن خود استفاده کنید شامل موارد زیر است:

طرح کلی ویلا

اولین اصولی که در طراحی ویلای مدرن باید در نظر داشته باشید توجه به عملکرد است. در سبک مدرن عملکرد حرف اول را می‌زند و شالوده و بنیان طراحی‌های مدرن محسوب می‌شود. در این سبک مینیمالیسم و تکنولوژی نقش مهمی دارند و در حقیقت استفاده از تکنولوژی جدید در ساخت‌وساز مانند اسکلت بتنی، اسکلت فلزی و پنجره‌های سراسری از ویژگی‌های اصلی طراحی مدرن به‌شمار می‌رود.

 

 

عملکرد در طراحی ویلای مدرن

عملکرد نقش کلیدی در طراحی ویلای مدرن و نوع طراحی آن دارد، به‌همین سبب از شروع طراحی و اجرا نمای ویلا باید تعیین کنید که دقیقاً به چه فضاهایی نیاز دارید و طبق آن پیش روید. زیبایی و فرم ساختمان در طراحی مدرن درجه دوم اهمیت قرار دارد. هنگامی می‌توان طراحی ویلای مدرن را موفق دانست که تمام فضاها به‌خوبی با نیازهای کاربران تطبیق داشته باشد و طبق سبک زندگی و علایق آن‌ها طراحی شده باشد. در طراحی ویلای مدرن باید همه چیز کاربردی و عملکردی باشد.

انتخاب صحیح رنگ‌‌ها

در طراحی‌های مدرن به‌صورت خاص باید از رنگ‌ها به‌صورت ترکیبی از رنگ‌های خنثی و رنگ‌های روغنی روشن استفاده شود، البته با توجه به علایق و سلیقه خود می‌توانید دیگر رنگ‌ها را انتخاب کنید، اما باید توجه داشته باشید که رنگ‌ها در ترکیب با هم به‌خوبی قرار گیرند و تعادل بصری ایجاد شود.

در این مقاله سعی شد شما را با ویلا فلت لاکچری و مزایا و معایب و اصول طراحی نمای ویلای لاکچری فلت آشنا کنیم. این نوع ویلا نسبت به دیگر ویلاها فضا و هزینه نسبتاً کمتری دارد. افرادی که قصد دارند هزینه کمتری در این ‌رابطه داشته باشند می‌توانند این نوع ویلا را انتخاب نمایند.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

شما می‌توانید برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود و ارتباط با ما از راه زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir