44498314 21 98+ phone phone-black
logo

چوب گردو را بهتر از بقیه بشناسید

چوب گردو

چوب گردو یکی از قدیمی‌ترین چوب‌های مورد استفاده بشر است. همواره این چوب به عنوان چوب مرغوب شناخته شده است. علت ماندگاری این چوب با کیفیت بودن آن است. پیش از این توضیحاتی پیرامون بعضی از انواع چوب ارائه نموده‌ایم. به عنوان مثال در مقاله 40 گونه چوب کاج پرکاربرد به معرفی انواع مختلف چوب کاج در سراسر دنیا پرداختیم. مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در زمینه شناخت انواع چوب کاج در اختیار شما قرار خواهد داد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی یکی از معروف‌ترین انواع چوب مورد استفاده بشر، یعنی چوب گردو بپردازیم. همواره از قدیم گفته شده که چوب گردو محکم است. در تجربیات شخصی این را فهمیده‌ایم که این چوب سنگین نیز هست. خیلی از ابزار و وسایل قدیمی باقی مانده همه از چوب گردوی خاصی هستند. اما اطلاعات ما درباره درخت گردو و چوب آن چقدر است؟ از آنجایی که شناخت عموم افراد در این زمینه کم است، قصد داریم تا در این مقاله اطلاعات اولیه و مفید و مختصری در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

گروه بین المللی آمیتیس ، از سال 1384 با تجربه ساخت بیش از 60 هزار مترمربع ویلای چوبی در داخل و 80 هزار مترمربع در خارچ از کشور، یکی از معتبرترین فعالان این عرصه است. تمامی محصولات آمیتیس دارای گواهینامه WCD ایالات متحده آمریکا هستند. این گواهینامه توسط شورای چوب آمریکا (American Wood Council) معروف به AWC صادر و ارائه شده است. علاوه بر این آمیتیس گواهینامه دیگری نیز تحت DIN از موسسه استاندارد کشور آلمان دارد، که ضمن تضمین استاندارد بودن محصولات، مجوز صادرات به اروپا را نیز صادر می‌نماید. آمیتیس به این اندازه نیز بسنده نکرده و علاوه بر همه این‌ها، در داخل کشور، برای تمامی محصولات خود، بیمه‌نامه تضمین کیفیت کالا صادر می‌نماید. در ادامه با آمیتیس همراه باشید.

 

چوب گردو

 

چوب گردو و توضیحاتی پیرامون شناخت آن

چوب گردویی که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد، گردویی است که خواستگاه اصلی آن منطقه خاورمیانه و ایران بوده است. این گردو، در اواسط قرن پانزدهم میلادی به انگلستان برده شد و پس از آنکه در آنجا رواج یافت و پرورش داده شد، به عنوان گردوی انگلیسی به اقصی نقاط پادشاهی نگلستان و بعداً امپراتوری بریتانیا کبیر (پس از اتحاد 1707 پادشاهی انگلستان، اسکاتلند و ایرلند) فرستاده و معرفی شد. چون گردو همیشه به عنوان چوب مرغوب شناخته شده است، و مقاومت خوبی در برابره رطوب و آسیب‌های زمان محور دارد، لذا به همین دلیل مورد توجه انگلیسی‌ها قرار گرفت. در ادامه به ارائه توضیحاتی پیرامون این چوب با کیفیت خواهیم پرداخت.

اطلاعات اولیه

به طور کلی چوب گردو را با نام‌های گردوی انگلیسی، گردو چرکس، گردوی اروپایی و یا گردوی معمولی می‌شناسند. نام علمی آن Juglans regia است. اغلب در شرق اروپا و غرب آسیا و خاورمیانه یافت می‌شود.

درخت گردو، حدوداً بین 24 تا 35 متر ارتفاع و حدود 1.5 تا 2 متر قطر دارد. به همین دلیل جزئی از درختان مرتفع به حساب می‌آید. هر مترمکعب آن حدود 640 کیلوگرم وزن دارد. وزن مخصوص این چوب با احتساب رطوبت 12%، حدوداً بین 0.52 تا 0.64 است. در آزمایش سختی جانکا (آزمایش سختی جانکا (Janka) مقاومت نمونه‌ای از چوب در برابر فرسودگی و ساییدگی را اندازه گیری می‌کند) نتیجه آن 5410 نیوتن نیرو بوده است. مدول گسستگی آن 111.5 مگاپاسکال است. یعنی مقاومت بالایی نسبت به گسستگی در اثر کشش دارد. مدول الاستیسیته آن 10.81 گیگاپاسکال است. قدرت خرد کردن آن چیزی در حدود 50.2 مگاپاسکال است. این یعنی مقاومت آن بالا است. در جدول زیر اطلاعات بیان شده را به صورت دسته‌بندی ارائه نموده‌ایم.

عنوانتوضیح
نام متداولگردوی انگلیسی، گردو چرکس، گردوی اروپایی، گردوی معمولی
نام علمیJuglans regia
پراکندگیاروپای شرقی و آسیای غربی
اندازه درخت24 تا 35 متر ارتفاع 1.5-2.0 متر قطر تنه
میانگین وزن خشک شده40 پاوند / فوت مکعب (640 کیلوگرم در متر مکعب)
وزن مخصوص (پایه ، 12٪ رطوبت)0.52 تا 0.64
سختی Janka1220 پاوند (5410 N)
مدول گسستگی16160 پاوند بر اینچ‌مربع (111.5 مگاپاسکال)
مدول الاستیک1568000 پوند بر اینچ‌مربع  (10.81 گیگاپاسکال)
قدرت خرد کردن7280 پاوند بر اینچ مربع ( 50.2 مگاپاسکال)
جمع شدگیشعاعی: 5.5٪ ، مماسی: 7.5٪ ، حجمی: 13.0٪ ، نسبت مماسی به شعاعی برابر 1.4

جدول دسته‌بندی اطلاعات اولیه چوب گردو

رنگ و شکل ظاهری:

مغز چوب می‌تواند از یک قهوه‌ای کم‌رنگ روشن تا یک قهوه‌ای شکلاتی تیره با رگه‌هایی به رنگ قهوه‌ای تیره‌تر باشد. رنگ ممکن است گاهی اوقات دارای رگه‌ای از خاکستری، بنفش یا قرمز باشد. بخش میانی مغز چوب و پوسته تقریباً سفید است. گردوی اروپایی را می توان گاهی اوقات با الگوهای رگه آن مانند: فرفری و ماسوره‌ای نیز شناخت. بعضی اوقات رنگ چوب می‌تواند به ما چوب مرغوب را نشان دهد.

رگه یا بافت:

رگه چوب گردو معمولاً صاف است، اما می‌تواند نامنظم باشد. دارای بافتی متوسط و درخشش طبیعی متوسط است. در تعریف، چیدمان طولی یا الگوی الیاف در چوب را رگه چوب می‌نامند.

مقاومت در برابر پوسیدگی:

گردوی انگلیسی از نظر مقاومت در برابر پوسیدگی نسبتاً با دوام ارزیابی می‌شود، اگرچه حساس به حمله حشرات است.

مقاومت در برابر تغییر شکل:

چوب گردو به دلیل بافت منسجمی که دارد، نسبت به تغییر شکل مقاومت خیلی خوبی از خود نشان می‌دهد. در قدیم در ساخت برخی وسایل خاص، الزاماً از چوب گردو استفاده می‌کردند، زیرا می‌دانستند که رطوبت به سادگی در بافت آن نفوذ نمی‌کند و به سادگی باعث تغییر شکل آن نمی‌شود. این چوب در بسیاری از صنایع چوب که نیاز به حفظ ظرافت و دقت در مدت زمان طولانی دارند، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در صنعت ساخت ساز، در دسته سازهای زهی مضرابی، عموماً از چوب گردو و یا زردآلو استفاده می‌شود. زیرا این دو چوب دارای بیشترین مقاومت در برابر پیچش و یا هر نوع تغییر شکل در ساختار خود هستند. همین موضوع باعث می‌شود تا این نوع چوب‌ها در زمره چوب با کیفیت قرار بگیرند و این خود یک دلیل برای قطع بی‌رویه درخت آن‌ها شده و مشکلاتی را برای طبیعت آن‌ها به وجود آورده است.

 

چوب با کیفیت

 

کارایی:

به طور معمول کار با این چوب ساده است در صورتی که رگه‌ها ساده و منظم باشند. بریدگی‌های طولی گاهی اوقات می‌توانند مشکل ساز شوند، زمانی که لایه‌های سطحی با رگه‌های نامنظم شکل گرفته است. چسب و لکه به خوبی از روی سطح ساخته شده با این چوب پاک می‌شود. (اگرچه گردو به ندرت لک می‌شود)

بو:

گردوی انگلیسی یا همان گردوی ایرانی، هنگام کار بوی کم و ملایمی دارد. این خود یکی از امتیازات کار با این چوب است.

آلرژی:

اگرچه واکنش‌های شدید کاملاً غیرمعمول است، اما گردوی اروپایی به عنوان یک درخت حساسیت‌زا گزارش شده است. معمولاً بیشتر واکنش‌های شایع، بیشتر در سوزش چشم و پوست بوده و عوارض دیگری از آن گزارش نشده‌است.

قیمت گذاری ودر دسترس بودن:

گردوی انگلیسی به عنوان یک چوب مرغوب ، احتمالاً گران است و گاهی اوقات فقط به صورت روکش دیده می‌شود.

پایداری:

چوب گردو در ضمیمه های CITES ذکر نشده است، اما توسط IUCN نزدیک به تهدید گزارش شده است. از نظر فنی ، معیارهای فهرست، سرخ گونه‌های آسیب‌پذیر یا در معرض خطر را برآورده نمی‌کند، اما این گونه نزدیک به مرز تهدید برای گستردگی و دسنرسی است و یا ممکن است در آینده نزدیک واجد شرایط حضور در لیست در معرض خظر انقراض باشد. این لیست برای جنگال‌های طبیعی است. باید توجه داشت که تقریباً اکثر چوب‌های موجود از درختان زیر کشت مزارع چوب حاصل می‌شود.

CITES در حقیقت کنوانسیون تجارت بین المللی گونه‌های جانوری و گیاهان وحشی در معرض خطر که یک توافق‌نامه بین‌المللی بین دولت‌ها است. هدف آن این است که اطمینان حاصل کند تجارت بین‌المللی با نمونه‌های حیوانات وحشی و گیاهان، بقای گونه‌ها را تهدید نمی‌کند.

IUCN (International Union for Conservation of Nature) در حقیقت اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و یک سازمان بین‌المللی است که در زمینه حفاظت از طبیعت و استفاده پایدار از منابع طبیعی فعالیت می‌کند. در جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها، تحقیقات، پروژه‌های میدانی، وکالت و آموزش نقش دارد.

موارد استفاده معمول:

مبلمان ، کابینت ، اسلحه ، روکش داخلی ، روکش ، وسایل چرخانده شده و سایر اشیا کوچک و جدید چوبی

 

گردو انگلیسی (Juglans regia) که در اروپا به سادگی به عنوان “گردو” یا “گردوی معمولی” شناخته می‌شود، منبع رایج‌ترین نوع گردوی خوراکی برای مصرف انسان است. شاخه‌های گردوی انگلیسی بعضاً به تنه درختان کلارو گردو در باغات گردوی کالیفرنیا پیوند می‌خورند تا از ریشه‌های درخت دوم استفاده کنند، که برای محل مناسب‌تر هستند و میوه بیشتری تولید می‌کنند.

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات مختصر اما جامعی را درباره چوب گردو و درخت آن در اختیار شما قرار دهیم. شناخت این چوب با کیفیت در امر ساخت ویلای چوبی و یا هر نوع سازه چوبی دیگری باعث افزایش کیفیت و مرغوبیت آن سازه می‌گردد. استفاده از چوب مرغوب به عنوان مصالح، تأثیر مستقیمی در بالا رفتن کیفیت آن سازه می‌شود. در این باره در مقاله ساخت ویلای چوبی، بررسی مراحل و حدود هزینه توضیحاتی پیرامون مصالح ارائه نموده‌ایم.

لطفاً تجربیات و نظرات خود را پیرامون استفاده و یا خرید چوب گردو در بخش ارائه دیدگاه‌ها با ما و دیگر مخاطبان آمیتیس به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir