44498314 21 98+ phone phone-black
logo

کفپوش چوبی چیست؟

کفپوش چوبی

کفپوش چوبی

 

کفپوش چوبی یکی از شیک‌ترین کف‌پوش‌ها است که برای کف آپارتمان استفاده می‌شود. بیشترین استفاده از کف پوش چوبی در هال، اتاق نشیمن، اتاق خواب‌ها و آشپزخانه است. توجه داشته باشید که این نوع کف‌پوش برای مکان‌هایی که مدام در معرض رطوبت و یا رفت‌وآمد بیش از اندازه است، مناسب نیست. کف‌پوش‌های چوبی یکی از راهکارهای پوشش کف آپارتمان است. در صنعت ساختمان مدل‌های متنوعی از کف‌پوش از جنس چوب یا طرح چوب وجود دارد. مراقبت از این نوع کف‌پوش، ساده بوده و هماهنگی مناسبی با هر نوع دکوری ایجاد می‌کند. این نوع کف‌پوش‌ها دارای رنگ بادوام و استحکام بالا هستند و نصب آن‌ها بسیار ساده است. شما به‌سادگی می‌توانید این کف‌پوش‌ها را نصب کنید و یا از خدمات نصب استفاده نمایید، آن‌ها به‌راحتی نصب می‌شوند و می‌توانند روی هر سطحی از کف‌پوش قرار بگیرند تا زمانی که آن سطح سالم، خشک و صاف باشد. کف‌پوش‌ها را می‌توان پوشش‌های تقریباً دائمی دانست که امکان تعویض آن‌ها وجود دارد. کف‌پوش‌های ساختمانی از تنوع بسیار بالایی در جنس برخوردار هستند. انتخاب کف‌پوش مناسب در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار حائز اهمیت است. در هنگام خرید کف‌پوش باید به مواردی از جمله میزان رفت‌وآمد و مکانی که قصد استفاده از آن را دارید توجه نمایید؛ به‌عنوان‌مثال، در مکان‌هایی که میزان رفت‌وآمد در آن جا زیاد است، از کف‌پوش‌های سخت و بادوام و در مکان‌های کم رفت‌وآمد از کف‌پوش‌هایی که حالت تزیینی دارند، استفاده کنید. در هنگام خرید و انتخاب کف‌پوش عواملی مانند سلیقه شخصی، میزان بودجه، مقاومت در مقابل آتش‌سوزی، نمای مناسب و نوع زیرسازی نیز مؤثر است.

مزایای کف‌پوش های چوبی

کف‌پوش چوب طبیعی بسیار محبوب و پرطرفدار است و افراد بسیاری تمایل دارند از این نوع کف‌پوش استفاده کنند. این کف‌پوش‌ها به دلیل ساختار طبیعی، تونالیته رنگی بسیار مختلفی را در خانه ایجاد خواهند کرد. کفپوشهای چوبی بسیار مقاوم هستند و سریع خراب نمی‌شوند و برای نگه‌داری از آن‌ها باید در حین استفاده، آن‌ها را لاک زد. تمیزکردن کف‌پوش‌ها بسیار ساده بوده و منزل یا ساختمان شما جلوه بسیار زیباتری خواهد داشت. این نوع کف‌پوش‌ها با بیشترین دوام و استحکام طراحی شده‌اند. در برابر رنگ‌پریدگی، لک شدن، خراشیدن و کپک زدن مقاومت بسیار بالایی دارد، همچنین دچار پوسیدگی، ترک‌خوردگی و خمیدگی نخواهد شد. در برابر حشرات و آتش‌سوزی مقاوم بوده است از دیگر مزایای کف‌پوش‌های چوبی می‌توان به زیبایی و ماندگاری بالا، تنوع در طرح و رنگ و اندازه چیدمان، سازگاری با دکوراسیون سنتی و مدرن، تعمیر و بازسازی بسیار ساده، قابلیت نصب بر روی تمام سطوح، سرعت نصب بالا، طول عمر بیشتر، سازگاری با محیط، امکان بازسازی بدون تخریب و به‌هم‌ریختگی، قابلیت جداسازی و نصب دوباره، مقاوم در برابر عوامل محیطی و عدم تولید صدای ناهنجار اشاره کرد.

انواع کفپوش چوبی

با توجه به جنس چوب استفاده شده و نحوه فراوری چوب‌ها، کف پوش چوبی به انواع مختلف و متنوعی تهیه و تولید می‌شود که هر یک جذابیت منحصربه‌فرد خود را دارند. از شناخته‌شده‌ترین چوب‌ها برای ساخت انواع کف‌پوش‌ها، چوب درخت بلوط است این چوب دامنه رنگ متمایل به طلایی دارد که در عین داشتن زیبایی خاص، به‌سادگی با دیگر رنگ‌ها هماهنگ می‌شود. سطح کف‌پوش‌ها طبق جنس آن‌ها متفاوت هستند و می‌توانند به‌صورت طرح‌دار و ساده تولید شوند که سطوحی که طرح بیشتری دارند طبیعی‌تر به نظر می‌رسند.

انواع کفپوش های چوبی شامل موارد زیر هستند:

کف‌پوش پارکت:

پارکت یک نوع کفپوش چوبی محسوب می‌شود که از چوب‌های طبیعی ساخته می‌شود. پارکت‌ها، قطعات پازلی هستند که از قدیم تا به امروز طرفداران خاص خود را داشته‌اند. برای نصب انواع پارکت‌ها، آن‌ها را روی لایه زیرین می‌چسبانند و پس از نصب آن‌ها را می‌سابند و اصطلاحاً لاک می‌زنند و سالیانه این عمل را تکرار می‌کنند. پارکت‌ها دارای انواع متنوع و زیبایی هستند، اما در مقابل رطوبت، آب و ضربه بسیار حساس‌اند. فضای خالی در آن‌ها به‌ندرت دیده می‌شود. از تنوع چوب‌های مورداستفاده در پارکت‌ها می‌توان به چوب گردو، راش، بلوط و بامبو اشاره کرد.

 

کفپوش چوبی

 

کف‌پوش ترمو وود:

یکی از چوب‎های بسیار کاربردی برای نماهای ساختمان ترمو وود است، اما علاوه‌برآن در دکوراسیون داخلی منازل نیز کاربرد بسیاری دارد. ترمو وود چوبی است که در دمای بسیار بالا گرم و سپس سرد می‌شود و به‌همین دلیل در مقابل گرما، سرما، رطوبت و نفوذ حشرات بسیار مقاوم هستند. به‌دلیل داشتن مقاومت بسیار بالا برای کف‌پوش‌های فضای خارجی بسیار مناسب هستند. این نوع کف‌پوش‌ها در برابر پوسیدگی نیز مقاومت بسیار بالایی دارند. طی فرایند حرارت‌دهی، چوب رنگ قهوه‌ای یک‌دست می‌شود و علاوه بر داشتن مقاومت بسیار بالا نیاز به مواد شیمیایی و رنگ ندارد.

کف‌پوش بامبو:

از دیگر انواع کفپوش ‌های چوبی می‎توان به کف‌پوش بامبو اشاره کرد. کف‌پوش بامبو از چوب بامبو ساخته شده است. این کف‌پوش به‌دلیل عمر مفید بسیار بالا به دوستدار طبیعت مشهور است و پس از سی‌سال قابل تعمیر و بازیافت می‌شود. از معایب این کف‌پوش این است که در برابر نور خورشید آسیب‌پذیر و به‌‎سادگی رنگ خود را از دست می‌دهد. پس این کف‌پوش تنها در فضای داخلی قابل‌اجرا است. همچنین نسبت به رطوبت مقاومت کمی دارد و دچار کپک‎زدگی می‌شود. به این نکته بسیار توجه داشته باشید، چراکه سلامتی شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. نصب این کف‌پوش به دو صورت انجام می‌شود. درصورتی‌که سطح نصب از جنس چوب باشد برای نصب آن از میخ استفاده می‌شود. اگر هر سطحی به‌غیراز چوب باشد با استفاده از چسب مخصوص نصب می‌شود.

نکات مهم اجرایی

پارکت چوبی در ضخامت‌های 7، 8، 10، 12، 15 و 20 میلی‌متر تولید می‌شود. این پارکت‌ها از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. ضخامت پارکت‌ها به شیوه تولید آن‌ها بستگی دارد و ممکن است پارکت‌هایی با ضخامت کم ولی استحکام بسیار بالایی داشته باشند؛ بنابراین ضخامت پارکت معیاری برای کیفیت و دوام پارکت نیست. اگر سطح کف در محل نصب دارای ناهمواری و کمی پستی بلندی باشد، در صورت لزوم با قلم و چکش محل برآمدگی را تراشیده و برای پر کردن محل فرورفتگی از گروت یا اپوکسی استفاده می‌کنند. اپوکسی مقاومت فشاری و چسبندگی بالایی دارد. برای نصب پارکت نیاز به سطح کاملاً مسطح و صاف دارید و یا حداکثر اختلافی که سطح مجاز برای نصب پارکت دارد بین 4 میلی‌متر مثبت و منفی در هر مترمربع است تا برای نصب آن مشکلی ایجاد نشود. در آپارتمان‌ها و مجتمع‎های مسکونی که صدا از طبقات بالاتر به طبقات زیرین انتقال داده می‌شود، باید از فوم سایلنت استفاده کنید. فوم مخصوص پارکت لمینت باید بین 5 میلی‌متر تا 1 سانتی‌متر ضخامت داشته باشد. فوم با ضخامت کمتر از 5 میلی‌متر به‌دلیل نبود مقاومت در برابر وزن و انعطاف‌پذیری کم موجب بروز مشکلاتی در لمینت می‌شود. به‌‍طورکلی برای لمینت از دو نوع فوم معمولی و فوم سایلنت استفاده می‌کنند. این دو فوم هر دو دارای ضخامت یکسان هستند، اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. این تفاوت در تراکم بافت و فشردگی آن‌ها است. فوم سایلنت، از نظر عایق بودن از فرم معمولی قوی‌تر عمل می‎‌کند و از فشردگی بالایی برخوردار است و قابلیت تحمل وزن بیشتری دارد.

 

کفپوش چوبی

 

برای انتخاب پارکت چوبی باید به چه مواردی دقت کرد؟

برای انتخاب پارکت چوبی باید یک‌سری موارد را در نظر بگیرید:

  1. انتخاب رنگ پارکت به فضای مورد استفاده و نیازهای شما بستگی دارد. پارکت‌های طوسی، محیطی مدرن ایجاد می‌کنند، اما پارکت‌های چوبی به محیط حال و هوای طبیعی و گرم می‌بخشد.
  2. پارکت چوبی که با مبلمان و اثاث خانه تضاد و کنتراست دارد، جذابیت فضا را بیشتر می‌کند و موجب شیک‌تر شدن مبلمان می‌شود.
  3. در هنگام انتخاب پارکت چوبی علاوه‌بر رنگ و مدل، معیار دوام را در نظر بگیرید.
  4. ضخامت پارکت جوبی از جهت دوام از اهمیت بسیاری برخوردار است. ضخامت این پارکت باید براساس وضعیت کف زمین و میزان تردد انتخاب شود. به‌طورکلی در منازل مسکونی، پارکت‌هایی با ضخامت 8 میلی‌متر استاندارد هستند.

ضخامت پارکت نیز از جهت دوام پارکت اهمیت زیادی دارد. ضخامت پارکت باید بر اساس وضعیت کف زمین و میزان تردد انتخاب شود. به‌طورکلی در مکان‌های مسکونی، پارکت‌هایی با ضخامت 8 میلی‌متر، استاندارد تلقی می‌شوند.

  1. پارکت‌های چوبی شیاردار، دارای ضخامت بالایی هستند، اما میزان سایش آن‌ها بسیار زیاد است. این پارکت‌ها از نظر طراحی دارای ظاهری زیبا هستند، نباید برای مکان‌های تجاری یا ورودی خانه که تردد در آن بسیار است مورداستفاده قرار بگیرند.
  2. برای اطمینان از کیفیت و ضمانت مدل‌های پارکت‌هایی انتخاب کنید که گواهی سازنده در اختیار دارند.
  3. یکی از معیارها برای انتخاب پارکت چوبی تولید داخلی، داشتن ضمانت‌نامه است. پارکت‌های چوبی تولید خارجی نیاز به ضمانت فروشنده دارند.
  4. پارکت چوبی و انتخاب آن برای کف‌پوش کردن فضای خانه سلیقه‌ای است و در هنگام انتخاب این کف‌پوش به تمام مزایا و معایب آن توجه بسیاری داشته باشید.

بهترین کفپوش چوبی برای فضای باز

اگر قصد خرید محصولی مقاوم برای استفاده در فضای باز را دارید، چوب پلاست بهترین گزینه برای شما خواهد بود. کف‌پوش برای فضای باز با پروفیل چوب پلاست برای محیط‌های بیرونی با رفت‌وآمد بالا بسیار مناسب است. از قابلیت‌های این محصول که موجب کاربردی بودن آن در فضای بیرونی شده است، مقاومت بالا در مقابل نفوذ آب و رطوبت، مقاومت در برابر اشعه UV و تابش مداوم نور خورشید، مقاومت بالایی در برابر خط و خش، ضربه و تردد بالا دارد. علاوه بر دکوراسیون داخلی، فضای خارجی ساختمان نیاز دارد از زیبایی خاصی برخوردار باشد. از این نوع کف‌پوش می‌توانید در بالکن و یا تراس به‌عنوان پوشش کف استفاده کنید و با استفاده از گلدان‌های متنوع، زیبایی خاص و چشم‌نوازی را به این مکان‌ها ببخشید. بسیاری از افراد بسیار خوش سلیقه هستند و در پشت‌بام از این نوع کف‌پوش‌ها برای فضای باز جهت دوچندان شدن زیبایی استفاده می‌کنند. کف‌پوش ترمووود نسبت به دیگر کف‌پوش‌ها برای فضاهای باز مناسب‌تر است. همچنین کف‌پوش چوب پلاست از الیاف پلاستیک و ذرات چوب استفاده می‌شود و در فضاهای بیرونی بسیار کاربرد دارد.

ویژگی کف‌پوش های چوبی برای فضای باز

کف‌پوش‌های چوبی که در داخل ساختمان‌ها استفاده می‌شود با کف‌پوش‌های استفاده‌شده در فضای باز متفاوت است. کف‌پوش‌های استفاده شده در فضاهای باز باید از مقاومت و دوام بالاتری نسبت به کف‌پوش‌های داخل ساختمان برخوردار باشند. کف‌پوش‌های استفاده شده در فضای باز اغلب در معرض باران و رطوبت قرار دارند و عوامل خارجی مختلفی وجود دارد که می‌توانند به کف‌پوش‌ها آسیب برسانند. کف‌پوش‌های چوبی که در فضای باز استفاده می‌شوند باید در مقابل انواع قارچ‌ها و حشرات مقاومت بالایی داشته و در برابر سرما و گرما عایق باشد. همچنین این نوع کف‌پوش باید قابلیت شستشو را داشته باشد.

کف‌پوش طرح چوب

امروزه کف‌پوش‌های طرح چوب طرفداران بسیاری دارند و خوشبختانه پروفیل چوب پلاست از نظر ظاهری کاملاً مشابه چوب طبیعی است. دلیل این امر استفاده از چوب طبیعی در مواد اولیه هنگام تولید محصول است؛ بنابراین اگر به دنبال کف‌پوش طرح چوب هستید در انتخاب متریال چوب پلاست تردید نداشته باشید. یکی از ویژگی‌های متریال چوب پلاستیک سمباده‌زدن آن بوده که موجب می‌شود چوب پلاست بیش‌ازپیش طرحی مشابه چوب داشته باشد که اجرای این مورد نیز به‌صورت مستقیم با سلیقه کارفرما در ارتباط خواهد بود. در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع کفپوش های چوبی آشنا کنیم. کف‌پوش چوبی دارای مزایای بسیاری است و می‌توان از آن برای دکوراسیون داخلی و دکوراسیون خارجی استفاده کرد. شما می‌توانید برای ثبت نظرات خود و ارتباط با ما از راه زیر در تماس باشید.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir