44498314 21 98+ phone phone-black
logo

ویلای چوبی مثلثی و شرایط ویژه و منحصر به فرد

ویلای چوبی مثلثی

ویلای چوبی مثلثی یکی از ایده‌های موفق معماری در زمینه ساخت ویلا چوبی است. خانه چوبی مثلثی برداشتی از شکل و طرح چادرهای مسافرتی و یا بعضاً چادرهایی است که توسط برخی اقوام مختلف در سراسر دنیا، هنوز از آن استفاده می‌شود. شکل مثلث از نظر رمزشناسی اشکل هندسی، شکلی بسیار ویژه و خاص است. در بسیاری از معماری‌ها هیچ شکل مثلثی دیده نمی‌شود، اما در برخی دیگر اشکال مثلثی به طرق گوناگون استفاده شده‌اند. اساساً خاستگاه حضور مثلث در معماری به غرب باز می‌گردد. هیچ‌یک از نمونه‌های معماری شرقی دارای شکل مثلث گونه نیستند. همین دلیل کافی است تا شکل مثلثی ویلای چوبی را از نظر زمانی مربوط به عصر حاضر و یا بخشی از متأخرین در سبک‌های معماری بدانیم.

همین موضوع باعث می‌شود تا ویلاهای چوبی، که بسیار مورد توجه عموم جامعه قرار دارد را بعضاً به شکل مثلث بسازند. این در حقیقت در حکم یک تحول و نوآوری به حساب می‌آید. زیرا ویلای چوبی مثلثی تاکنون چندان رایج نبوده، اما اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این نوع از ویلا چوبی دارای ویژگی‌هایی خاص خود است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این سبک از انواع ساختمان‌های چوبی، یعنی خانه چوبی مثلثی بپردازیم. پیش از این در مقاله صفر تا صد ویلای چوبی به بررسی تمام موارد پیرامون ویلای چوبی پرداخته‌ایم، اما این نوع از ویلای چوبی با دیگر انواع آن کاملاً متفاوت است.

گروه بین المللی آمیتیس ، از سال 1384 تا کنون با تجربه ساخت بیش از 80 هزار مترمربع در خارج از کشور و بیش از 60 هزار مترمربع در داخل، یکی از بهترین‌های این عرصه در کشور به حساب می‌آید. تمامی محصولات آمیتیس دارای گواهینامه WCD از ایالات متحده آمریکا و DIN از کشور آلمان هستند.

برای شناخت بیشتر و بهتر ویلای مثلثی، با آمیتیس همراه باشید.

 

ویلای چوبی مثلثی

 

ویلای چوبی مثلثی و شرایط متفاوت آن برای ما

در این بخش قصد داریم به طور کلی نگاهی به خانه چوبی مثلثی داشته باشیم. در این بررسی، ضمن معرفی کلی طرح ویلای مثلثی، می‌خواهیم به بیان شرایط متفاوت آن در مقایسه با دیگر انواع طراحی ویلا چوبی بپردازیم. این نکات ممکن است بعضاً برای انواع دیگر ویلای چوبی هم رایج باشد، اما به طور مشخص شاید در ویلای چوبی مثلثی به چشم می‌آید و به اصطلاح محسوس است. ویلای مثلثی مزایا و معایبی دارد که برای شناخت آن‌ها اقدام به نگارش این مقاله نموده‌ایم. قصد داریم تا هم نقاط قوت آن را ارائه نماییم و هم برخی ایراداتی که به آن وارد است را بیان کنیم. لازم به ذکر است که این ایرادات به معنی نادرست بودن طرح نیست، بلکه بیان‌گر تفاوت‌های این طرح با دیگر طرح‌های موجود است و از آنجا که این طرح در مقایسه با دیگر اشکال معماری ویلا چوبی نو پا و تازه به حساب می‌آید، لذا برای ما مأنوس نیست. برای همین از آن به عنوان نقاط ضعف یاد می‌شود. اما در حقیقت چیزی به اسم نقطه ضعف در جایی که طراحی وجود دارد، بی‌معنا است. لذا بهتر است به جای نقاط ضعف از شرایط متفاوت استفاده کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

نقاط قوت ویلای مثلثی

در این بخش قصد داریم تا به بررسی و معرفی نقاط قوت این طرح بپردازیم. اینکه چرا خانه چوبی مثلثی مورد استقبال و علاقه افراد قرار گرفته است. این نکات بعضاً نکات جالب در زمینه معماری هستند، که به صورت خلاصه در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شکل جالب و متفاوت:

اولین نکته در این نوع از ویلا چوبی ، شکل متفاوت آن است. معمولاً ویلاهایی که ما دیده‌ایم نمایی به شکل چند وجهی و یا مستطیل دارند. تمام سطح زیر بنا، در طبقه بالای طبقه اول مورد استفاده قرار گرفته است. اما در ویلای چوبی مثلثی اینطور نیست. این خود یک نمونه از نو‌آوری و نگاه متفاوت است که باعث جذابیت نوع معماری آن شده‌است. عموماً وجود چنین ویلایی، باعث ایجاد زیبایی در محیط نیز می‌شود. جدیداً در زمین‌های کوچک، در صورتی که قصد ساخت ویلای چوبی داشته باشند، برای زیباسازی محیط، از ویلای مثلثی استفاده می‌شود.

  • جمع و جور و کم‌هزینه:

این ویلا به دلیل شکل خاصی که دارد، اسکلت محدودتری نسبت به دیگر انواع ویلا چوبی داراست. المان‌های سازه‌ای آن کمتر است. در مقایسه با دیگر انواع پلن‌های معماری رایج، ستون‌های کمتری دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا فضای مفید کمتری نیز داشته باشد. اما در کل هزینه ساخت آن در مقایسه با دیگر انواع ویلاهای چوبی بسیار کمتر است.

  • سرعت ساخت بالا:

همانطور که در بخش پیشین بیان شد، به دلیل محدود بودن المان‌های سازه‌ای، سرعت ساخت در این نوع از ویلای چوبی بسیار بالا است. فراهم نمودن سطح صاف و با ارتفاع از سطح زمین، اصل جدانشدنی خانه‌های چوبی است و در همه آن‌ها رعایت می‌شود. اما تفاوت ساخت سازه‌های چوبی در نوع اسکلت و تعداد المان‌های سازه‌ای آن‌ها است. این نوع از سازه چوبی به دلیل معماری ویژه‌ای که دارد، بسیار سریع‌تر از دیگر انواع سازه‌ای ساخته و آماده می‌شود. یکی از دلایل مهم در مقرون به صرفه بودن این نوع ویلای چوبی، همین سرعت بالای آن در اجرا است. زیرا مدت زمان اجرا هر چه کوتاه‌تر باشد، هزینه تحمیلی از سوی پروژه بر سازنده کمتر است.

  • نورگیری عالی و دید مناسب:

این ویلای به دلیل شکل خاصی که دارد، معمولاً در دو جهت تمام نورگیر است و در دو جهت دیگر فاقد نورگیر و یا پنجره است. هر چند در صورت لزوم در دو جهتی که فاقد نورگیر هستند ممکن است از بازشوهای کوچک استفاده شود. به طور کلی ویلای چوبی مثلثی را معمولاً رو به آفتاب می‌سازند. یعنی نمای مثلثی آن در جهت نور خورشید است. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ما، برای بهره‌مند طولانی مدت از نور، باید راستای نورگیری ویلا در جهت جنوب باشد. از این رو سوی دیگر پنجره‌های ویلا در جهت شمال خواهد بود. لذا در جهت شرق یا غرب حداکثر امکان گذاشتن بازشو وجود دارد. در صورتی که در جهت گفته شده ویلا ساخته شود، تمام سطحی که به شکل مثلثی دیده می‌شود، شیشه‌ای بوده و به طور کامل نورگیری دارد. لذا دسترسی به نور خانه چوبی مثلثی همواره خوب بوده است. مگر زمان‌هایی که ویلای مورد نظر در جهت نادرستی ساخته شده باشد.

 

ویلا چوبی

 

ویلای مثلثی و محدودیت‌های آن

شرایط متفاوتی که ویلای چوبی مثلثی دارد، باعث می‌شود تا برخی مواردی که مورد انتظار ما هست و در صورت احداث ویلای مثلثی آن‌ها را به دست نخواهیم آورد، برای ما در حکم نقطه ضعف آن باشد. هر چند که می‌دانیم اینطور نیست. با این حال، با ارائه برخی شرایط جایگزین به معرفی شرایط خاص و یا به اصطلاح محدودیت‌های ویژه خانه چوبی مثلثی خواهیم پرداخت.

  • متراژ مفید کمتر

در ویلای مثلثی، متراژ مفید متناسب با زیربنا نیست. برای توضیح بیشتر این را در نظر بگیرید که در طرح‌های دیگر ویلا، اگر متراژ زیر بنا 200 مترمربع باشد، طبقه همکف 200 متر است و در صورتی که خود طراح معمار، بخشی از فضای طبقه بالا را بابت بالکن و یا فضای بدون سقف در نظر نگیرد، فضای طبقه بالا نیز 200 مترمربع خواهد بود. اما این خانه‌های مثلثی، به دلیل ساختاری که دارند، یا فاقد طبقه دوم هستند و یا طبقه آن‌ها بسیار از طبقه اول کوچکتر است. زیرا دو ضلع مثلث به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند تا در یک نقطه (رأس مثلث) به یکدیگر برسند. این باعث می‌شود تا هر چه در ارتفاع بالا برویم، عرصه تنگ‌تر شده و عرض فضای کمتری نسبت به ارتفاع پایین‌تر داشته باشیم. به همین دلیل معمولاً یا سطح بیشتری زیر ساخت می‌رود یا طول سازه را بلندتر در نظر می‌گیرند. اما به طور کلی در مقایسه یا ویلاهای معمولی دوبلکس، متراژ مفید کمتری دارند.

  • نداشتن نورگیر در جهت عمود بر راستای طولی

ویلای چوبی مثلثی ویژگی منحصر به فردی دارد و آن این است که طول آن از عرض آن عموماً بیشتر است. لذا در راستای طولی معمولاً فاقد نورگیر است و بعضاً دارای بازشوهای کوچکی در راستای دید عمود بر راستای طولی خود است. این بازشوها معمولاً در فضاهای داخلی کوچکتر، مانند اتاق یا بعضاً آشپزخانه در نظر گرفته می‌شوند. نور اصلی ویلا از نمای شیشه‌ای در راستای طولی آن تأمین می‌شود. برخی این امر را نقطه ضعف این نوع طراحی می دانند، اما اگر در شرایط درست و جانمایی صحیح از آن استفاده شود، این موضوع نه تنها آزاردهنده نیست، بلکه می‌تواند بسیار مفید نیز باشد. به عنوان مثال در زمین‌هایی که از دو طرف دارای مشرف است، می‌توان از این نوع طراحی به خوبی بهره برد.

مواردی که در بخش بالا بیان شد، اصلی‌ترین دلایل تفاوت خانه چوبی مثلثی با دیگر همتایان خود است. هر چند که این تفاوت‌ها باعث جذابیت نیز هست. فضای داخلی ویلای چوبی مثلثی بسیار دنج و جالب به نظر می‌رسد، دیوارها مثل همیشه صاف و قائم نیستند، و همین موضوع باعث می‌شود تا احساس جمع و جور بودن و دنج بودن در داخل آن به ساکنین منتقل شود. شرایط ویژه‌ای که در مورد وراد شدن نور به فضای داخلی این ویلا چوبی خاص وجود دارد، باعث می‌شود تا در هنگام عصر زودتر تاریک شود و فضای بسیار خاصی را ایجاد کند. چیزی شبیه گرگ و میش صبح. داخل ویلا تقریباً تاریک و خارج از آن هنوز تا حدودی روشن است. این شرایط خود یکی از جذابیت‌های این ویلای چوبی منحصر به فرد است.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir