44498314 21 98+ phone phone-black
logo

خانه چوبی در کانادا ؛ برج‌های بلند چوبی، رویایی که به حقیقت پیوست

برج چوبی در کانادا

خانه چوبی در کانادا از جمله مواردی است که به وفور می‌توان آن را مشاهده کرد. اگر طرفدار فیلم‌های کانادایی باشید، حتما خانه‌های چوبی فیلم باعث جلب توجه و به وجد آمدن شما شده است! شاید در بسیاری از کشورهای جهان مشاهده یک خانه چوبی بسیار عجیب باشد اما در این کشور به دلیل اقلیم و جنگل‌های فراوان ساخت و زندگی در بناهای چوبی بسیار مرسوم بوده است. با رشد تکنولوژی و همچنین وسعت جنگل‌های کانادا صنعت چوب و ساخت بناهای چوبی در این کشور به قدری پیشرفت کرده است که اکنون بلندترین برج چوبی جهان در این کشور ساخته شده است. شاید بتوان گفت که از اولین روزی که بشر در این منطقه ساکن شده تا کنون ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین منبعی که برای ساخت خانه پیدا می‌کردند، چوب درختان گوناگون بوده است. برای این‌که بهتر این موضوع را متوجه شوید باید بگوییم که کانادا در حدود ۱۰ درصد از جنگل‌های دنیا را در خود جای داده است. استفاده از این منبع تجدیدپذیر که آلودگی‌های محیطی کمتری نیز به همراه دارد باعث شده تا سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی در این خصوص انجام شود و کانادا را تبدیل به یک کشور پیشرو در ساخت خانه‌ها، ویلاها و بناهای چوبی کند. در این مطلب قصد داریم در خصوص ساخت خانه چوبی در کانادا و صنعت چوب در این کشور مطالبی را با هم مرور کنیم. با گروه بین‌المللی آمیتیس همراه باشید.

 

خانه چوبی در کانادا
برج چوبی مجذوب کننده در کانادا

 

خانه چوبی در کانادا

همان‌طور که گفتیم از نخستین روزی که اولین گروه انسان‌ها به محدوده آمریکای شمالی وارد شدند به یک منبع بسیار گسترده‌ای از چوب رسیدند که می‌توانستند از آن برای ساخت خانه و بسیاری دیگر از لوازم استفاده کنند. همین فراوانی باعث شد که سکونت در خانه چوبی در کانادا بسیار مرسوم شود. رایج بودن استفاده از خانه چوبی در کانادا باعث شده تا صنعت چوب این کشور پیشرفت بسیاری داشته باشد. کمتر از ده سال پیش یک معمار کانادایی به نام مایکل گرین در یکی از کنفرانس‌های تد تاک در خصوص شروع دوران ساخت بناهای چوبی بلند خبر داد. در آن روز شاید بسیاری افراد حرف او را جدی نگرفتند اما امروز برج چوبی هجده طبقه‌ای که در دانشگاه بریتیش کلمبیا ساخته شده مدرکی بر درستی حرف او است. در ساخت این برج هجده طبقه فقط از دو ستون اصلی سیمانی استفاده شده و تقریباً به جز این دو ستون باقی قسمت‌های آن از چوب ساخته شده است. این برج هم اکنون بلندترین سازه چوبی جهان است هر چند که دانشگاه تورنتو در حال ساخت برج چوبی ۱۴ طبقه و کالج جورج براون در حال برنامه‌ریزی برای ساخت برج ۱۲ طبقه چوبی است. در ساخت این بناهای چوبی از ترکیب تکنیک‌های قدیمی با تکنولوژی جدید استفاده شده تا بر میزان زیبایی و دوام این برج‌ها افزوده شود.

همچنین یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود تا ساخت خانه چوبی در کانادا و سایر نقاط جهان مورد توجه قرار گیرد، مسئله گرمایش زمین است. کارشناسان محیط‌زیست تخمین می‌زنند که در حدود ۷ درصد گازهای گلخانه‌ای زمین در اثر تولید سیمان به وجود می‌آیند و کاهش مصرف سیمان در ساخت خانه می‌تواند کمک بسیاری در کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای داشته باشد.

آپارتمان‌های چوبی در کانادا

یکی از مواردی که باعث شده این روزها زندگی در خانه چوبی در کانادا رونق بگیرد، سقوط و رکود بازار مسکن در برخی استان‌های این کشور مانند بریتیش کلمبیا بود. دلیل این امر گران بودن بهای زمین در این استان نسبت به سایر استان‌ها بود به همین دلیل دولت استانی بریتیش کلمبیا مردم را به ساخت خانه چوبی و آپارتمان‌های چوبی چند طبقه تشویق کرد. این کار علاوه بر کاهش هزینه ساخت خانه، می‌تواند باعث شود تا صنایع مرتبط با چوب این کشور نیز پیشرفت کند. همچنین این دولت استانی تعداد طبقات مجاز ساخت آپارتمان و خانه‌های چوبی را به میزان دو طبقه افزایش داد. اکنون می‌توان در این استان آپارتمان‌های چوبی ۶ طبقه را مشاهده کرد. پس از تصویب این قانون و مشاهده استقبال مردم استان‌های اونتاریو و آلبرتا نیز در آیین‌نامه‌ها و قوانین ساخت بناهای چوبی بازنگری کردند و آن‌ها نیز تعداد طبقات مجاز آپارتمان‌های چوبی را به شش طبقه افزایش دادند.

 

آپارتمان چوبی
خانه های چوبی چند طبقه در کانادا

 

خانه‌های چوبی و توسعه جنگل‌ها

اکنون شاید برای بسیاری افراد این سؤال پیش بیاید که زمانی که این میزان از چوب برای ساخت خانه چوبی در کانادا استفاده می‌شود چه بلایی سر جنگل‌های این کشور می‌آید؟ باید بگوییم که بر خلاف تصور بسیاری افراد قوانین درست باعث شده تا نه تنها ساخت بناهای چوبی باعث نابودی جنگل‌ها نشود بلکه باعث شده‌اند که در سال‌های اخیر بر میزان جنگل‌های این کشور افزوده شود. کانادا نزدیک به ده میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد و نزدیک به ۴۰ درصد از این مساحت را جنگل‌ها و پوشش گیاهی فرا گرفته است. بگذارید این‌گونه بگوییم که وسعت جنگل‌های کانادا تقریباً دو برابر ایران است. این منبع غنی در کنار استفاده درست و قانون‌گذاری مناسب باعث شده تا این جنگل‌ها به خوبی حفظ شوند. هر سال در حدود ۱ درصد از جنگل‌های کانادا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و از درختان آن‌ها برای ساخت لوازم متفاوت استفاده می‌شود اما این در حالی است که در حدود ۲ برابر این مقدار درخت کاشته می‌شود.

مزایای ساخت خانه چوبی در کانادا

زندگی در خانه چوبی مزایای بسیاری دارد. سرزندگی بیشتر، کاهش مصرف انرژی و موارد بسیار دیگری که زندگی در خانه چوبی برای افراد به ارمغان می‌آورد باعث شده که در چند سال اخیر زندگی در خانه چوبی مورد علاقه مردم کشورهای مختلف قرار گیرد و دوباره این خانه‌ها رونق گیرد.

علاوه بر مزایای بسیار زندگی در خانه چوبی، ساخت خانه چوبی در کانادا نیز محاسن خاص خود را دارد. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد ارزان‌تر بودن ساخت بناهای چوبی است. در کانادا هزینه ساخت بناهای چوبی بیش از ۳۰ درصد کمتر از بناهای بتنی و فلزی است. همچنین به دلیل قدمت ساخت خانه، آپارتمان و ویلای چوبی در این کشور، اکیپ‌های کاری ماهری وجود دارد که تجربه سالیان بسیار زیادی را به دوش می‌کشند و شاید بتوان گفت که می‌توانند با چشم بسته هم یک خانه چوبی بسیار زیبا و مقاوم درست کنند. بسیاری از بخش‌های کانادا سرد هستند و روزهای بسیاری در سال شاهد بارش برف و باران در این مناطق هستیم. گرم کردن خانه در این فصول نیاز به مصرف انرژی بسیار زیادی دارد و با توجه به هزینه نه چندان پایین انرژی در این کشور، صرفه‌جویی و کاهش مصرف انرژی می‌تواند در میزان پس‌انداز و هزینه‌های زندگی افراد تأثیر بسیاری داشته باشد. چوب عایق مناسبی برای حرارت است و باعث می‌شود که با میزان انرژی کمتری خانه گرم شود. علاوه بر چوب در هنگام ساخت خانه چوبی در کانادا ، در میان قسمت‌های مختلف دیوار و سقف نیز عایق‌های حرارتی قرار می‌دهند و این امر می‌تواند باعث شود تا باز هم به انرژی کمتری برای گرم کردن خانه نیاز باشد.

استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای مقاوم‌تر کردن چوب در برابر حرارت، آب گریزی بیشتر و مقاومت بیشتر در برابر قارچ‌ها و حشرات باعث شده که مقاومت خانه‌های چوبی بالاتر رود و زندگی در آن‌ها راحت‌تر شود. شرکت بین‌المللی آمیتیس در ایران پیشرو ساخت ویلاها و خانه‌های چوبی است که توانسته با استفاده از این تکنولوژی‌ها خانه‌هایی با کیفیت مانند بناهای چوبی که در کانادا وجود دارد، بسازد. ساخت اولین و تنها شهرک تمام چوبی خاورمیانه در کلاچای گواه این مسئله است.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خانه‌های چوبی مطلب خانه چوبی و هر آنچه باید درباره آن بدانید را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir