44498314 21 98+ phone phone-black
logo

مزایا و معایب سازه چوبی چیست؟ نکات مهمی که لازم است قبل از خرید بدانید.

بررسی مزایا و معایب سازه چوبی در صنعت ساختمان و ساخت ویلای چوبی
مزایا و معایب سازه چوبی
بررسی مزایا و معایب سازه چوبی در صنعت ساختمان و ساخت ویلای چوبی

مزایا و معایب سازه چوبی یکی از مواردی است که می‌‌تواند ذهن هر فردی که بناها، سازه‌ها و ویلاهای چوبی را مشاهده می‌کند خطور کند. صنعت ساختمان هر روز شاهد نوآوری‌های جدیدی است که مقاومت، استحکام و زیبای بناها را افزایش دهد. استفاده گسترده از سیمان، بتن و آهن در ساختمان‌ها در چند دهه اخیر باعث شده تا این صنایع پیشرفت‌های بسیاری کنند اما گرمایش و آلودگی زمین در کنار اثرات بد زیست‌محیطی باعث شده تا بسیاری افراد به مصالح متفاوتی برای ساخت خانه فکر کنند و همین امر موجب شد تا ساخت خانه و ویلای چوبی دوباره رونق گیرد. چوب یکی از اولین مصالحی بود که برای ساخت خانه از آن استفاده می‌شده است. این عنصر تجدیدپذیر آسیب بسیار کمتری به محیط‌زیست و زمین می‌زند و اگر قوانین درستی در خصوص بهره‌برداری از جنگل‌ها وضع شود این کار نه تنها به جنگل‌ها آسیب نمی‌زند بلکه موجب گسترش آن‌ها می‌شود. کشور کانادا یکی از پیشروترین کشورها در خصوص صنایع مرتبط به چوب است که در سال‌های گذشته نه تنها از مساحت جنگل‌هایش کاسته نشده است بلکه به میزان آن افزوده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطلب خانه چوبی در هلند ؛ شروعی دوباره برای داشتن شهرهایی با خانه چوبی را مطالعه کنید. همچنین باید به خاطر داشته باشید که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید میزان مقاومت چوب در برابر رطوبت، حرارت، حشرات و قارچ‌ها افزایش قابل توجهی یافته است و همین امر باعث می‌شود که ویلاهای چوبی جدید عمر بسیار بالایی داشته باشند و مورد توجه افراد شاغل در صنعت ساختمان قرار گیرند. در این مطلب قصد داریم در خصوص مزایا و معایب سازه چوبی نکاتی را با هم مرور کنیم. با گروه بین‌المللی آمیتیس همراه باشید.

مزایا و معایب سازه چوبی

همان‌گونه که گفتیم چوب در میان اولین مصالحی بود که برای ساخت خانه از آن استفاده می‌شده است. البته باید بگوییم که استفاده از چوب برای ساخت خانه و ویلای چوبی هیچ‌گاه در سراسر جهان متوقف نشد و کشورهایی مانند کانادا همچنان ساخت این خانه‌ها مرسوم بود اما در بسیاری دیگر از کشورها دیگر افراد زیادی به زندگی در خانه‌های چوبی علاقه نداشتند. در جهان بیش از ۵۰۰۰ گونه متفاوت درخت وجود دارد که هر کدام از این گونه‌ها چوب مخصوص به خود را دارند. ویژگی این چوب‌ها با هم تفاوت دارد و همین تفاوت باعث شده تا هر کدام از این چوب‌ها برای کارهای مخصوصی مناسب‌تر باشند. برخی از آن‌ها برای ساخت آلات موسیقی مناسب هستند و از برخی برای ساخت کف‌پوش استفاده می‌کنند. چوب به دست آمده از بعضی درختان ارزش بالایی دارد و می‌توان از آن در ساخت اکسسوری‌های چوبی استفاده کرد و برخی دیگر دوام، مقاومت و استحکام بالایی دارند و از آن‌ها در صنعت ساختمان استفاده می‌شود. چوب به طور طبیعی از ماندگاری و دوام بسیار خوبی برخوردار است اما زمانی که با استفاده از روش‌های نوین، خواص خوب آن افزایش پیدا کند و برخی از مشکلات آن برطرف شود، می‌توان آن را در میان مصالح عالی قرار داد. چوب هم مانند هر ماده دیگری مزایا و معایب خود را دارد و همین امر باعث می‌شود که به مبحث مزایا و معایب سازه چوبی برسیم.

ویلای چوبی
ویلای رویاهایتان را با چه نوع چوبی می سازین؟

 

مزایای سازه‌های چوبی
حال که اندکی با چوب و تأثیر آن در صنعت ساختمان آشنا شدید وقت آن رسیده که با برخی از مزایای سازه‌های چوبی آشنا شویم. این مزایا عبارت‌اند از:

۱- استحکام مناسب
بسیاری از مخاطبین این سؤال را از خود می‌پرسند که آیا واقعاً سازه‌های چوبی استحکام و دوام بالایی دارند؟ این افراد باید بدانند که درست است چوب از سیمان و آهن بسیار سبک‌تر است اما استحکام بالایی دارد. همچنین در کنار این استحکام بالا، وزن پایین‌تر آن باعث می‌شود تا خانه امن‌تر باشد. از دیگر مواردی که در مسئله استحکام و امنیت باید بگوییم این است که سازه‌های چوبی در برابر زلزله مقاوم‌تر هستند. در جهان خانه‌ها و بناهای چوبی بسیاری وجود دارد که عمری بالای ۳۰۰ سال دارند. توجه داشته باشید که این بناها از چوب خام و بدون انجام عملیات نوین امروزی بر روی آن‌ها ساخته شده و باید بدانید که چوب‌هایی که این‌گونه عملیات بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد، از نظر استحکام و دوام بسیار بهتر و قوی‌تر هستند.

۲- انطباق‌پذیری بالا
چوب انطباق‌پذیری بسیار بالایی دارد و می‌توان آن را به آرامی خم کرد. این ویژگی را سیمان و آجر ندارند و به همین دلیل می‌توان خانه‌های چوبی به صورت پیش‌ساخته نیز وجود دارد. همچنین می‌توان خانه‌های چوبی را به آرامی و با رعایت برخی نکات ایمنی جا به جا کرد.

۳- سرعت در ساخت
زمانی که پای سرعت در میان باشد، خانه چوبی از مواردی است که رقیبان بسیاری ندارد. بسیاری از شرکت‌های معتبر فعال در صنعت ساختمان جهان به زمانی کمتر از ۱۰۰ روز برای ساخت کامل یک خانه یا ویلای چوبی نیاز دارند. همچنین به دلیل انطباق‌پذیری بالای چوب که در پاراگراف بالا به آن اشاره کردیم، خانه‌های چوبی را می‌توان به صورت پیش‌ساخته سفارش داد تا تنها نیاز به جا به جایی قطعات و سرهم کردن آن‌ها باشد و سرعت ساخت حتی از قبل هم بیشتر شود.

۴- هزینه کمتر
هزینه ساخت خانه یا ویلای چوبی اندکی کمتر از سازه‌های بتنی و فولادی است اما سرعت بالای ساخت باعث می‌شود تا هزینه نیروی کار کمتری را متحمل شوید. به همین دلیل در بسیاری موارد ساخت خانه چوبی مقرون به صرفه‌تر از ساخت خانه فلزی یا بتنی است.

۵- مزایای زیست‌محیطی
از دیگر مواردی که در مبحث مزایا و معایب سازه چوبی باید به آن اشاره کنیم، اثرات مثبت زیست‌محیطی استفاده از خانه و ویلای چوبی است. همان‌طور که گفتیم در صورتی که قوانین درستی در حوزه بهره‌برداری از جنگل‌ها وضع شود، می‌تواند باعث افزایش درختان کره زمین نیز شود. در بسیاری از کشورها، برای قطع یک درخت باید بیش از دو درخت کاشته شود و همین امر موجب می‌شود که در مرور زمان جنگل‌ها بیشتر شوند. از دیگر موارد مهم زیست‌محیطی که باید به آن اشاره کرد این است که گفته می‌شود در حدود ۷ درصد گازهای گلخانه‌ای زمین مربوط به تولید و استفاده از سیمان است. کاهش مصرف سیمان نیز می‌تواند باعث شود تا میزان تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد. علاوه بر این موارد چوب می‌تواند دی اکسید کربن را جذب کند و در خود نگه دارد. همین امر نیز می‌تواند در کاهش میزان دی اکسید کربن زمین نقش داشته باشد.

۶- کاهش مصرف انرژی
چوب به عنوان عایق بسیار خوبی برای صدا و حرارت به حساب می‌آید. زمانی که از این عایق به درستی استفاده شود میزان مصرف انرژی برای خنک کردن خانه در تابستان و همچنین گرم کردن آن در زمستان کاهش می‌یابد. کاهش مصرف انرژی علاوه بر کاهش هزینه‌های افراد می‌تواند در کاهش گازهای گلخانه‌ای نیز نقش داشته باشد.

مصرف انرژی
به نظرتان چوب عایق مناسبی برای صدا و حرارت به حساب می‌آید؟

معایب سازه‌های چوبی

پس از بررسی بخشی از مزایا نوبت به معایب سازه‌های چوبی می‌رسد. البته باید توجه داشت که مزایا و معایب سازه چوبی به هم مرتبط هستند و عدم دقت در برخی موارد می‌تواند مزایا را به معایب تبدیل کند. افراد شاغل و فعال در صنعت ساختمان و سازه‌های چوبی از این موارد به خوبی آگاه هستند و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین سعی در برطرف کردن معایب این خانه‌ها و ویلاهای چوبی دارند.

۱- نیاز به دقت بیشتر
از مهم‌ترین مواردی که عدم توجه به آن می‌تواند باعث ایجاد مشکل در خانه و ویلای چوبی شود، نداشتن دقت در درزگیری و قرار گرفتن درست قطعات در کنار یکدیگر است. این مورد موجب می‌شود تا مصرف انرژی در خانه افزایش یابد و همچنین سازه چوبی به سرعت خراب شود و از هم بپاشد.

۲- رطوبت
وجود رطوبت در سازه یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند باعث شود تا عمر سازه چوبی به صورت چشم‌گیری کاهش یابد. رطوبت در چوب نفوذ می‌کند و باعث پوسیدن آن می‌شود. به همین دلیل و برای رفع این ایراد نیاز است از تکنولوژی‌هایی که چوب را آب‌گریز می‌کند استفاده کرد و چوب را در برابر رطوبت مقاوم‌تر کرد.

۳- از بین رفتن جنگل‌ها
درست است که در برخی کشورها مانند کانادا قوانین و شرایط برای عدم نابودی جنگل‌ها وجود دارد اما در بسیاری دیگر از کشورها این قوانین وجود ندارد و یا افراد سودجو قانون را نادیده می‌گیرند و با استفاده از ترفندهای گوناگون اقدام به دور زدن قانون می‌کنند. به همین دلیل ممکن است استقبال بیشتر از خانه و ویلای چوبی باعث از بین رفتن بخشی از جنگل‌های زمین در برخی کشورها شود.

۴- حشرات و قارچ‌ها
یکی دیگر از مواردی که سازه‌های چوبی را تهدید می‌کند، حشرات و قارچ‌ها هستند. برای رفع این مشکل مهندسان و معماران از دانشمندان کمک خواستند و در اینجا علم به داد صنعت ساختمان رسید تا این مشکل برطرف شود. ماده‌های مخصوصی وجود که برای پوشش دادن چوب ساخته شده‌اند. زمانی که از این پوشش استفاده شود، چوب در برابر حشرات و قارچ‌ها مقاومت بسیار بالاتری خواهد داشت. همچنین با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مواد غذایی داخل چوب را به مواد غیرغذایی تبدیل می‌کنند تا دیگر مکانی برای لانه‌سازی و تغذیه حشرات وجود نداشته باشد.

۵- آتش
چوب یکی از مصالحی است که در برابر آتش مقاومت بسیار پایینی دارد. زمانی که چوب در معرض حرارت و آتش باشد زود می‌سوزد و از بین می‌رود به همین دلیل باید فرایندهای افزایش مقاومت در برابر حرارت بر روی چوب‌هایی که از آن‌ها در صنعت ساختمان استفاده می‌شود، انجام شود. در روش سنتی برای افزودن بر میزان مقاومت چوب در برابر آتش، لایه‌ای گچی بر روی آن می‌کشیدند. این کار می‌توانست مقاومت چوب در برابر آتش را افزایش دهد.

آمیتیس و صنعت چوب ایران
در این مقاله با برخی از مزایا و معایب سازه چوبی آشنا شدید. این روزها زندگی در خانه و ویلای چوبی در بسیاری از کشورها رونق گرفته است. مزایای بسیار زیاد در کنار معایب کم و قابل برطرف کردن با کمک علم و تکنولوژی باعث شده تا این خانه‌ها مقاومت بسیار بیشتری داشته باشند. شرکت‌های متخصص در این حوزه توانسته‌اند خانه‌هایی بسیار زیبا، مقاوم و جذاب بسازند. شرکت بین‌المللی آمیتیس یکی از این شرکت‌ها است که توانسته اولین شهرک تمام چوبی خاورمیانه در کلاچای بسازد. این شرکت از جدیدترین تکنولوژی‌های استفاده می‌کند تا علاوه بر کاهش معایب چوب، بتواند بر مزایای آن نیز بیفزاید و ویلاهایی لوکس و زیبا برای علاقه‌مندان به زندگی در آن‌ها بسازد.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان چوبی نوین نیازمند توجه به چه نکاتی است؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir