44498314 21 98+ phone phone-black
logo

ویلای چوبی و خصوصیات لازم چوب

ویلای چوبی

ویلای چوبی با استفاده از چوب‌های ویژه‌ای ساخته می‌شود. چوب‌های مورد استفاده در آن مراحل مختلف فرآوری را پشت سر گذاشته‌اند. فرآوری در کارخانه تحت نظارت دپارتمان تولید گروه بین‌المللی آمیتیس صورت می‌پذیرد. این دپارتمان مسئول راه اندازی خط تولید کارخانه است. این کارخانه وظیفه آماده‌سازی چوب‌ها برای ساخت قطعات پیش‌ساخته و اجزای مورد استفاده در ساخت ویلای چوبی را بر عهده دارد. چوب مورد استفاده در ساخت ویلا، نمی‌تواند چوب معمولی باشد. زیرا برای به کاربردن چوب در ساخت خانه چوبی باید کارهایی روی آن انجام شود تا آماده استفاده شود. در مقاله تست چوب چیست؟ توضیحاتی پیرامون خصوصیات چوب برای کاربری در سازه چوبی را بیان نموده‌ایم. اما اکنون در این مقاله قصد داریم تا درباره روند آماده‌سازی چوب برای استفاده در ساخت ویلای چوبی مطالبی را بیان کنیم. چوبی که مورد استفاده سازه‌ای قرار می‌گیرد ممکن است تحت فشار قرار بگیرد. ممکن است تحت بارش باران باشد و یا در معرض مستقیم تابش آفتاب. باید به شکلی برای همه این شرایط آماده‌سازی بشود. در ادامه با آمیتیس همراه باشید.

آماده‌سازی چوب برای ساخت ویلای چوبی

برای مقاوم‌سازی چوب و آماده کردن آن برای کاربری در ساختمان چوبی، باید از روش حذف عوامل تغییر دهنده اقدام نمود. به این معنا که عواملی که ممکن است به مرور زمان در چوب تغییرات فیزیکی ایجاد کنند را تا حد ممکن حذف کرد و یا اثر آن را تا جایی که امکان دارد به حداقل رساند.

برخی عوامل طبیعی موجود در چوب که باعث ایجاد مشکلات در روند استفاده از آن‌ها برای ساخت ویلای چوبی می‌شوند، موارد زیر هستند:

  • رطوبت طبیعی موجود در چوب
  • صمغ طبیعی موجود در چوب
  • بافت نفوذپذیر چوب نسبت به آب
ویلای چوبی
ویلای چوبی و خصوصیات چوب

در کارخانه احداث شده توسط گروه بین‌المللی آمیتیس، روندهای مختلفی برای آماده‌سازی چوب‌های مورد نظر، وجود دارد. اما مهم ترین آن‌ها به 3 مورد فوق باز می‌گردد.

رفع رطوبت داخلی چوب

وقتی چوب به عنوان درخت بریده می‌شود و به کارخانه می‌روند، اجزای اضافه آن گرفته می‌شوند. تنه آن به شکل الوار بریده شده و برای آماده‌سازی به بخش فرآوری چوب فرستاده می‌شود. در بخش فرآوری با استفاده از تکنولوژی ویژه و اعمال گرما، اقدام به خشک کردن چوب می‌نمایند. این فرایند را اصلاح حرارتی نیز می‌گوییم. اصلاح حرارتی باعث می‌شود تا پیش از آنکه الوار به عنوان مصالح اصلی در ساخت ویلای چوبی مورد استفاده قرار بگیرد، تا حدود قابل توجهی رطوبت طبیعی خود را از دست بدهد. این کار علاوه بر اینکه باعث متراکم‌تر شدن چوب شده و مقاومت آن را بالا می‌برد، باعث می‌شود تا چوب یک حالت با ثبات به خد بگیرد و به سادگی بر اثر رطوبت یا سرما دچار تغییر حالت نگردد.

خشک کردن صمغ

وجود صمغ در تنه الوار باعث می‌شود تا به مرور زمان، پس از استفاده از آن در ویلای چوبی ، بر اثر گرما و یا مجاورت با رطوبت، مواد قندی داخل صمغ، فعال شده و باعث فرسایش و پوسیدن چوب بشوند. در این حالت، رنگ چوب به مرور زمان تغییر کرده و شکل و رنگ اولیه خود را از دست می‌دهد. این امر باعث خراب شدن طرح اولیه شده و بعضاً تا حدی است که مجبور به تعویض الوار مورد نظر می‌شویم. این کار در بخش اصلاح حرارتی صورت می‌گیرد. ضمن خشک کردن چوب، طی فرآیند فرآوری، مواد قندی موجود در صمغ نیز به مواد غیرقندی تبدیل می‌شوند تا امکان تجزیه شدن . راه اندازی روند فرسایش را در آینده نداشته باشد.

نفوذ ناپذیر شدن چوب نسبت به آب و رطوبت

در کارخانه راه‌اندازی شده توسط گروه بین‌المللی آمیتیس، بخش های مختلفی وجود دارند و فعالیت‌های متفاوتی روی چوب جهت فرآوری آن انجام می‌دهند. یکی از این فرآیندها، که نتیجه اصلاح حرارتی نیز هست، نفوذناپذیر کردن چوب به علاوه آب‌گریزی چوب است. این فرآیند کمک می‌کند تا در صورت رویارویی اجزای ویلای چوبی با آب، تا حد ممکن آب به بافت چوب نفوذ نکند. همچنین در صورت وجود جریان آب روی الوارها، به طور طبیعی و خود‌به‌خودی، بافت چوب آب را جذب نکند. این کار باعث می‌شود تا بتوان به سادگی از این الوارهای فرآوری شده، در نقاط پرباران و یا با رطوبت بالا نیز برای ساخت ویلای چوبی استفاده کرد.

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور اجمالی و خلاصه توضیحی پیرامون فرآوری چوب قبل از کاربرد آن در ویلای چوبی بیان نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در سایت آمیتیس به بخش واحدهای اجرایی مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir