44498314 21 98+ phone phone-black
logo

ویلای چوبی و رابطه آن با محیط اطراف

ویلای چوبی

ویلای چوبی یک رابطه دو طرفه با محیط اطراف خود دارد. هم بر اطراف خود اثر می‌گذارد و هم از آن اثر می‌پذیرد. در حقیقت در ساخت خانه چوبی، باید محیط اطراف را در نظر گرفت. این اثر گذاری و اثر پذیری در حیطه محیط زیست (Environment) مطرح می‌گردد. محیط زیست مطلب بسیار مهمی در زمینه ساخت‌و‌ساز بحساب می‌آید. در صورت استفاده از مصالح ساختمانی، به دلیل آلودگی‌های ناشی از استفاده از این مصالح، همواره باید ضوابط مطرح شده توسط دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی (مبحث 12 و مبحث 19) به طور کامل رعایت شود. در استفاده از چوب و الوار نیز قطعاً قواعد و مقرراتی وجود دارد که باید عیناً رعایت گردد، اما می‌دانیم که میزان آلودگی محیطی کار با چوب، بسیار کمتر از استفاده از مصالح ساختمانی فولادی و بتنی است. در ساخت ویلای چوبی مصالح اصلی ما چوب است، با ابعاد و اندازه‌های مختلف و همچنین کاربردهای گوناگون. بسیاری قطعات و الوار مورد استفاده در کارخانه بریده می‌شوند و به محل احداث خانه چوبی منتقل می‌گردند. استادکاران مجری حاضر در محل اجرای سازه، در صورت نیاز، اقدام به برش چوب می‌نمایند. این برش با دستگاه‌های ویژه این کار صورت می‌گیرد که از آلودگی محیط جلوگیری می‌کند.

ویلای چوبی دوست محیط زیست

در ساخت ویلای چوبی بسیاری از آلودگی‌های ساخت‌وساز با مصالح بتنی و فولادی وجود ندارد. در زیر به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

در ساخت ویلای چوبی

  • شیرابه بتن وجود ندارد که باعث آلودگی محیطی بشود.
  • آلودگی صوتی دستگاه‌های بتن‌ریزی و یا جرثقیل‌های سنگین، برای اجرای اسکلت بتنی و فولادی وجود ندارد.
  • آلودگی‌های محیطی اجرای اسکلت فولادی وجود ندارد.
  • آلودگی بصری ایجاد نمی‌شود.
ویلای چوبی
یکی از مراحل ساخت ویلای چوبی

مهم تر از همه این‌ها، چون چوب مورد استفاده در ویلای چوبی ، به صورت طبیعی و پرورش جنگل به دست آمده و بر اساس قاعده‌ای مشخص، درختان قطع شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند، لذا کوچکترین خطری برای محیط زیست ندارد. این نکته باعث می‌شود تا این سازه چوبی با طبیعت منطقه کاملاً همگون باشد. در بسیاری از مناطق کوهستانی و یا دشت‌ها و مزارع، بهترین گزینه برای ساخت خانه، استفاده از چوب است. همان‌طور که در مقاله ویلای چوبی و خصوصیات لازم چوب بیان نمودیم، چوب‌های مورد استفاده در ساخت ویلای چوبی آمیتیس، همگی تحت فرآیند فرآوری قرار می‌گیرند تا برای استفاده در سازه چوبی آماده شوند. همه این ها علاوه بر بالا بردن کیفیت الوار مورد استفاده و در نهایت ماندگاری بیشتر سازه، در کاهش آلوده‌سازی محیط زیست بی‌تأثیر نیست.

به طور کلی، خانه چوبی، همگونی بیشتری با طبیعت و محیط اطراف خود دارد. استفاده از ساختمان چوبی در شهرک‌ها و یا شهرهای کوچک اطراف کلان‌شهرها، باعث می‌شود تا مجبور به رعایت اصول شهرسازی باشیم. خانه یا ویلای چوبی نیازمند اختصاص حریم در اطراف خود است. این خود باعث می‌شود تا در قطعه‌بندی زمین، پیش از اجرای سازه دقت فراوانی شود. همین حفظ حریم، خود تأثیر مستقیمی در حفظ نسبت تراکم جمعیت به ساختمان می‌شود. حضور جمعیت کمتر نسبت به فضای محیط، خود کمک بسیار موثری به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن است.

ویلای چوبی و یا به طور کلی سازه‌های چوبی، علاوه بر اینکه مراحل ساخت ساده‌تری نسبت به ساختمان های با مطالح غیرچوبی دارند، میزان آلودگی محیطی ان‌ها همواره کمتر از حجم آلودگی تولید شده توسط ساختمان‌های بتنی و فولادی است. بحث ماندگاری سازه موضوعی متفاوت است که در مقالات دیگری به آن خواهیم پرداخت. اما با توجه به شرایط موجود از نظر خطر آلودگی زیست محیطی، و مشکلاتی که دنیای مدرن امروز با آن مواجه است، استفاده از سازه چوبی برای زندگی در آن به عنوان خانه، بسیار بهتر و سازگارتر با طبع و روحیه انسان و به صلاح جوامع انسانی است.

در این راستا گروه بین‌المللی آمیتیس، با احداث تعداد زیادی ویلای چوبی در نقاط مختلف کشور و احداث تنها شهرک تمام چوب در خاورمیانه، نقش موثری در گسترش هر چه بیشتر فرهنگ استفاده از خانه چوبی داشته و در این راستا برای ارائه اطلاعات و مشاوره رایگان تمهیداتی را در نظر گرفته است که با مراجعه به سایت آمیتیس امکان بهره‌مندی از آن در قسمت تماس با ما برای شما مخاطبین گرامی فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir