44498314 21 98+ phone phone-black
logo

چوب ویلای چوبی چه ویژگی‌هایی دارد؟

چوب ویلای چوبی

چوب ویلای چوبی باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد. از هر چوبی نمی‌توان در ساخت ویلا استفاده نمود. این موضوع دلایل مختلفی دارد. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کامل‌تری نسبت چوب مخصوص ساخت خانه چوبی، که در تمامی ویلاهای ساخته شده توسط گروه بین‌المللی آمیتیس مورد استفاده قرار می‌گیرند، ارائه نماییم. موضوع چوب مورد استفاده موضوع بسیار مهمی است. زیرا بخشی از امنیت و سلامت ساکنین به این باز می‌گردد که از چه نوع چوبی استفاده شود. موضوع جنس چوب نیست. منظور ما این است که آیا چوب مورد استفاده به عنوان چوب خانه چوبی، آماده‌سازی شده است؟ فرآیند آماده‌سازی چوب برای ساخت ویلا چوبی بسیار دقیق و تخصصی است. اینکه ما الوار مورد نظر را از کارگاه چوب‌بری خریداری کرده و به محل ساخت منتقل نماییم و برای ساخت خانه چوبی مورد استفاده قرار دهیم، مشکلات بسیاری را برای ما در آینده پیش خواهد آورد که هیچ راهکار مناسب و یا مقرون به صرفه‌ای برای آن وجود نخواهد داشت، یا حداقل بر اساس تکنولوژی روز دنیا هنوز راهکار دیگری در دست نیست. از این رو بسیار مهم است که عملیات فرآوری چوب به طور کامل و با بازرسی دقیق و تخصصی، به انجام برسد. در آن صورت می توان مطمئن بود که این الوار انتظارات آیین‌نامه‌های معتبر در زمینه ساخت ویلای چوبی را می‌تواند برآورده نماید. گروه بین‌المللی آمیتیس ، رأساً برای راه‌اندازی سیستم فرآوری چوب‌های مورد استفاده در ساخت خانه چوبی اقدام نموده است. تمامی چوب‌های به کار رفته در ساخت ویلای چوبی آمیتیس مراحل آماده‌سازی را پشت سر گذاشته‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل در این باره اطلاعات و توضیحاتی را ارائه نماییم.

ساخت خانه چوبی
چوب مناسب ساخت خانه های چوبی مستلزم داشتن چه ویژگی هایی است؟

چوب خانه چوبی یک چوب معمولی نیست

همان‌طور که در مقدمه مقاله بیان نمودیم، چوب مورد استفاده در ساخت ویلای چوبی باید تحت یک فرآیند آماده‌سازی قرار بگیرد تا قابلیت استفاده به عنوان چوب ویلای چوبی را داشته باشد. اما این فرآوری دقیقاً چیست؟ با گروه بین‌المللی آمیتیس همراه باشید تا پاسخ این سوال را دریافت کنید.

خصوصیات چوب مورد استفاده در ساخت خانه چوبی چیست؟

چوب قابل استفاده در عملیات ساخت ویلا، باید علاوه بر مقاوم بودن و نصب صحیح، قابلیت‌های زیر را نیز باید داشته باشد:

1-در برابر هجوم حشرات و رشد قارچ‌ها مقاوم باشد

2-در برابر نفوذ آب مقاوم باشد

3-قابلیت اشتعال بسیار پایینی داشته باشد

اما چوب مورد استفاده در ساخت خانه چوبی ، چطور این قابلیت‌ها را به دست می‌آورد؟ همه این‌ها از طریق انجام مجموعه اقداماتی تحت عنوان فرآیند آماده‌سازی صورت می‌پذیرد. اگر بخواهیم فرآیند آماده‌سازی را به صورت خلاصه معرفی نماییم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اصلاح حرارتی پیرامون نفوذناپذیری در برابر آب (ترمو)
  • اصلاح حرارتی پیرامون عدم جذب رطوبت (آب‌گریزی)
  • اصلاح حرارتی پیرامون از بین بردن مواد قندی داخل بافت چوب
  • فرایند اشباع

واحد خشک‌کن:

این واحد به وسیله دستگاه‌های مخصوص و با به کارگیری حرارت و بخار آب، وظیفه عایق کردن چوب در برابر نفوذ آب را دارد. با گذراندن این روند چوب خانه چوبی علاوه بر اینکه نسبت به نفوذ آب مقاوم خواهد شد، بلکه دچار تغییر شکل نیز نخواهد شد و استحکام و شکل ظاهری خود را حفظ خواهد کرد. یعنی این قابلیت را به چوب می‌دهد که در صورت مواجهه مستقیم با رطوبت تاب بر نداشته و تغییر شکل ندهد.

اصلاح حرارتی:

در این بخش چوب، علاوه بر اینکه نسبت به جذب رطوبت محیط عایق می‌شود، دچار تغییری بسیار مهم و اساسی نیز می‌گردد. این تغییر این است که تمامی مواد قندی و مغذی داخل بافت چوب، به مواد غیرقندی و غیرمغذی تبدیل می‌شوند. از این رو دیگر فرایند پوسش اتفاق نخواهد افتاد. شرایط برای رشد انواع قارچ‌ها فراهم نبوده و سلامت چوب برای مدت بسیار زیادی تضمین خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود تا چوب بر اثر فساد داخلی تغییر شکل ندهد و همواره به همان شکل روز اول دیده شود.

فرایند اشباع:

در این فرایند، الوار مورد نظر استفاده به عنوان چوب ویلای چوبی ، در داخل یک محفظه استوانه‌ای شکل قرار گرفته و مواد مخصوصی تحت خلأ و با فشار به داخل بافت آن تزریق می‌شوند. این مواد باعث می‌شوند تا فضای مناسب برای حضور حشراتی مانند موریانه و دیگر حشرات موذی از بین برود. به این ترتیب سلامت چوب تا مدت زمان طولانی تضمین می‌شود.

به این ترتیب آموختیم که از هر چوبی بدون آماده‌سازی آن برای ساخت خانه چوبی نمی‌توان استفاده کرد. بلکه چوب ویلای چوبی ، چوبی فرآوری شده و ویژه است.

در صورتی که از مطالعه کردن این مقاله رضایت داشته‌اید توصیه می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir