44498314 21 98+ phone phone-black
logo

انواع چوب ها و ویژگی‌های چوب‌های گوناگون – بخش دوم

انواع چوب ها و ویژگی های آن
 انواع چوب ها
معرفی انواع چوب و خواص جالب آن ها

از انواع چوب ها در صنایع متفاوتی مانند ساخت وسایل منزل، دکوراسیون، اکسسوری‌های چوبی و همچنین ساخت ویلا و خانه چوبی استفاده می‌شود. این چوب‌ها از تنه درختان متفاوت به دست می‌آیند و به همین دلیل خواص چوب درختان متفاوت با یکدیگر فرق دارد. برخی از چوب‌ها بسیار سخت هستند و می‌شود از آن‌ها به عنوان تیرک مرکزی یک خانه چوبی استفاده کرد و برخی دیگر بسیار سبک هستند و برای ساخت سقف کاربرد دارند. به طور کلی باید بگوییم که خواص چوب‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. معمولاً خواص چوب در پارامترهایی مانند سختی و نرمی، مقاومت در برابر حشرات و قارچ‌ها، میزان خم شدن، ضربه‌پذیری و قابلیت پرداخت مقایسه می‌شوند. در مطلب انواع چوب و ویژگی‌های چوب‌های گوناگون بخش اول به بررسی چوب تهیه شده از تنه درختان معروف و پرکاربرد مانند درخت بلوط، درخت راش، درخت گردو، درخت افرا، چوب ملچ و چوب روسی پرداختیم. اکنون در بخش دوم این مطلب قصد داریم تا در خصوص برخی دیگر از انواع چوب ها مطالبی را با هم مرور کنیم. با گروه بین‌المللی آمیتیس همراه باشید.

انواع چوب ها و خواص آن‌ها

در جهان بیش از ۵۰۰۰ نوع چوب متفاوت وجود دارد. درست است که چوب‌ها به صورت کلی خواص شبیه به هم دارند اما از نظر مواردی مانند میزان خمش، مقاومت در برابر حشرات و قارچ‌ها، رطوبت و فشار تفاوت‌های بسیاری دارند. محل رشد تنه درخت و نژاد آن از مهم‌ترین مواردی است که در خواص چوب تأثیر می‌گذارد. در این روزها با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌توان خواص چوب را بهبود بخشید و آن را در برابر نفوذ حشرات و پوسیدگی مقاوم‌تر کرد. در ادامه بررسی انواع چوب ها چند نوع درخت که استفاده از چوب آن‌ها در صنعت مرسوم است را معرفی می‌کنیم. این درختان عبارت‌اند از:

درخت آبنوس

تنه درختان آبنوس به رنگ سیاه است. این چوب از انواع چوب ها که از چگالی و وزن بالایی برخوردار است، بسیار خوش‌بو و معطر است که رایحه دل‌نشین آن باعث شده تا طرفداران بسیار زیادی پیدا کند. چوب تهیه شده از تنه درختان آبنوس به رنگ‌های زرد، قهوه‌ای و سیاه دیده می‌شود. چوب آبنوس را باید در میان چوب‌های بسیار سخت و سنگین قرار دارد که استحکام و دوام آن در کنار کمیاب بودنش باعث شده تا در میان انواع چوب ها کمی گران‌قیمت باشد و از آن در ساخت خاتم، مبلمان، میز، صندلی، اکسسوری‌های چوبی و پیانو استفاده ‌شود.

درخت ساج

چوبی که از تنه درختان ساج به دست می‌آید چوبی سنگین، مقاوم، روغنی و زیبا است که می‌توان به راحتی آن را تراشید، سمباده زد و به شکل دلخواه در آورد. درخت ساج را می‌توان یکی از درختان بومی کشور هند، اندونزی و برمه دانست که در مجسمه‌سازی مصرف بسیار زیادی داشته و خصوصیات ویژه‌ای نسبت به دیگر انواع چوب ها دارد. همان‌طور که گفتیم چوب درخت ساج روغنی است و به همین دلیل در برابر رطوبت، پوسیدگی و کرم خوردگی مقاومت بالایی دارد. این چوب را می‌توان در رنگ‌های قهوه‌ای کم‌رنگ تا قهوه‌ای پررنگ با خط‌هایی سیاه مشاهده کرد. مقاومت و استحکام بالای این چوب باعث شده تا در خاتم کاری، ساخت روکش برای قسمت‌های بیرون و داخلی ساختمان، مجسمه‌سازی، ساخت ابزار آزمایشگاهی و کشتی‌سازی از آن استفاده شود.

درخت نمدار

یکی دیگر از انواع چوب ها متعلق به درخت نمدار است. این درخت را می‌توان در همه جا یافت اما بهترین محدوده برای رشد آن ارتفاع ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است. جنگل‌های شمال ایران هم مکانی برای روییدن پراکنده این درخت است. از خواص چوب نمدار نرمی و سبکی آن است. رنگ صورتی روشن یا کدر آن یکی از مشخص‌ترین بارزه‌های چوب درخت نمدار است. این چوب به راحتی به ورق تبدیل می‌شود و به همین دلیل از تنه درختان نمدار برای ساخت روکش، تخته‌های چند لایه، ساخت خمیر کاغذ، مداد و کارهای ساختمانی استفاده می‌کنند.

چوب درخت
معرفی چوب های با دوام و مستحکم

درخت زبان گنجشک

یکی دیگر از انواع چوب ها و به عبارتی درختانی که در ایران می‌روید، زبان گنجشک است. چوبی که از این درختان به دست می‌آید را باید در میان چوب‌های محکم و بادوام طبقه‌بندی کرد که قابلیت فرم‌پذیری خوبی دارند. عدم پیچ برداشتن زیاد در کنار وفور فراوان و قیمت مناسب باعث شده تا از این چوب در صنایع متعددی استفاده شود. از چوب تنه درختان زبان گنجشک در ساخت وسایل گوناگونی مانند لوازم ورزشی متفاوت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به راکت تنیس و چوب اسکی اشاره کرد، ساز ویولن، چهارچوب، در خانه و اتاق، عصا و تهیه روکش اشاره کرد. چوب درخت زبان گنجشک عموماً به رنگ زرد ملایم و کم رنگ است.

درخت توت سفید

یکی دیگر از انواع چوب ها و درختان، چوب درخت توت سفید است. این چوب سخت، سنگین و بادوام است. درخت توت سفید را می‌توان بومی چین و آسیای شرقی دانست که اکنون در مناطق بسیاری از ایران این درخت وجود دارد. این درخت در هر منطقه ییلاقی، معتدل و مرطوب رشد می‌کند به همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا می‌توان این درخت را کشت و از چوب آن استفاده کرد. چوب تنه درختان توت سفید از بیرون سفید رنگ و از درون زرد و طلایی است. از چوبی که از این درخت به دست می‌آید در ساخت روکش، ابزار و لوازم خانه، خاتم کاری و ساخت آلات موسیقی استفاده می‌شود.

درخت ممرز

درختان ممرز را می‌توان با قامت متوسط و تنه شیاردار آن‌ها شناخت. متوسط ارتفاع این درختان ۱۵ تا ۲۵ متر است که برخی از این درختان رشد بیشتری دارند و تا ۳۰ متر نیز رشد می‌کنند. این درخت در مناطق گسترده‌ای از ایران رشد می‌کند و به دلیل سختی، سنگینی، مقاومت و دوام بالایی که دارد از آن در صنایع گوناگون استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین موارد مصرف چوب درخت ممرز می‌توان به تراورس، تیرک‌های معادن، ساخت واگن و تولید خمیر کاغذ اشاره کرد.

درخت گلابی

یکی دیگر انواع چوب ها ، چوبی است که از تنه درختان گلابی به دست می‌آید. از خواص چوب درخت گلابی می‌توان به مقاومت، صافی، سنگینی و استحکام بالای آن اشاره کرد. از این چوب گران‌قیمت در ساخت لوازم لوکس خانه، اکسسوری‌های‌ چوبی گران‌قیمت، آلات موسیقی مانند سازهای بادی، ابزارهای چوبی دقیق، قاب سازی و ساخت مهر استفاده می‌شود.

چوب سبک
آشنایی با سبک ترین چوب تجاری جهان

درخت بالسا

چوبی که از درختان بالسا به دست می‌آید را می‌توان سبک‌ترین چوب تجاری دانست. این چوب از سفتی مناسبی برخوردار است و می‌توان به راحتی به آن فرم داد. همچنین این چوب رنگ‌های متفاوتی دارد و از سفید گرفته تا زرد و قهوه‌ای روشن در بازار وجود دارند. از این چوب بیشتر در ساخت قطعات صنعتی ظریف مانند دیوارهای درون هواپیما، ساخت ماکت و آثار هنری استفاده می‌شود.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم که مطلب خانه چوبی در هلند ؛ شروعی دوباره برای داشتن شهرهایی با خانه چوبی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir