44498314 21 98+ phone phone-black
logo

ایمنی خانه چوبی ؛ مقدمه بهره مندی از آرامش

ایمنی خانه چوبی

ایمنی خانه چوبی ، موضوعی بسیار مهم است که اگر به آن پرداخته نشود، امکان بهره‌وری آن بسیار کاهش می‌یابد. ایمنی ویلای چوبی یا اساساً هر سازه چوبی که مدنظر باشد بخشی از امنیت آن محسوب می‌شود. شما اگر مالک یا ساکن یک سازه چوبی باشید، تا از امنیت خانه چوبی خود مطمئن نشوید به آن وارد نخواهید شد.

این یک موضوع منطقی است و وقتی ما در یک خانه چوبی اقامت می‌کنیم، این پیش‌فرض را داریم که ایمنی این مکان تأمین شده است، یا حداکثر به صورت چشمی به بررسی نکات مهمی که به ذهنمان می‌رسد می‌پردازیم. نکاتی مانند بررسی شیر گاز، پنجره‌ها، شیر آب، کنتور یا جعبه فیوض برق و مواردی از این قبیل. اما نکته بسیار مهم این است، که تا به صورت دقیق و فنی این موارد بررسی نشوند، از سلامت و عملکرد صحیح آن‌ها نمی‌توان مطمئن بود.

این موضوع دلیل اصلی نگارش این مقاله است. در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را جهت شناخت و معرفی نکات مهم در موضوع ایمنی خانه چوبی بیان نماییم. طبیعتاً بسیاری از موارد بین همه سازه‌ها مشترک است و ربطی به جنس سازه ندارد. اما برخی نکات هم هستند که مختص سازه های چوبی بوده و شناخت آن‌ها در رعایت نکات ایمنی و موارد امنیتی موثر در سلامت ساکنین بسیار می‌تواند مفید و تأثیرگذار باشد.

از این رو بر آن شدیم تا این موضوع را نیز در کنار دیگر نکات بیان نماییم. پیش از این در دیگر مقالات پیرامون موضوعاتی کلی همچون صفر تا صد  ویلای چوبی مطالب مفیدی را بیان نمودیم، در مقاله پیش رو قصد داریم تا به توضیح برخی جزئیات وابسته به این موضوع بپردازیم تا بتوانیم اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما مخاطب گرامی قرار دهیم.

این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در انتخاب خود با آگاهی بیشتری عمل کنید و بهترین انتخاب را برای خرید ویلای چوبی خود انجام دهید. برای ثبت سفارش، می‌توانید از مشاورین گروه بین المللی آمیتیس به صورت رایگان مشورت بگیرید و با داشتن اطلاعات کافی ویلای چوبی خود را خریداری نمایید. در ادامه با آمیتیس همراه باشید.

 

ایمنی خانه چوبی

 

ایمنی خانه چوبی به چه نکاتی وابسته است؟

در این بخش، به بیان نکات مهم و موثر در ایمنی خانه های چوبی می پردازیم. به طور کلی مسائلی که به ایمنی و امنیت خانه چوبی مربوط هستند به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • ایمنی سازه‌ای
  • ایمنی تأسیساتی (برق – سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب)

این دو مورد خود دارای توضیحاتی هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. پیش از این نیز در مقالات مختلف به این نکات و مسائل وابسته به ایمنی ویلای چوبی به صورت جداگانه و یا حاشیه‌ای پرداخته‌ایم، اما در این مقاله به صورت مستقیم و متمرکز به بیان و توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. با گروه بین المللی آمیتیس همراه باشید.

  • ایمنی سازه‌ای

این بخش به عنوان ابتدایی‌ترین اصل موضوع ایمنی خانه چوبی شناخته می‌شود. به بیان ساده‌تر، تمام بحث‌های محاسباتی که در فرایند ساخت سازه چوبی و یا هر سازه دیگری انجام می‌شود، پیرامون ساخت آن سازه به صورت ایمن است.

در موضوع سازه، ایمنی اساسی‌ترین موضوع است. اما این ایمنی در قدم اول در برابر زلزله در نظر گرفته می‌شود. یعنی سازه‌هایی که برای ساخت آن‌ها، محاسباتی بر اساس آیین‌نامه‌های صادره از دفتر مقررات ملی ساختمان و یا دیگر آیین‌نامه‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد، در ابتدا، در جهت مقاوم‌سازی سازه در برابر زلزله است.

این مهم‌ترین نکته است که سازه در مواجهه با زلزله بلافاصله تخریب نشود و به ساکنین خود فرصت تخلیه ساختمان را بدهد. این مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل انجام محاسبات سازه است. در قدم بعدی مواردی مانند ایمنی در برابر حریق، سیل و یا دیگر بلایای طبیعی در نظر گرفته می‌شود.

البته لازم به ذکر است که محاسبات سازه‌ای مسائلی مانند سیل، وزش باد و یا بارش سنگین برف و این‌گونه موارد را مد نظر قرار می‌دهد. اما به هر عنوان، در مقایسه با زلزله، موضوعات دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند، و این نکته به معنای کم اهمیت بودن آن‌ها نیست.

به این معنا که اگر شما با دقیق‌ترین روش‌ها به محاسبه سازه ساختمان خود بپردازید، ولی در اجرا نتوانید آن موارد را پیاده‌سازی کنید، نتیجه با آنچه که مورد انتظار شماست بسیار متفاوت خواهد بود. متأسفانه این تفاوت در ظاهر خود را نشان نمی‌دهد.

بلکه در زمان مواجهه با بحران‌هایی مانند زلزله یا سیل مشاهده خواهد شد که در آن زمان بسیار دیر است و در اصطلاح کار از کار گذشته است. از این رو، برای انتخاب درست در زمان خرید و به دست آوردن اطمینان از اجرای درست سازه مد نظر، تنها 2 راه باقی می‌ماند:

  • حضور خریدار در زمان ساخت
  • اعتماد به سازنده

اگر مورد اول را در نظر بگیریم، احتمال وقوع آن بسیار ضعیف است. چون شرایط رایج به این شکل نیست که خریدار از قبل بداند که کدام ساختمان را خواهد خرید. این شرایط فقط در زمان پیش‌فروش اتفاق می‌افتد که روال همگانی و همیشگی نیست.

این در صورتی است که خریدار دارای اطلاعات و دانش کافی در مورد نحوه ساخت ساختمان باشد. یعنی بتواند نحوه درست ساخت را از شیوه نادرست تشخیص دهد. طبیعتاً این موضوع شانس کمی برای وقوع دارد. لذا منطقی است اگر به مورد دوم بیشتر بپردازیم.

موضوع دوم، اعتماد به سازنده، نکته‌ای است که نقش بسیار مهمی در انتخاب ما ایفا می‌کند. اعتماد به سازنده در زمینه فراهم سازی ایمنی خانه چوبی و یا هر سازه دیگری، اصلی است که اگر شرایط آن برای خریدار فراهم باشد، باعث دلگرمی و آسودگی خیال او می‌گردد. این اعتماد بر اساس پیشینه، سوابق، مدارک و گواهینامه‌ها و تجربیات اجرایی سازنده شکل می‌گیرد.

 

ایمنی ویلای چوبی

 

  • ایمنی تأسیساتی (برق سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب)

در این زمینه مطالب بسیاری تا به حال بیان نموده‌ایم. اهمیت موضوع تأسیسات برقی و مکانیکی، مربوط به موضوع برق‌کشی و لوله‌کشی آب مصرفی و فاضلاب است.

بخشی از موضوع تأسیسات مکانیکی به تأمین آب و یا مواد مخصوص در جهت مهار آتش مربوط می‌شود. جا دارد در اینجا نکته‌ای ظریف را بیان کنیم. منظور از تأسیسات مکانیکی، هرگونه تجهیزاتی که از قوانین مکانیک سیالات تبعیت می‌کند است. یعنی مایعات و گازهایی که توسط لوله‌های مخصوص از مخازن و محل تأمین به محل مصرف منتقل می‌شوند.

این موضوع درباره فاضلاب و انتقال فاضلاب نیز صدق می‌کند. پس در زمینه ایمنی ویلای چوبی ، یکی از نکات مهم ایمنی تأسیسات است. در این بخش به بیان هر یک از اجزای تشکیل دهنده تأسیسات مورد نظر می‌پردازیم:

  • تأسیسات برقی:

این تأسیسات یکی از پرخطرترین آن‌ها است. زیرا خطرات آن جانی و یا جانی-مالی است. به این معنی که اگر سیستم برق یک خانه دچار مشکل شود، احتمال اینکه برای جان افراد خطر آفرین باشد بسیار زیاد است.

همچنین در مرحله بعدی می‌تواند مشکلات فراوان و جبران ناپذیری را برای لوازم منزل به همراه داشته باشد و در صورتی که تمهیدات امنیتی در این زمینه اندیشیده نشده باشد، باعث تخریب کامل سیستم‌های کنترل کننده لوازم برقی منزل شود که در این صورت، تنها راه پیش رو، یا انجام تعمیرات اساسی آن لوازم و یا تعویض آن‌ها است.

از این رو در زمینه امنیت خانه چوبی باید حتماً موضوع تأسیسات برقی را جدی گرفت. نصب جعبه فیوز مینیاتوری بر سر راه مسیر اصلی انتقال برق از کنتور اصلی به داخل واحد، یکی از راهکارهای پیشگیری از بروز مشکلات برقی و اتصالی است. دیگر روش مهم در این زمینه، راه‌اندازی سیستم ارت (Earth) در تمام مسیر سیم‌کشی برق در کل واحد است.

یعنی تمام کلیدها و پریزها، دارای سیم‌کشی ارت باشند، تا در صورت بروز اتصالی، بجای عبور جریان برق از بدن افراد، از مسیری که برای این زمان در نظر گرفته شده و مقاومت عبور جریان آن کمتر از مقاومت عبور جریان بدن انسان است، عبور نماید و به افراد آسیبی نرساند.

  • تأسیسات مکانیکی:

همان‌طور که پیش از این بیان شد، تأسیسات مکانیکی مربوط به گازها و مایعات و اصولاً سیالات است. آب شرب مصرفی، اگر در مسیر انتقال دچار مشکل شود و به عنوان مثال با سیستم برق کشی در ارتباط قرار بگیرد، باعث بروز صدمه‌های جانی برای ساکنین خواهد شد.

اگر این آب در مسیر انتقال آلوده شود، نتایج خوبی برای مصرف‌کنندگان آن به دست نخواهد آمد. همان‌طور که می‌بینیم، مسائل بسیار ساده از نظر ما، ممکن است نقش اسای در موضوع ایمنی خانه چوبی یا هر خانه دیگری داشته باشد.

این موضوع می‌تواند در زمینه بهداشتی و انتقال فاضلاب به بیرون از فضای سکونت نیز مربوط باشد. اگر سیستم انتقال فاضلاب نیز دچار مشکل شود، می‌تواند باعث بروز بوی نامطبوع، بیماری و مواردی از این قبیل گردد. از این رو رعایت اصول صحیح اجرایی و نکات آیین‌نامه‌ای در این زمینه‌ها بسیار کلیدی و مهم است.

لطفاً در بخش ارائه دیدگاه تجربیات و یا نظرات خود را پیرامون استفاده و ساخت خانه چوبی با ما در میان بگذارید.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir