44498314 21 98+ phone phone-black
logo

طراحی ویلا سنتی چوبی ایرانی

ویلا سنتی چوبی

ویلا سنتی چوبی

 

ویلا سنتی چوبی یکی از محبوب‌ترین انواع طراحی‌های ساختمان بوده و امروزه بسیار موردتوجه قرار گرفته شده است. طراحی ویلای سنتی موردپسند افرادی است که به سنت و فرهنگ‌های اصیل ایران علاقه‌مند هستند. هنگامی‌که صحبت از نمای ویلای سنتی ایرانی می‌شود، منظور خانه‎های قدیمی و تاریخی نیست، بلکه سازه‌های جدید و امروزی است که به سبک سنتی ایرانی طراحی و با تکنیک‎های مدرن ترکیب شده‌‍اند. یکی از زیباترین سازه‌های کشور را ویلای سنتی شامل می‌شود که از دیدگاه همگان بسیار زیبا و دلنشین است؛ بنابراین تعجب‌برانگیز نیست که این شکل دیزاین و طراحی نزد ما ایرانی‌ها بسیار محبوب و پرطرفدار است. سبک سنتی ایرانی، در فرهنگ غنی ما ایرانیان ریشه داشته و به‌نوعی با خلقیات ما سازگارتر است.

طراحی و ساخت ویلای چوبی

افرادی که قصد دارند ویلا یا کلبه چوبی طراحی کنند، با زیبایی‌های چوبی و با ریزه‌کاری‌های این صنعت آشنا هستند. شاید شما جزء افرادی باشید که علاقه خاصی به خانه‌های چوبی دارید. بسیاری از افراد رؤیای زندگی در یک ویلای چوبی را دارند و آن را یکی از جذابیت‌های خاص زندگی به‌حساب می‌آورند. براساس آمار تنها مردم ایران به ساخت ویلای چوبی علاقه ندارند، بلکه در کشورهای اروپایی و آمریکایی اغلب ساختمان‎ها از چوب ساخته شده‌اند. معمولاً مردم تمایل دارند منزل شخصی خود را از جنس چوب بسازند که مورد استقبال همگان قرار گرفته است. از دلایل جذابیت ساخت ویلای چوبی این است که دارای ویژگی‌های خاص بوده و مزایای بسیاری دارد. در کشورهای اروپایی و آمریکایی اکثر ساختمان‎های بسیار شیک و مدرن از چوب ساخته شده‌اند یا این‌که نقش چوب در ساخت آن بیشتر از هر مصالح دیگری است.

جنس چوب‌های مورداستفاده در طراحی ویلا

پس از طراحی ویلا سنتی ایرانی باید در مورد جنس و نوع چوب مصرفی در ساخت ویلا اطلاعات کاملی داشته باشید و بدانید از چه جنس چوبی برای ساخت ویلای خود استفاده نمایید. توجه داشته باشید که رنگ چوب هم به نوع جنس آن بستگی دارد. اگر رنگ خاصی در نظر دارید، باید به جنس چوب انتخاب‌شده توجه کنید؛ به‌عنوان‌مثال، اگر رنگ موردنظر شما تیره باشد، باید از چوب‌های بلوط گردو استفاده کنید. اگر رنگ‌های روشن موردنظر شما است، می‌توانید از چوب‎هایی از جمله ملچ، نراد و همچنین افرا استفاده کنید.

 

 

نکات مهم در ساخت ویلای چوبی

از مهم‌ترین ویژگی‎ها در ساخت ویلای چوبی بهره‌گیری از پوشش‌ها و عایق‌های ضد آب، ضد UV و عایق نانو است. برای جلوگیری از بروز صدمات پیش‌رو و افزایش مقاومت سازه می‌توانید این موارد را در نمای سازه به‌کار بگیرید. از نکات مهم در ساخت ویلا این است که لایه بیرونی ویلای چوبی می‌توانید از چوب پلاستیک، ترموود و همچنین فایبرسمنت باشد. برای انتخاب نوع چوب با توجه به نوع آب‌وهوای شما متفاوت است و هرکدام از آن‎ها برای شرایط خاصی مناسب هستند. به جنس چوب نیز توجه داشته باشید و برای هر شرایطی و هر بخش از ویلا جنس مناسب آن را انتخاب نمایید. از این نوع متریال می‎توانید برای ساخت ویلا در شمال و در مناطق جنگلی استفاده کنید.

اصول طراحی ویلا سنتی چوبی چیست؟

اصول طراحی ویلای سنتی در مناطق و فرهنگ‌های متعدد مشابه است و تفاوت‌های آن‎ها مربوط به رویکردهای مختلفی که برای دستیابی به این اصول، گرفته می‌شوند. این اصول زیربنای طراحی ویلا سنتی را تشکیل می‌دهند:

  1. فرم و فضاسازی برگرفته از بناهای سنتی
  2. به‌کارگیری مصالح بوم آورد و خاص منطقه ساخت ویلا
  3. طراحی نمای سنتی ویلا مانند خانه‌های قدیمی
  4. طراحی اقلیمی و سازگار با شرایط آب‌وهوایی منطقه
  5. برای ارتباط بیشتر با طبیعت ایجاد فضاهای واسط در غالب تراس، ایوان و بالکن
  6. سطوح شفاف و شیشه‌خور بزرگ و فضای داخلی روشن و برخورداری از دیدهای گسترده به پیرامون
  7. طراحی داخلی ویلا سنتی براساس فضاسازی‌های خانه‌های قدیمی و مبلمان سنتی

 

ویلا سنتی چوبی

 

ویژگی‌های ویلا سنتی ایرانی:

  • سادگی و بدون پیچیدگی

سادگی از اصول معماری ایرانی است که هر فرمی باید دارای جایگاه و عملکرد منطقی باشد.

نمای سنتی ویلا برهمین اساس، ساده‌تر از فضای داخلی شکل می‌گیرد.

تزئینات در طراحی داخلی ویلای سنتی دارای جایگاه مهمی است.

  • تقارن

با توجه به سنت معماری گذشته طراحی نمای ویلای ایرانی دارای تقارن است.

این تقارن حسی از پایداری، دوام و آرامش را در نمای ویلا ایجاد می‌کند.

معمولاً در ورودی اصلی محور تقارن در نمای اصلی ویلا قرار می‌گیرد.

دیگر اجزا مانند بازشوها، ستون‌ها و الحاقات نما به‌صورت قرینه در دو سمت آن اجرا می‌شوند.

  • ایوان ستون‌دار

برای طراحی تراس ویلا به‌صورت ایوانی سرپوشیده باید دارای ستون باشد. این ستون‌ها می‌توانند سازه‌ای و یا تنها معماری باشند.

ایوان فضای نیمه محدود زیبایی است که برای نشیمن بیرونی در کنار طبیعت ساخته می‌شود.

  • هشتی و دالان ورودی

آماده‌سازی پیش فضای ورودی برای خانه‌های ویلایی اهمیت دارد. این پیش فضا در ویلا ایرانی به‌صورت دالان و هشتی تعریف می‎شود و رابطی میان فضای بیرونی و داخلی ویلا است.

  • حیاط مرکزی

در طراحی ویلا لوکس و بزرگ که فضای زیادی در اختیار دارند، طرح حیاط مرکزی، طرحی بسیار جذاب است.

طراحی حیاط مرکزی در ویلا به توجه به اقلیم ساخت آن و ایده طراحی ویلا، فرم‌ها و محصوریت‎های متفاوتی را قبول می‌کند.

بازشوهای بزرگ در سمت جنوب و شمال به‌صورت سه‌دری و پنج‌دری.

در حقیقت پنج‎دری و سه‌دری درب‌های باریکی هستند که در کنار یکدیگر با فریم‌های فلزی یا چوبی اجرا می‌شوند.

نوع سنتی این ویلاها دارای مشبک‌کاری و شیشه‌های رنگی هستند.

 

ویلا سنتی چوبی

 

نکاتی برای طراحی ویلا و باغ ویلا به سبک سنتی

در ادامه قصد داریم به نکات مهم برای طراحی ویلا سنتی چوبی اشاره کنیم:

  1. نمای آجر

معمولاً از آجر برای طراحی نمای ساختمان ویلایی به سبک سنتی استفاده می‌شود. یکی از انواع مصالحی که از گذشته تا به امروز طرفداران بسیاری داشته آجر بوده است. آجر یکی از مهم‌ترین اِلمان‎ها برای داشتن یک فضای سنتی و کلاسیک است. توجه داشته باشید که آجرها نیز دارای انواع مختلفی هستند که شامل آجر قفقازی و نسوز امروزه در طراحی نمای بیرونی ویلاها بسیار استفاده می‌شود.

  1. طراحی شیشه‌های رنگی در طراحی باغ ویلا سنتی

از دیگر نکات مهم در طراحی باغ ویلا به سبک سنتی طراحی شیشه‌های رنگی است. شیشه‌های رنگی به معماری سنتی ایران اختصاص دارد و یکی از انتخاب‌های خوب که می‌تواند محیطی پرنشاط و جذاب و درعین‌حال آرام‌بخش را برای شما ایجاد کند.

  1. طراحی تراس یا بهارخواب

از نکات دیگر طراحی تراس و بالکن مخصوصاً تراس سبز یا بهارخواب است که در معماری سنتی ایران بسیار موردتوجه قرار گرفته است. البته در معماری سنتی ایران بهارخواب یا تراس، شاه‌نشین می‌گویند که امروزه با تغییرات کمی به بهارخواب یا تراس بدل گشته است. شما می‌توانید با طراحی یک فضای شاه‌نشین که بر فراز محوطه خارجی قرار گرفته و می‌توان از داخل آن، از زیبایی‌های محوطه ویلا استفاده کرد، ویلایی با سبک سنتی داشته باشید.

  1. طراحی حوض

از عناصر مهم در باغ‌های سنتی ایرانی، طراحی حوض یا حوضچه در مرکز محوطه خارجی ویلا یا حیاط است که امروزه نیز طرفداران بسیاری دارد و می‌تواند فضای سنتی و زیبا را برای شما فراهم کند. شما می‌توانید در میان حوض یک آب‌نما قرار داده و به این طریق فضایی دلنشین و خاص را برای خود ایجاد کنید. یک حوض زیبا می‌تواند طراوت و تازگی را به ویلای شما دهد و حتی قراردادن چندین گلدان شمعدانی در لبه‌های کناری آن، می‌تواند نماد زیبایی از سبک معماری را برای شما ایجاد کند.

  1. طراحی آلاچیق یا تخت‌های سنتی

استفاده از آلاچیق و یا تخت‌های سنتی در گوشه‌ای از فضای باز ویلا نیز می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب و فضایی دلنشین را ایجاد کند. توجه داشته باشید که می‌توانید به کمک قالیچه‌ها و پشتی‌های سنتی یا متکاهای گرد، تخت‌های محوطه را شیک‌تر کنید.

 

ویلا سنتی چوبی

 

طراحی ویلا به سبک سنتی چگونه است؟

یکی از کاربردهای ویلا گذراندن اوقات خوش در کنار خانواده و جایی برای استراحت است. در این هنگام است که می‌توان گفت برای این‌که اوقات خوش را به‌خوبی فراهم شود، بهتر است پیش از این‌که قصد سفر کردن را داشته باشید از مکان و جایی که قرار است در آن چند روزی را برای ماندن انتخاب کرده باشید اطلاعات مناسبی به‌دست آورید. در این صورت طرح‌های متفاوتی برای به‌دست آوردن ویلا و این‌که از چه ویلاهایی استفاده شود، وجود خواهد داشت. در این صورت به‌جای استفاده از هر ویلایی از ویلاهای خوب و با موقعیت مناسب استفاده شود تا لذت مسافرت برای شما دوچندان کند. بهتر است برای مسافرت‌های خود بهترین ویلا را انتخاب کنید.

افرادی که قصد دارند از ویلا استفاده کنند باید بدانند از چه علایقی برخوردار هستند و اغلب دوست دارند در چه سبک از ویلاها زندگی کنند و آیا همه نوع سبکی را می‌پسندند. البته باید به میزان هزینه و بودجه‌ای که قرار است برای این کار در نظر بگیرید، ویلا مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای داشتن ویلاهای سنتی خوب و با کیفیت بهتر است ابتدا بودجه موردنظر مشخص و براساس آن از ویلا موردنظر استفاده کرد. در این صورت بهتر است ابتدا سبک‌هایی که برای ویلا در نظر گرفته می‌شود را بیان و براساس آن انتخاب کرد.

مزایای ویلا سنتی چوبی

مزایای ویلا جوبی شامل موارد زیر است:

  1. زیبایی خاص چوب موجب شده یکی از پرمصرف‌ترین مواد اولیه در ساخت ساختمان باشد.
  2. سازگاری با محیط زیست
  3. سرعت ساخت بالا

ازآنجایی که خانه‌های چوبی پیش ساخته و سبک هستند؛ بنابراین ساختمان چوبی یکی از قابلیت‌های مهم ویلای چوبی سرعت ساخت بالا است.

  1. کیفیت ثابت به علت پیش ساخته بودن

به‌دلیل پیش‌ساخته بودن خانه چوبی و کنترل کیفیت سخت‌گیرانه تک تک اجزای یک ویلای چوبی با دقت و یا استفاده از دستگاه‌های به‌روز ساخته و آماده می‌شود.

  1. تصفیه طبیعی خانه چوبی

ویلای چوبی به‌دلیل ویژگی‌های ذاتی چوب همواره در تمام فصل‌ها برای شما یک محیط مطبوع را ایجاد می‌کند. چوب در هنگامی‌که رطوبت محیط افزایش می‌یابد با جذب رطوبت و عدم انتقال آن به درون خانه چوبی محیطی به‌مراتب با رطوبت کمتر را برای شما فراهم می‌کند. هنگامی‌که میزان رطوبت کم باشد با انتقال رطوبت به محیط داخلی ویلای چوبی یک هوای مطبوع برای شما ایجاد می‌کند.

  1. عایق طبیعی

از دیگر ویژگی‌های خاص چوب نسبت به دیگر متریال ساختمانی این است که چوب ضریب انتقال حرارت و صوت بسیار بالاتر به اغلب متریال‌های ساخت ساختمان دارد.

در این مقاله به طراحی و ساخت ویلا سنتی چوبی اشاره کردیم. اصول طراحی ویلای سنتی در فرهنگ‎های مختلف مشابه هم هستند و دارای یک‌سری ویژگی‌های خاص خود هستند.

شما می‌توانید برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود از راه ارتباطی زیر در تماس باشید.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir