44498314 21 98+ phone phone-black
logo

عایق‌بندی صوتی خانه چوبی چگونه است؟

عایق صوتی ، چوب ترمو در خانه چوبی
عایق صوتی ، چوب ترمو در خانه چوبی
عایق‌بندی صوتی ، چوب ترمو در خانه چوبی

 

عایق‌بندی صوتی مناسب می‌تواند از نفوذ سر و صدا به خانه جلوگیری کند. تمام افراد دوست دارند که در خانه آرامش حکم فرما باشد و سر و صدایی که تردد خودروها و افراد در خیابان به وجود می‌آورند به داخل خانه نفوذ نکند. چوب را اگر بهترین عایق صدای طبیعی ندانیم قطعاً باید از آن به عنوان یکی از بهترین عایق‌ها در برابر سر و صدا نام ببریم. البته با توجه به تنوع چوب‌ها، باید گفت که میزان عایق بودن آن در برابر صدا نیز متفاوت است و بنا به میزان فشردگی و ضریب الاستیسیتی متفاوت است. زمانی که از چوب به عنوان عایق صدا استفاده می‌کنیم، انرژی صوتی توسط قطعات چوب جذب می‌شود و به انرژی حرارتی تبدیل می‌شود. چوب یکی از اولین مصالحی است که بشر برای ساخت خانه از آن استفاده کرده است و اکنون پس از گذشت سالیان بسیار دوباره مورد توجه قرار گرفته است. چوب علاوه بر این‌که می‌تواند به عنوان عایق صدای مناسب عمل کند، می‌تواند به عنوان عایق حرارت نیز عمل کند. به همین دلیل خانه‌ چوبی در برابر صدا و حرارتی که از دیواره‌ها، سقف و کف خانه می‌توانند وارد شود عایق خوبی است و آرامش و راحتی بسیاری را برای ساکنین خانه فراهم می‌کند. استفاده از برخی چوب‌ها مانند چوب ترمو می‌تواند باعث شود تا میزان عایق بودن خانه در برابر صدا بیشتر از پیش شود و میزان آرامش بیشتر شود. در این مطلب قصد داریم در خصوص عایق‌بندی صوتی خانه چوبی مطالبی را با هم مرور کنیم. با گروه بین‌المللی آمیتیس همراه باشید.

عایق‌بندی صوتی خانه چوبی

برای عایق‌بندی صوتی خانه چوبی پنل‌های دیواری و سقفی خشک ساخته می‌شوند و خاصیت آکوستیکی چوب حفظ می‌شود. به کارگیری پشم‌های معدنی برای پر کردن فضاهای بین استادها باعث می‌شود تا میزان نفوذ صدا کاهش یابد. همچنین برای این‌که ویلای چوبی در برابر صدا، عایق بهتری باشد معمولاً کف و دیوار ویلا و ساختمان را از دو ردیف دیوار یا کف‌پوش می‌سازند. این کار باعث می‌شود که دیوار و کف عایق صوتی بهتری باشد و میزان سر و صدایی که در ویلا یا ساختمان شنیده می‌شود به حداقل کاهش یابد. صدا فرکانس‌های متفاوتی دارد و اشیا صداهایی با فرکانس‌های متفاوت ایجاد می‌کنند. صداهایی که در ساختمان‌های مسکونی بیشتر شنیده می‌شود را می‌توان در میان صداهایی با فرکانس پایین قرار داد. چوب هم امواج صوت با فرکانس پایین را بهتر از امواج صوت با فرکانس بالا جذب می‌کند و به همین دلیل از چوب به عنوان یک عایق صدای خوب در ساختمان‌ها یاد می‌شود.

صوت شناسی

فیزیک از شاخه‌ها و گرایش‌های گوناگونی تشکیل شده که هر کدام از این شاخه‌ها به بررسی ابعاد متفاوت این علم اختصاص دارد. یکی از این شاخه‌ها صوت‌شناسی یا آکوستیک است. در این شاخه موج‌های مکانیکی در مایعات، جامدات و گازها مانند نوسانات صدا، فرا صوت و فرو صوت بررسی می‌شود. شاید بتوان گفت که ساده‌ترین کاربرد این شاخه از علم فیزیک در صنعت، کنترل نویز است. کنترل نشر مستقیم و غیرمستقیم صوت را کنترل آکوستیکی می‌نامند. با استفاده از علم صوت‌شناسی و پنل‌های چوبی آکوستیکی می‌توانند صوت را کنترل کنند و از بازگشت آن جلوگیری کنند که این امر در سالن‌های سینما، آمفی تئاترها، اتاق‌های ضبط و استودیوها بسیار مهم است و می‌تواند در کیفیت صدایی که شنیده می‌شود تأثیرگذار باشد.

 

عایق صوتی ، چوب ترمو در خانه چوبی
عایق‌بندی صوتی ، چوب ترمو در خانه چوبی

 

چوب ترمو

علم هر روز در حال پیشرفت است و سعی می‌کند تا راحتی بیشتری به زندگی انسان‌ها بدهد. یکی از اختراعاتی که توانسته راحتی بسیاری را برای انسان‌ها به وجود آورد و به نوعی نحوه زندگی افراد را تحت تاثیر زیادی قرار دهد، اینترنت است. دسترسی همگانی راحت به اینترنت باعث شده تا تجارت الکترونیکی و کسب و کارهای آن‌لاین رونق گیرد و هر روز بر جمعیت افرادی که در خانه کار می‌کنند افزوده می‌شود. توسعه این مشاغل و افزایش افرادی که در محیط خانه کار می‌کنند باعث شده تا خانه نیاز به آرامش بیشتری داشته باشد و صداهای کمتری در خانه شنیده شود اما یک مشکل نه چندان کوچک در اینجا وجود دارد.

زندگی شهری یعنی وجود همسایه‌های زیاد که باعث می‌شود آلودگی‌های صوتی گوناگونی وجود داشته باشد. صدای تلفن همسایه، گریه بچه، صدای موسیقی، حرکت خودروها، صدای بوق ماشین‌ها و موارد بسیار دیگری می‌تواند آرامش را به هم بزند و نگذارد افراد با تمرکز کافی در خانه مشغول به کار شوند. همین امر اهمیت عایق‌بندی صوتی در خانه را بیش از پیش مشخص می‌کند. از چوب می‌توان به عنوان یک عایق صوتی خوب نام برد که می‌توان از آن در خانه چوبی استفاده کرد. از این عایق صوتی مناسب می‌توان بخش‌های مختلف خانه را ساخت. از ساخت در و پنجره چوبی گرفته تا دیوارها، سقف و کفی چوب همه می‌تواند در کاهش میزان آلودگی‌های صوتی تاثیر داشته باشد.

چوب ترمو یکی از مصالحی است که می‌توان از آن در ساخت قسمت‌های مختلف خانه استفاده کرد. چوب ترمو در حقیقت از محصولات اصلی کشور فنلاند است. این چوب که به آن ترمو وود نیز گفته می‌شود از چوب درخت کاج درست می‌شود. این چوب‌ها معمولاً از جنگل‌های اروپا که دارای مجوز هستند برداشت می‌شود و با استفاده از مکانیزم حرارتی ترمو و بدون استفاده از مواد شیمیایی و صرفا با اتکا بر گرما در برابر نفوذ قارچ، کپک و موریانه محافظت می‌شوند و به دلیل این که حرارت اضافه شده به چوب باعث می‌شود تا تغییر رنگ محصول یکنواخت باشد و زیبایی بیشتری به چوب و خانه چوبی ساخته شده از آن‌ها بدهد. باید توجه داشت چوب‌ ترمو نسبت به چوب معمولی از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار است.

چوب ترمو ، یک عایق صوتی مناسب

یکی از مهم‌ترین خواص چوب ترمو ، خاصیت آکوستیک آن است که می‌تواند میزان بسیار مناسب از سر و صدا را جذب کند. علاوه بر این همان‌طور که گفتیم به طور کلی چوب می‌تواند عایق حرارت نیز باشد و همچنین فضایی زیبا، آرام و دل‌نشین را به وجود بیاورد.

گاهی اوقات از الوارها و سازه‌هایی برای زیرکار چوب ترمو استفاده می‌شود. این الوارها معمولاً چوب روسی هستند که البته باید توجه داشت که گروه بین‌المللی آمیتیس نوعی چوب ترمو با قیمتی مناسب‌تر از چوب روسی را به افرادی که قصد ساخت ویلا و خانه چوبی دارند پیشنهاد می‌دهد. علاوه بر قیمت مناسب استفاده از این چوب ترمو باعث می‌شود که لایه‌های زیری و رویی یکنواخت و یکدست شوند تا زیبایی بیشتری در خانه به وجود بیاید. از دیگر نکات مثبت این چوب‌ها میزان مقاومت آن‌ها در برابر آب و رطوبت است. میزان مقاومت این چوب‌ها در برابر آب به اندازه‌ای بالا است که می‌توان از آن‌ها در استخر و سونا هم استفاده کرد.

 

عایق صوتی ، چوب ترمو در خانه چوبی
عایق‌بندی صوتی ، چوب ترمو در خانه چوبی

 

ترمیم و بازسازی خانه چوبی

درست است که چوب‌هایی مانند ترمو از مقاومت و دوام بسیار بالایی برخوردار هستند اما گاهی اوقات ممکن است در اثر گذشت زمان، ضربات و یا نگهداری ناصحیح بخش‌هایی از خانه چوبی زیبایی و شکل زیبای خود را از دست بدهند و یا با مشکلاتی مواجه شوند. یکی از روش‌هایی که می‌توان این مشکلات را حل کرد ترمیم و بازسازی خانه چوبی است. خانه‌های چوبی بر خلاف خانه‌های بتنی و سیمانی، بسیار راحت‌تر ترمیم و بازسازی می‌شوند و تنها لازم است بخش یا بخش‌های آسیب دیده را تعویض کرد تا زیبایی مجددا به خانه بازگردد. همچنین به خاطر داشته باشید که با استفاده از رنگ‌ها و مواد نانو می‌توان زیبایی و مقاومت چوب را افزایش داد و تنها با استفاده از همین مواد یک ویلا یا خانه چوبی قدیمی را با اندکی تغییر تبدیل به ویلایی نو و جذاب کرد. استفاده از این روش نه تنها زیبایی را به ویلا باز می‌گرداند بلکه باعث می‌شود تا عمر سازه چوبی نیز افزایش یابد.

گروه بین‌المللی آمیتیس با استفاده از تکنولوژی‌ها و تجهیزات روز دنیا می‌تواند ویلاها و سازه‌های چوبی بسیار زیبا، مقاوم و بادوامی را بسازد. از مهم‌ترین اقدامات این شرکت ساخت اولین و تنها شهرک ویلایی تمام چوب خاورمیانه در کلاچای است.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب خانه چوبی و هر آنچه باید درباره آن بدانید , صفر تا صد ویلای چوبی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir