44498314 21 98+ phone phone-black
logo

ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری ؟

خانه چوبی

ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری ؟ این سؤال یکی از سوالات متدوال کسانی است که قصد خرید ویلا دارند! انتخاب متریال مناسب برای ساخت ویلا از نکات کلیدی است که هرگز نباید فراموش کرد، زیرا آسایش و آرامش شما برای زندگی به این موضوع بستگی دارد. فرض کنید در خانه‌ای سکونت کنید که زلزله یا طوفان بتواند به راحتی آن را نابود کند؛ این موضوع برای هیچ‌کس مطلوب نخواهد بود. چوب و آجر هر دو از مصالح معروف، کاربردی و زیبا هستند و در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف از آن‌ها برای ساخت بناهای مختلف استفاده می‌کنند. اما حالا باید تصمیم گرفت که کدام یک از آن‌ها بهتر است؛ خانه چوبی یا ویلای آجری ؟

 

ایران قدیم
استفاده از چوب از زمان قاجار در ایران رواج یافت.

 

نگاهی به ساخت خانه در تاریخ بشریت

یکی از قدیمی‌ترین مواد کشف شده در سیاره زمین، چوب است. ساخت خانه‌ با چوب قدمتی طولانی دارد و قرن‌ها است بین تمام انسان‌ها رواج دارد. حالا پس از سال‌ها انسان‌ها در ساخت بنا و سازه‌های مختلف پیشرفت کرده‌اند و با چوب نه تنها خانه و ویلا می‌سازند؛ بلکه پل، کلیسا و صدها سازه دیگر بنا کرده‌اند.

قرن شانزدهم مهاجران اروپایی تصمیم به تجدید نظر در ساخت ویلا ها و خانه‌های‌شان گرفتند. آن‌ها دیگر مدام در جستجوی سنگ آهک برای تولید آجر و ساخت ویلای آجری نبودند. اروپایی‌ها به جای انتخاب راه پرزحمت آجرسازی تصمیم گرفتند از جنگل‌های وسیع و در حال توسعه آمریکا برای ساخت و ساز استفاده کنند. حالا تا به امروز ساخت خانه با چوب همچنان رواج دارد و عده کثیری طرفدار در سراسر جهان برای خودش پیدا کرده است. اگر بخواهیم درباره تاریخچه چوب در ایران صحبت کنیم باید بگوییم که در کل چوب در زمان قاجار به شکل‌های مختلفی در بناهای آن دوره استفاده شده است. در واقع چوب از مصالح معروف صد سال اخیر به شما می‌رود و مردم بیشتر علاقه به خانه چوبی دارند تا ویلای آجری !

 

کارخانه چوب
جالب است بدانید بعضی از کارخانه‌های چوب‌سازی می‌توانند در عرض یک هفته، سازه‌ای 100 متر مربعی بسازند

 

سرعت ساخت خانه‌های چوبی و صرفه‌جویی در زمان

همه ما دوست داریم که کارمان سریع و ارزان به نتیجه برسد؛ در مقایسه با ویلای آجری ، ویلاهای چوبی بسیار سریع‌تر ساخته می‌شوند و شما می‌توانید در زمان صرفه جویی کنید! قطعا می‌دانید با صرفه جویی در زمان، در هزینه و نیروی کار هم صرفه جویی می‌شود. به ویژه در شرایط سخت جوی مثل برف و باران این خصوصیت بسیار کارایی دارد؛ زیرا ساخت ویلا در این شرایط ادامه خواهد داشت و از برنامه‌های‌تان عقب نخواهید ماند.

یکی از دلایلی که می‌توان نتیجه گرفت که ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری ، این است که خانه‌های چوبی قابلیت ویرایش آسان را در حین ساخت و حتی بعد از ساخت را دارند. جالب است بدانید که بعضی از کارخانه‎های چوب‌سازی می‎توانند در عرض یک هفته، سازه‌ای 100 متر مربعی بسازند!

این روزها چوب با توجه به راحتی، مقرون به‎ صرفه بودن و تطبیق‌پذیری‌ آن، انتخابی محبوب به شمار می‌آید اما ویلای آجری یا بتنی هم زمان بیشتری برای ساخت احتیاج دارند هم هزینه‎ آن‎ها بسیار بالاتر از خانه و ویلاهای چوبی است. حتی به گفته بعضی از متخصصان طراحی پلان و تأسیسات الکتریکی و مکانیکی در سازه‌های چوبی بسیار آسان‌تر از آجری است.

آلبرت انیشتین خیلی جالب در این باره می‎گوید که “مردم دوست دارند چوب را خرد کنند. در این حرکت شما به سرعت عکس‌العمل کار خود را می‌بینید”.

 

ویلا چوبی لوکس
6 مزیت فوق العاده ویلای چوبی

 

مزایا ویلاهای چوبی

چوب بدون اغراق از بهترین مصالح در صنعت ساختمان‌سازی است. چوب عایق صوتی بی‌نظیری است که از انتقال آلودگی صوتی جلوگیری میکند. در حال حاضر خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا برای ساخت ویلا از چوب استفاده می‌کنند. علاوه‌ بر عایق صدا بودن، چوب مزایای شگفت‌انگیز دیگری دارد که برای شما آن‎ها را خلاصه بیان خواهیم کرد و کمی بیشتر شما را روشن می‌کنیم که ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری ؟

1- سبک بودن سازه چوبی

چوب با توجه به خواص ویژه‌ای که دارد در قیاس با بقیه مصالح ساختمانی از وزن بسیار سبکی برخوردار است و فرم‎دهی به آن خیلی راحت است. همچنین با وزن کمی که دارد هنگام حمل و نقل آن دچار مشکل نخواهید شد. در کل اگر بخواهید دقیق محاسبه کنید یقینا وزن یک ویلای چوبی به مراتب از یک ویلای آجری با همان مساحت کم‌تر است.

2- قیمت مناسب و معقول

از لحاظ قیمت ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری ؟ قطعا پول یکی از دغدغه‌های عموم مردم جامعه است. بالغ بر 5000 چوب مختلف برای ساخت بنا در سراسر جهان وجود دارد و فراوانی این مصالح ساختمانی بسیار بالا است؛ برای همین از مصالح ارزان قیمت به حساب می‌آید و همیشه در دسترس است. البته لازم به ذکر است که با گرم شدن کره زمین و نابود شدن جنگل‌ها قیمت چوب هم این روزها رو به صعود است اما باز هم به نسبت مصالح دیگر قیمت مناسب‎تری دارد و انتخاب طراحان هوشمند برای ساخت ویلا است.

3- زیبایی بی‌نظیر

تا به حال به بافت طبیعی چوب دقت کرده‎اید؟ بافت طبیعی چوب از رنگ‌ها و طرح‌های منحصر به فردی برخوردار است و بوی چوب هم آن را تا حد زیادی وسوسه‌انگیز است و حس آرامش را به سازه منتقل می‎کند. حال باید بهتر متوجه شوید که چرا چوب اینقدر بین معمارها محبوب است و به این سوال کمی بیشتر فکر کنید ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری !

4- صرفه جویی در انرژی

چوب نه تنها عایق صوتی بلکه یک عایق حرارتی شگفت‌انگیز است. این مصالح ساختمانی از ماهیت گرمایشی برخوردار است و به فضای ویلا گرما می‎بخشد. بهتر است بگوییم که ویلا اگر از جنس چوب باشد، گرمای لازم را دارد و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. این ویژگی از همان برگ برنده‌هایی است که می‎تواند به شما بگوید ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری .

5- هماهنگی با شرایط اقلیمی

شما می‌توانید با استفاده از چوب، هر نقطه‌ای از دنیا که دوست دارید ویلا بسازید؛ چرا که این مصالح ساختمانی با تمام اقلیم‌ها و شرایط آب و هوایی متناسب است. پس برخلاف ویلای آجری نیاز نیست که نگران باشید که در ناحیه گرم و خشک ویلا می‌سازید یا در ناحیه سرد و مرطوب!

6- سازگاری با محیط زیست

چوب ماده‌ای از دل خود طبیعت است و تغییر شکل پیدا نکرده است، پس قطعا بر خلاف ویلای آجری ، ویلای چوبی دوست‌دار محیط زیست به حساب می‌آید! بنابراین چوب از نظر سازگاری با طبیعت بهترین متریالی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. علاوه ‎بر تمام این‌ها چوب ماده‌ای تجدیدپذیر است و به راحتی بازیافت می‌شود.

 

خانه چوبی
هیچ خانه‌ای بی‌نقص نیست. حتی خانه چوبی!

 

معایب خانه چوبی

برای این‌که بهتر دریابید که ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری باید معایب چوب را خوب بدانید. اکثر چوب‌ها در ویلاهایی که سیستم گرمایشی آن‎ها از نوع مرکزی است، تاب برمی‎دارند اما اگر چوب‌ها سخت باشند بیشتر دوام می‌آورند. در کل باید گفت که چوب نسبت به سایر مصالحی که این روزها استفاده می‌شوند، مصالحی است که برای ساخت ویلا مقاومت تقریبا پایینی دارد. ولی اگر کمی به سال‎های گذشته فکر کنیم، متوجه می‎شویم که خیلی از سازه‎های مهم مثل سقف، پل و… در ساختمان‌های قدیمی با چوب ساخته می‌شده است. البته بهتر است بدانید این روزها چوب برای ساخت ویلا و خانه مدرن استفاده می‌شود.

حالا برای روشن‌سازی این‎که ویلای چوبی بهتر است یا آجری برای شما معایب استفاده از چوب در ساخت و ساز را بیان می‌کنیم.

  • چوب بسیار راحت لک برمی‌دارد و خراشیده می‎شود.
  • مرز بین چوب‎ها و اتصالات روی پیشخوان‎ها را اگر خوب درزگیری نکنید، از بین می‌رود.
  • چوب به راحتی انحنا پیدا می‎کند و چین می‌خورد.
  • این ماده ضعف شدیدی در برابر رطوبت و نفوذ آب دارد. بنابراین باید تمام سطوح را کاملا با مواد پایدار کننده بپوشانید.
  • چوب امکان استفاده مجدد به شکل اول را ندارد.
  • مقاومت کمی در برابر حمله حشرات و جوندگان دارد.
  • این ماده ممکن است به راحتی بشکند و آسیب ببیند.

البته باید بگوییم آمیتیس با رعایت استانداردهای جهانی، بهره‌گیری از علم روز جهان در زمینه ساخت خانه چوبی و استفاده از بهترین چوب در ساخت ویلاهای خود، این مشکلات را تا حد بسیار زیادی حل کرده است.

 

ویلا اجری

از جمله مزایای ویلای آجری بافت و ظرافت ستنی آن است.

 

مزایا ویلاهای آجری

پیش  از تصمیم گرفتن درباره این‌که ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری ، ابتدا باید بدانید که آجر چیست و چگونه ساخته می‎شود.

آجر از قالب‎های خاک رس و شیل در کوره که دمای 2000 درجه سانتی‎گراد دارد، ساخته می‌شود. طی این فرایند ذره‎های خاک رس در هم آمیخته و گداخته می‎شوند. محصول نهایی این ماجرا، ماده‎ای به شدت سخت و مقاوم می‌شود که با آن می‌توان ساختمان، ویلا و… ساخت که البته بیشترین کاربرد از این مصالح برای ساخت نمای ساختمان است. البته باید گفت که این روزها سلیقه بازار رایج تغییر کرده و مثل گذشته نمای آجری هوادار زیادی ندارد.

از این حرف‎ها که بگذریم باید از مزایای ویلای آجری بگوییم تا متوجه شوید که ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری ؟

  • داشتن زیبایی و ظرافت سنتی
  • دوام و مقاومت ویلای آجری حتی تا 50 سال
  • نصب و اجرای آسان
  • قابل بازیافت
  • مقاومت در برابر یخ زدن
  • عایق نسبت به سرما و گرما

 

خانه اجری

6 مورد از معایب ساخت خانه آجری

 

معایب ویلای آجری

خوب کاملا واضح و مشخص است که هر متریالی با داشتن هزار ویژگی خوب قطعا تعدادی ویژگی بد هم دارد. ویلای آجری هم برای خودش بی‌عیب نیست و شما که قصد انتخاب متریال ویلا رویایی‌تان را دارید باید از این عیب‌ها آگاهی کامل داشته باشید تا تشخیص دهید که ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری .

  • ویلای آجری زمان ساخت بالایی دارد و سرعت اجرای آن از ویلا و خانه چوبی بسیار پایین‎تر است.
  • جرم آجر بسیار نسبت به سایر مصالح بالا است.
  • ویلای آجری به شدت در برابر کپک و قارچ ضعیف است.
  • آجرهایی که طرح یا لعاب ندارد و ساده هستند آلودگی محیط را به خودشان جذب می‎کنند و بعد از مدتی رنگ نمای ویلا تیره می‌شود.
  • ویلای آجری کشش سطحی کمی دارد.
  • تمیز کردن سطوح ویلای آجری تا حدود زیادی کار سختی است.

حرف آخر

گمانم دیگر برای شما روشن باشد که ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری ! البته برای انتخاب این مسئله که ویلای چوبی بهتر است یا آجری تنها اکتفا کردن به مزایا و معایب این متریال کافی نیست و شما باید مواردی دیگری مثل وضعیت مالی موقعیت ویلا و… را در نظر بگیرید. پاسخ درست ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری را شما باید بدهید. درست است که استفاده از چوب برای ساخت خانه انتخاب هوشمندانه‎تری است اما نمی‌توان به صورت قطعی گفت که ویلای آجری بد است. ما تنها برای شما سعی کردیم مسئله را بازتر کنیم تا شما خودتان به راحتی انتخاب کنید که ویلای چوبی بهتر است یا ویلای آجری ! در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب ساخت ویلای چوبی را مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir