44498314 21 98+ phone phone-black
logo

انواع سازه چوبی و نقش کاربری آن در ساخت

انواع سازه چوبی

انواع سازه چوبی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازه های چوبی در عین تفاوت، ساختار شبیه به هم دارند. امروزه ساخت سازه چوبی یک تخصص ویژه در صنعت ساختمان محسوب می‌شود. تا کنون مطالب بسیار زیادی را پیرامون ویلای چوبی و انواع مطالب پیرامون آن ارائه نموده‌ایم. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی گونه‌های مختلف سازه چوبی بپردازیم.

اینکه بتوانیم سازه های چوبی را بر اساس کاربردشان تقسیم‌بندی کنیم کار مشکلی نیست، زیرا بسیاری از ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف هنوز بخش بزرگی از انواع سازه چوبی هستند. اما این کاربری‌ها محدود و مشخص است. نکته قابل توجه این است که کماکان از سازه چوبی به عنوان یکی از ارکان بناهای ساخته شده در عصر حاضر، استفاده می‌شود. در کشورهای آمریکا و کانادا، در بسیاری از ایالات، هنوز مصالح اصلی برای ساخت مسکن، چوب است.

این موضوع تنها به ساخت مسکن محدود نمی‌شود، در بسیاری از ایالات آمریکا، حتی ساختمان‌های اداری محلی و یا برخی فروشگاه‌ها نیز دارای اسکلت و اجزای ساختمانی چوبی هستند. همه این‌ها بیان‌گر اهمیت و حضور چوب در عرصه ساخت‌وساز است. از آنجا که کشور ایالات متحده آمریکا، یکی از کشورهایی است که برای استفاده از چوب برای ساختمان‌سازی برنامه‌ریزی‌های بلندمدت انجام می‌دهد، لذا علاوه بر سرمایه‌گذاری بلندمدت در این زمینه، آیین‌نامه‌های بسیار معتبری را تدوین و ارائه نموده است.

یکی از اصلی‌ترین سازمان‌های بین‌المللی در زمینه چوب و حواشی آن در ایالات متحده تأسیس شده است و با عنوان AWC (American Wood Council) یا انجمن چوب آمریکا شناخته می‌شود. این انجمن به همراه چند موسسه وابسته، نظارتی بر روند کاشت و بهره‌برداری از کشتزارهای درخت موسوم به (National Forest Products Association) NFPA دارند. همچنین موسسه کاغذ آمریکا (American Paper Institute) API نیز در این مسیر همراه AWC است. به این ترتیب می‌توان به این روند قاعده‌مند اعتماد کرد.

 

ساخت سازه چوبی

 

انجمن چوب آمریکا گواهینامه‌هایی را در زمینه‌های مختلف اعم از ساخت سازه، ایمنی، طراحی و … تدوین نموده است. کمپانی‌هایی که زمینه ساخت انواع سازه چوبی فعالیت دارند، می‌توانند به این موسسه درخواست دریافت گواهینامه بدهند. پس از بررسی‌های گوناگون و سنجش‌های متعددی که توسط بازرسین AWC صورت می‌گیرد، اگر شرکت مورد نظر، توانمندی احراز شرایط مد نظر AWC را داشته باشد، موفق به دریافت آن گواهینامه‌ها می‌گردد. یکی از این گواهینامه‌های مذکور WCD است که از نظر اعتبار، یکی از برترین‌ها در دنیا است.

یکی دیگر از این گواهینامه‌های استاندارد معتبر بین‌المللی در سطح اروپا، DIN آلمان است. اما استاندارد DIN چیست؟ استانداردهای DIN نتایج کار در سطح ملی، اروپایی یا بین‌المللی است. هر کسی می‌تواند پیشنهادی برای استاندارد جدید ثبت کند.

استانداردهای DIN هنوز برای محصولات فاقد استاندارد ISO یا EN معتبر هستند. با توجه به وظیفه و هدف ISO تاسیس شده در سال 1946، استانداردهای بین‌المللی (ISO) قرار است مقررات فنی را در سراسر جهان استاندارد کرده و تبادل کالا و کاهش موانع تجاری را آسان‌تر کنند.

به عنوان مثال، گواهینامه DIN EN ISO به شماره 9712 یک گواهینامه صادر شده توسط موسسه استاندارد سازی آلمان موسوم به Deutsches Institut für Normung است. این گواهینامه پرسنل شاغل در آزمایش غیر مخرب را تأیید می‌کند. این استاندارد صلاحیت پرسنلی را که نیاز به دانش آزمایشات غیرمخرب دارند ارزیابی و مستند می‌کند. گروه بین المللی آمیتیس جزء معدود شرکت‌های ایرانی است که در زمینه صادرات به اروپا، دارای گواهینامه DIN از آلمان هستند.

ضمناً آمیتیس تنها مجموعه فعال در زمینه ساخت ویلای چوبی در ایران است که برای تمامی محصولات خود بیمه تضمین کیفیت کالا صادر می‌نماید.

در ادامه این مقاله با آمیتیس همراه باشید.

انواع سازه چوبی و مبناهای مختلف برای بررسی

در تقسیم‌بندی سازه های چوبی ، مبناهای مختلفی می‌تواند مد نظر قرار داده شود. مبناهایی مانند:

  • دسته‌بندی بر اساس سیستم سازه‌ای
  • دسته‌بندی بر اساس کاربری
  • دسته‌بندی بر اساس نوع چوب به کار رفته
  • دسته‌بندی بر اساس سبک طراحی معماری
  • دسته‌بندی بر اساس تعداد طبقات
  • دسته‌بندی بر اساس متراژ مفید

و شاید بسیاری دیگر نیز باشند. اما در این مقاله قصد داریم تا به انواع سازه چوبی بر اساس کاربری آن‌ها بپردازیم و نقش کاربری در ساخت سازه چوبی را مورد بررسی مختصر اما مفید قرار دهیم.

سازه چوبی و انواع کاربری آن

سازه چوبی را به طور کلی به 3 نوع کاربری مجزا می‌توان دسته‌بندی نمود:

  • مسکونی
  • اداری
  • تجاری

قطعاً این دسته‌بندی اجزای دیگری نیز دارد. اما در این مقاله قصد نداریم تا زیاد به جزئیات موضوع بپردازیم.

  • کاربری مسکونی سازه چوبی

در این نوع کاربری، این امکان وجود دارد تا بتوانیم از اختلاف سطح در معماری استفاده نماییم. هر چند این روش طراحی کاملاً وابسته به شرایط مخاطب و همچنین وضعیت جغرافیایی و فرهنگی منطقه نیز دارد. در این کاربری باید متوجه این باشیم که در صورتی که سازه یک طبقه اجرا می‌گردد، باید تمامی امکانات لازم سکونت را در همان یک طبقه فراهم آوریم.

اگر این شانس را داشته باشیم که بتوانیم در دو طبقه این سازه را اجرا نماییم، می‌توانیم برخی فضاهای خصوصی (مانند اتاق خواب، حمام، سیستم بهداشتی خانواده و …) را به طبقه دوم منتقل نماییم. همچنین نباید فراموش کنیم که کاربری مسکونی تردد کمتری نسبت به دیگر کاربری‌ها دارد. لذا می‌توانیم کمی محاسبات سازه‌ای را سبک‌تر از انواع دیگر سازه چوبی در نظر بگیریم. همچنین در انتخاب ضخامت کفپوش، می‌توانیم از کفپوش نازک‌تری نسبت به کاربری اداری و یا تجاری استفاده نماییم، چون میزان تردد سازه چوبی مسکونی بسیار کمتر از دیگر انواع سازه چوبی است.

به عنوان مثال در یک ساختمان با کاربری مسکونی ممکن است روزانه حداکثر 6 یا 7 نفر تردد داشته باشند، اما در سازه چوبی با کاربری اداری روزانه افراد بسیار بیشتری در تردد هستند. به همین دلیل نقش کاربری مسکونی در انجام محاسبات مورد نیاز بسیار مهم و موثر است.

 

انواع سازه چوبی

 

  • کاربری اداری سازه چوبی

در سازه های چوبی با کاربری اداری، این موضوع را باید در نظر گرفت که همواره فضایی برای نشستن پرسنل در زمان انجام وظیفه باید در نظر گرفته شود. فضایی را برای مراجعین باید در نظر گرفت تا بتوانند بدون مشکل تردد کنند. فضای انتظار برای مراجعین باید در نظر گرفته‌شود.

در سازه های اداری، به هیچ‌عنوان اخلاف سطح نباید دیده شود. زیرا در رمان مراجعه افراد سالمند، این اختلاف سطح در کف می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود، علی‌الخصوص افراد سالمند و یا ناتوانی که با ویلچیر مراجعه نموده‌اند با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. لذا به طور کلی برای ساختمان‌های اداری نباید از اختلاف سطح استفاده نمود.

ساختمان‌های اداری ترجیحاً باید با سقف بلند ساخته شوند تا در زمان زیاد بودن جمعیت، با مشکل نبودن هوای لازم برای تنفس و یا ایجاد حس خفگی کارمندان و مراجعین مواجه نشویم. بلند بودن ارتفاع سقف موضوعی است که باید در زمان ساخت سازه چوبی ، مورد نظر قرار گیرد. در ساختمان اداری تعداد اتاق‌ها بیشتر از ساختمان مسکونی و یا تجاری است. همچنین باید فضا به شکلی طراحی شود تا در صورت نیاز امکان پارتیشن‌بندی برای کاربران آن مکان فراهم باشد. این‌ها مواردی هستند که با دانستن کاربری سازه مورد نظر می‌توانیم در زمان طراحی مد نظر قرار دهیم.

  • کاربری تجاری سازه چوبی

این نوع کاربری نیاز به موارد خاصی دارد. اولین مورد آن سقف بلندتر از حد معمول دیگر سازه‌ها است. اساساً در کاربری تجاری برای فضاهای مختلف، در محاسبات تأسیسات و تهوی مطبوع، ضریب 5 را بری محاسبه BTU مورد نیاز در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال اگر برای یک واحد 85 متری مسکونی، میزان 36 هزار BTU معادل 3 تن برودتی در نظر گرفته می‌شود، اگر همین متراژ فضای تجاری داشته باشیم، عددی معادل 60 هزار BTU معادل 5 تن برودتی باید منظور گردد. این خود اولین تفاوت فضای تجاری با دیگر انواع سازه چوبی از نظر کاربری است. همین تفاوت طراح سازه یا معمار را ملزم می‌کند تا فضای مناسبی را برای نصب تجهیزات برودتی در نظر بگیرد.

سازه چوبی یا هر نوع سازه دیگری با کاربری تجاری، باید سطحی مسطح داشته باشد. حداقل یک طرف آن (بسته موقعیت جغرافیایی آن نسبت به مسیر تردد) به طور کامل شیشه باشد تا بتواند شرایط نمایش ویترین را فراهم سازد. ترد در فضای تجاری بسیار بیشتر از دیگر فضاهاست. از این رو برای پوشش کف باید از بهترین نوع کفپوش با بالاترین ضخامت استاندارد استفاده نمود. در غیر این صورت، به سرعت با خرابی و سایش کف مواجه خواهیم شد. به عنوان مثال هم اکنون در استفاده از کفپوش لمینیت چوبی، از ضخامت 12 میلی‌متر برای فضای تجاری استفاده می‌گردد.

همانطور که مطالعه کردید، به طور خلاصه سعی کردیم مواردی را که در این زمینه می‌تواند حائز اهمیت باشد را بیان نماییم. این موارد در شناخت انواع سازه چوبی و کاربری آن‌ها و تأثیر کاربری در نوع سازه به ما کمک می‌کنند.

هر مقدار شناخت بیشتر و بهتری نسبت به این سازه‌ها داشته باشیم، در زمان لازم بهتر می‌توانیم از آن‌ها استفاده نماییم. نه تنها ساخت سازه چوبی بلکه ساخت هر نوعی از سازه، بستگی بسیار بالایی به نوع کاربری آن دارد. در پایان لطفاً تجربیات خود را در زمینه کاربری سازه های چوبی با ما و دیگر مخاطبان آمیتیس به اشتراک بگذارید. در بخش ارائه دیدگاه منتظر نظرات شما هستیم.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir