44498314 21 98+ phone phone-black
logo

نازک کاری ویلای چوبی چیست؟

نازک کاری ویلای چوبی

نازک کاری ویلای چوبی دربرگیرنده پوشش نهایی بر روی ساختار زیرین ساختمان است. نازک کاری ساختمان چوبی یک روکش در داخل خانه و در معرض دید بیننده قرار می‌گیرد. نازک کاری خانه چوبی دربرگیرنده تمام عملیات اجرایی به جزء سفت‌کاری بوده مانند عایق‌کاری، نقاشی، برق‌کاری، تأسیسات و نصب در و پنجره است. این مرحله در واقع مرحله پایانی اجرای تأسیسات و به‌اصطلاح سفت‌کاری است. تمام لوله‎‌ها و کابل‌ها در این مرحله، زیرپوشش کف و یا سقف پنهان می‌شوند. این مرحله در ساخت ویلاهای چوبی معادل با مرحله گچ‌وخاک و دیگر مراحل بعدی آن در ساخت ساختمان‌های فولادی یا بتنی است. در این صورت نصب شیرآلات، پنجره‌ها، درهای داخلی واحد و درهای ورودی همگی نصب می‌شوند.

به‌طورکلی می‌توان گفت مصالح نازک‌کاری و طراحی دکوراسیون داخلی دو بخش غیرقابل‌تفکیک هستند که فضای داخلی را در برمی‌گیرند. این مصالح می‌توانند به‌عنوان پوشش یا لایه‌ای اضافی به کف‌ها، سقف‌ها و دیوارهای اتاق افزوده شوند. درهرصورت باید با توجه به زمینه معماری انتخاب شوند. مصالح نازک‌کاری به‌همراه اسباب و اثاثیه نقش مهمی در ایجاد فضای داخلی دارند. در تعیین مصالح نازک‌کاری باید به عوامل اقتصادی، زیباشناختی و کاربردی توجه کرد.

 

نازک کاری ویلای چوبی

 

مراحل ساخت ویلای چوبی شامل چه مواردی است؟

به‌طورکلی مراحل ساخت ویلای چوبی شامل موارد زیر است:

  • اجرای فونداسیون و اسکلت آن
  • دیوارکشی و اجرای کف سازه‌ای (سفت‌کاری)
  • اجرای تأسیسات ساختمان
  • اجرای کف و سقف و سطوح اکسپوز و نصب پنجره‌ها (نازک‌کاری)
  • نصب تجهیزات تأسیساتی و برودتی

اجرای فونداسیون و اسکلت آن

ابتدا طبق برآورد و محاسبات صورت‌گرفته، اقدام به کندن خاک برای اجرای فونداسیون می‎کنند. به‌طورکلی نمی‎توان هیچ سازه‌ای را روی خاک معمولی اجرا کرد؛ بنابراین باید ابتدا زیرسازی صورت گیرد تا بتوان اسکلت ویلای چوبی را اجرا کرد. اجرای فونداسیون دارای چند مزایا است:

  • جلوگیری از برخورد چوب با خاک
  • مهیا کردن سطحی صاف و قابل‌اتکا
  • درامان نگه‌داشتن سازه از سرایت رطوبت موجود در خاک
  • اعمال تمام بارهای وارده از سمت سازه به زمین

بعد از اجرای فونداسیون باید اسکلت را اجرا کنید. در واقع اسکلت استخوان‌بندی ساختمان محسوب می‌شود. نقش اسکلت سرپا نگه‌داشتن ساختمان است. سازه مکلف است تا در مقابل نیروهای وارده بر ساختمان، در هنگان زلزله، وزش باد شدید و یا هر عوامل خارجی دیگر مقاومت کرده و ویلای چوبی را صحیح‌وسالم نگه‌دارد. اسکلت از اجزای کوچک‌تری تشکیل شده است.

  • اجزای سازه‌ای افقی (تیرها)
  • اجزای سازه‌ای عمودی (ستون‌ها)

انواع اتصالات:

  1. اتصال تیر به ستون
  2. اتصال ستون به تیر
  3. اتصال ستون به ستون
  4. اتصال ستون به فونداسیون برخی از اجزای سازه‌ای مورب، در حکم ترکیب دو جزء افقی و عمودی با هم هستند.

 

 

دیوارکشی و اجرای کف سازه‌ای (سفت‌کاری)

در این مرحله باید اقدام به نصب قطعاتی که حکم دیوار را دارند، کنند. به‌طورکلی این قطعات پیش‌ساخته هستند. دیوارها به دو گروه دسته‌بندی می‌شوند:

  • دیوارهای جانبی
  • دیوارهای داخلی (جداکننده)

دیوارهای جانبی به سبب این‌که فضای خارج از ویلای چوبی را از فضای داخل آن تفکیک می‌کنند، اغلب ضخیم‌تر از دیوارهای داخلی بوده و از یک‌لایه عایق جهت ممانعت از هدررفتن انرژی بهره‌مند هستند. همچنین در این مرحله به اجرای کف سازه می‌پردازند. کف سازه به بخشی از ساختمان که روی تیرهای قرار گرفته و افراد ساکن در آن طبقه روی آن راه می‌روند، گفته می‌شود. نکته مهم این است که کف سازه با کف معماری تفاوت دارد. در این قسمت قاب پنجره‌ها نیز نصب می‌شود.

اجرای تأسیسات

اجرای تأسیسات نه‌تنها در ساخت ویلای چوبی بلکه در هر سازه دیگری یک بخش مهم محسوب می‌شود. تأسیسات قلب تپنده یک ساختمان به شمار می‌رود. چنانچه یک ویلای شیک، دارای لوله‌کشی آب نباشد، هرچقدر هم زیبا به نظر برسد، قابل‌استفاده نیست. در این مرحله تمام لوله‌کشی‌های مرتبط با آب شرب مصرفی و تأسیسات برودتی، صورت می‌گیرد.

 

نازک کاری ویلای چوبی

 

اجرای کف و سقف و سطوح اکسپوز و نصب پنجره‌ها (نازک‌کاری)

این قسمت بعد از پایان زیرسازی‌ها انجام و اقدام به نصب و اجرای تمام سطوح می‌کند که در مقابل دید قرار دارند. نازک کاری ویلای چوبی شامل تمام سطوحی (سطح بیرونی دیوارهای داخلی، سقف و همچنین کف) که قابل دید است. این بخش زمان مناسب برای نصب پنجره‌ها نیز است.

نصب تجهیزات تأسیساتی و برودتی

این بخش، بخش پایانی مراحل ساخت ویلای چوبی به‌شمار می‌رود. در این بخش، تمام تجهیزات شامل پکیج، شیرآلات، کلید پریزها، رادیاتورها و یا سایر دستگاه‌های برودتی و گرمایشی، کابینت، کمد دیواری نصب می‌شوند.

مراحل نازک کاری ساختمان شامل چه مواردی است؟

پس از پایان کار مراحل سفت‌کاری و اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی پیمانکار نسبت به شروع نازک کاری ویلا اقدام می‌کند که طی مراحل مشخصی انجام خواهد گرفت. هرکدام از این مراحل باید دقیقاً براساس اصول و استانداردها و در زمان مناسب اجرا شوند. در ادامه در رابطه با این‌که نازک کاری ساختمان چوبی شامل چه مراحلی است بحث خواهیم کرد:

  1. اجرای اندود گچ‌وخاک
  2. سفیدکاری
  3. اجرای قرنیزها
  4. عایق‌کاری سرویس‌های بهداشتی
  5. سرامیک و کاشی‌کاری ساختمان
  6. اجرای انواع سقف
  7. اجرای نمای داخلی و خارجی
  1. اجرای اندود گچ‌وخاک

بعد از پایان دیوارچینی و اجرای تأسیسات نوبت به گچ‌کاری دیوارها می‌رسد. به‌طورکلی اندودکاری ساختمان را به دو نوع داخلی و خارجی دسته‌بندی می‌کنند. در اندودکاری داخلی به سبب دور بودن فضا از رطوبت اغلب از گچ‌وخاک و در اندودکاری خارجی به سبب برخورد مداوم با شرایط مختلف جوی و فراهم‌کردن مقاومت مناسب سازه در مقابل آن از سیمان استفاده می‌شود. اندودکاری دیوار به‌عنوان یکی از مراحل نازک کاری خانه چوبی خود طی فرایند خاصی صورت می‌گیرد که شامل چندین مرحله است:

  • بررسی نقشه، متره کار و مصالح موردنیاز
  • کروم‌بندی
  • شمشه‌گیری
  • پرکردن فضای بین شمشه‌ها

به تمام موارد بالا اندودکاری می‌گویند. در مرحله بررسی نقشه و تخمین مصالح موردنیاز باید به ابعاد سطحی که باید اندودکاری شود، توجه داشت. پس از تهیه مصالح نوبت به کروم‌بندی دیوار می‌رسد. به‌طورکلی کروم‌بندی به‌عنوان یکی از مراحل نازک کاری ساختمان از قطعات ساخته‌شده از ملات گچ‌وخاک است. البته برخی اوقات از قطعات آجر نیز استفاده می‌شود که در نقاط از پیش تعیین شده‌ای روی دیوار قرار می‌گیرند و به‌عنوان سطح تراز مبنای اندودکاری در نظر گرفته می‌شوند. توجه داشته باشید که در کروم‌بندی باید انحراف سطح زیر کار از حالت شاقولی نباید بیش از 10 میلی‌متر باشد و از سمتی دیگر به‌منظور ممانعت از شکل‌گیری ضخامت‌های زیاد گچ و خاک روی دیوار که کیفیت نهایی کار را کم خواهد کرد. دقت داشته باشید که پستی و بلندی‌های روی دیوار از 10 میلی‌متر بیشتر نباشد. اولین کروم به فاصله تقریبی 30 سانتی‌متر از سقف و دومین کروم در فاصله 30 سانتی‌متر از کف در همان راستا قرار داده می‌شود. در مرحله بعدی، به فاصله تقریبی یک متر از اولین ردیف کروم نسبت به اجرای دیگر کروم‌ها اقدام می‌شود.

پس از اجرای کروم‌بندی نوبت به شمشه‌گیری می‌رسد. در این صورت یک شمشه آلومینیومی را روی کروم‌های بالا و پایین قرار می‌دهند و سپس نسبت به پرکردن فاصله بین دیوار و شمشه با گچ یا سیمان اقدام می‌کنند. بعد از خشک شدن ملات باید شمشه را سوا کرد. پس از شمشه‌گیری تمام کروم‌ها نوبت به پرکردن فضای بین شمشه‌ها با ملات گچ‌وخاک یا سیمان می‌رسد که اصطلاحاً به آن پرکردن متن بین شمشه‌ها می‌گویند.

  1. سفیدکاری

از دیگر مراحل نازک‌کاری سفیدکاری به‌شمار می‌رود که به سبب قرارگرفتن در روی کار در اجرای آن باید دقت کامل داشت تا کیفیت حداکثری ایجاد شود. این مرحله از نازك كاري ساختمان پس از پایان اندودکاری و کامل خشک شدن آن انجام می‌شود. سفیدکاری با استفاده از گچ انجام می‌شود. ملاتی که به‌منظور سفیدکاری تهیه شده نسبت به گچ‌وخاک زودتر سفت می‌شود و به‌همین سبب هر بار نسبت به تهیه مقدار کمی از ملات گچ اقدام می‌کنند. ازآنجایی‌که سطح گچ در سفیدکاری به‌سرعت خشک می‌شود و نمی‌توان پرداختی روی آن انجام داد، به‌همین سبب اقدام به کشته‌کشی می‌کنند. در این صورت یک ورقه کشته به ضخامت کمتر از یک میلی‌متر ازروی سطح موردنظر اجرا و با استفاده از ماله آن را کاملاً صاف و یکنواخت می‌کنند.

 

نازک کاری ویلای چوبی

 

  1. اجرای قرنیز

در حقیقت قرنیزها می‌توانند از جنس‌های مختلفی از جمله تراورتن و مرمر باشند. قرنیزها مستقیماً روی سطح گچ‌کاری شده قرار داده می‌شوند تا در این صورت بتوانند از سطح زیرین خود را در معرض نفوذ رطوبت و هرگونه ضربه محافظت کنند.

  1. عایق‌کاری سرویس‌های بهداشتی

به‌طورکلی عایق‌کاری سرویس‌های بهداشتی یکی از مراحل نازک کاری ویلای چوبی است. برای افزایش کیفیت کار این عملیات در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول عایق‌کاری دیوار و مرحله دوم عایق‌کاری کف با قیرگونی است. در این صورت امکان آسیب‌دیدن قیرگونی کف به علت رفت‌وآمد افراد از بین می‌رود.

  1. سرامیک و کاشی‌کاری

در برخی از مواقع ممکن است قرنیزها پس از اجرای سرامیک‌های کف انجام شوند. با توجه به این‌که پس از اندودکاری کاملاً صاف و یکنواخت شده‌اند؛ بنابراین نیاز چندانی به پرداختن به آن‌ها نخواهد بود، اما در رابطه با کف و سرامیک کاری جریان کمی متفاوت است. پیش از اجرای سرامیک‌ها باید سطح زیر از لحاظ شاقول و گونیا بودن کنج‌ها کاملاً برسی و تمام ایرادات احتمالی برطرف شوند. کاشی‌گذاری دیوارها نیز به چند روش دوغاب ریز، ملات‌گذاری با استفاده از چسب‌های ویژه انجام می‌شود. روش ملات‌گذاری اغلب برای کاشی‌کاری زیر سقف مورداستفاده قرار می‌گیرد که در آنجا استفاده از روش دوغاب‌ریزی امکان‌پذیر نیست. استفاده از چسب‌های مخصوص نیز اغلب در پروژه‌های بازسازی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  1. اجرای انواع سقف

از دیگر عملیات نازک‌کاری اجرای انواع سقف است و در کل دربرگیرنده نصب و اجرای انواع سقف‌ها مانند سقف‌های کاذب و سقف‌های گچ‌بری‌ها است.

  1. اجرای نمای داخلی و خارجی

اجرای نمای داخلی و خارجی از دیگر مراحل نازک کاری ویلای چوبی است. این عملیات دربرگیرنده روش‌ها و مصالح مختلفی است که اغلب به علایق کاربرد و طراح بستگی دارد. نمای داخلی نیز جزئی از نمای طراحی داخلی بوده و در بخش‌های متعددی از ساختمان می‌توان اجرا شود.

 

 

جدول نازک کاری ساختمان چیست؟

معمولاً مصالح استفاده شده در فضاهای متعدد پروژه در مرحله نازک‌کاری از تنوع بسیاری بهره‌مند هستند. در این صورت تعیین تمام جزئیات پروژه در نقشه‌ها در برخی از موارد غیرممکن است. به جدولی که اطلاعات مصالح به‌کاررفته در فضاهای متعدد در مرحله نازک ‎کاری را شامل می‌شود، جدول نازک‌کاری می‌گویند.

جزئیات جدول نازک‌کاری

جزئیات جدول نازک‌کاری شامل موارد زیر است:

  • مصالح و تعیین محل استفاده
  • تعیین فضاهای مختلف نقشه

به‌عنوان‌مثال، در جدول نازک‎کاری نام فضاها به تفکیک جزئیات پلان دربرگیرنده ورودی، اتاق استراحت کارگران و راه‌پله تعیین شده است. هریک از فضاها نیز شامل کف، دیوار و سقف نمای خارجی است که این تقسیم‌بندی در جدول برحسب مورد، طبق جزئیات پروژه می‌تواند متفاوت باشد.

نحوه کاربرد و استفاده از جدول نازک‌کاری

براساس جزئیات جدول، مصالح مختلفی پیش‌بینی شده است که مصالح مصرفی برای سقف فضای ورودی، سفیدکاری دوگچه پرداختی مشخص شده است. براساس جزئیات جدول، مصالح مختلفی پیش‌بینی شده است که مصالح مصرفی برای کف راه‌پله، سنگ گرانیت سفید نطنز مشخص شده است.

اولویت جزئیات جدول نازک‌کاری نسبت به جزئیات نقشه‌های مصوب

در قراردادهای فهرست بهایی، مصالح موجود در جدول نازک در جایگاه مشخصات فنی پروژه به‌حساب می‌آید، لذا نسبت به نقشه‌های مصوب پروژه اولویت دارند. بدین معنی که براساس جزئیات جدول نازک‌کاری و مصالح مصرفی را انتخاب و طبق جزئیات اجرایی، صورت‌وضعیت‌ها تهیه و تنظیم می‌شوند.

در این مقاله در رابطه با نازک کاری ویلای چوبی پرداختیم. نازک کاری ساختمان چوبی شامل تمام عملیات اجرای در فضای داخلی ساختمان است.

ویلای چوبی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید.

شما می‌توانید برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir