44498314 21 98+ phone phone-black
logo

تاسیسات ویلای چوبی و موارد پیشنهادی

تاسیسات ویلای چوبی

تاسیسات ویلای چوبی دارای ویژگی‌های متنوعی است که باید تابع موارد خاصی باشد. ترجیحاً باید از حضور رطوبت در خانه چوبی اجتناب کرد. در سازه‌های بتنی و فولادی، که فضای داخلی آن با گچ و خاک پوشیده می‌شود، رطوبت هوا چندان مخرب نیست، بلکه تا حدود معقولی می‌تواند به ماندگاری پوشش دیوارها و سقف نیز کمک کند. اما به این علت که در ویلای چوبی روال به این شکل نیست؛ تاسیسات ویلای چوبی اهمیت بیشتری دارد. در ساختمان‌های چوبی پوشش دیوارها و سقف و کف، تماماً چوب است. هر چند که این چوب به موادی آغشته است که باعث ماندگاری آن‌ها می‌شود، اما در هر صورت چوب نسبت به رطوبت حساس است و در دراز مدت نسبت به آن عکس‌العمل فیزیکی نشان می‌دهد.

تاسیسات ویلای چوبی به طور کلی به دو بخش تهویه مطبوع (گرمایش و سرمایش) و موضوع آب و فاضلاب تقسیم می‌شود. موضوع آب و فاضلاب نیز به خودی خود به دو بخش آب مصرفی و فاضلاب تقسیم می‌شود. در موضوع فاضلاب و آب مصرفی، تفاوتی با دیگر سازه‌ها ندارد و تمام استانداردها و مواردی که باید برای یک ساختمان بتنی یا فولادی رعایت شود، باید در ساخت ویلای چوبی نیز رعایت گردد. تقریباً این موضوع مشترک است. موضوع صحبت ما به تهویه مطبوع باز می‌گردد. در ادامه با آمیتیس همراه باشید.

تهویه مطبوع ویلای چوبی

مطلب مهمی که در طراحی و ساخت باید پیرامون تاسیسات ویلای چوبی رعایت کرد، موضوع کنترل حضور آب و رطوبت است. در سازه‌های معمولی با استفاده از کولر آبی و موتورخانه یا پکیج می‌توان سرمایش و گرمایش را تأمین کرد. این مورد در سازه‌های مذکور نیاز به رعایت آیتم ویژه‌ای ندارد. اما در تاسیسات ویلای چوبی موضوع کاملاً متفاوت است. استفاده از کولر آبی گزینه مناسبی برای تأمین سرمایش خانه چوبی نیست. چرا که رطوبت باعث تورم بافت چوب شده و در نهایت منجر به تغییر شکل فیزیکی آن می‌شود. این موضوع در دراز مدت باعث پوسش در چوب شده، صدمات سنگینی به آن وارد می‌نماید.

اما اینجا این شکل‌پذیری چوب نقطه ضعف آن محسوب می‌شود. زیرا چوب نسبت به رطوبت با سرعت بیشتری نسبت به فولاد و یا بتن عکس العمل نشان می‌دهد. به همین دلیل تلاش ما بر حذف حداکثری رطوبت در تهویه ویلای چوبی است.

 

تاسیسات ویلای چوبی
تاسیسات ویلای چوبی

 

با استفاده از کولر گازی که گاز R410a مصرف می‌کند، می‌توان به راحتی برودت و سرمایش خانه چوبی را بدون نگرانی تأمین کرد. ساختار کولر گازی بر حذف رطوبت از سیستم برودتی استوار است. این خود نقش بسیار مهمی در تأمین امنیت چوب در استفاده از سیستم برودتی دارد. اما نکته مهم تأمین گرمایش خانه است.

در بحث گرمایش بهترین گزینه استفاده از سیستم کولرگازی مجهز به هیتر است. که به دلیل اینکه پرهزینه است، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

گزینه بعدی استفاده از داکت اسپیلت است. داکت اسپیلت برای تأمین گرمایش مجهز به کویل است. این کویل در ساختار داخلی داکت اسپیلت استفاده می‌شود و باعث گرم شدن هوای خروجی از دریچه‌های کانال تهویه است. این دستگاه نیز رطوبت را به حداقل رسانیده و تنها باید از سلامت کویل و سینی تخلیه و درین دستگاه مطمئن بود، تا در صورت سوراخ شدن کویل آسیبی به چوب نرسد.

سومین گزینه برای تأمین گرمایش در تاسیسات ویلای چوبی، استفاده از شوفاژ است. اما این روش نیاز به تأمین موارد استاندارد عایق‌کاری است. تمام لوله‌های آب‌گرم انتقالی آب مورد استفاده در رادیاتورها، باید به طور کامل با پشم شیشه عایق شود. این کار باعث می‌شود تا حد انتقال حرارت به چوب کف به کمترین میزان خود برسد و گرمای آب موجود در سیستم، تنها در رادیاتورها مورد استفاده قرار بگیرد.

بدترین سیستم مورد استفاده در تأسیسات ویلای چوبی، سیستم گرمایش از کف است. این سیستم به طور کلی نباید در خانه چوبی مورد استفاده قرار بگیرد. زیرا به طور مستمر چوب را تحت انبساط قرار می‌دهد و باعث تغییر شکل پلاستیک در چوب می‌شود. حتی اگر این تغییر شکل در حیطه الاستیک (برگشت‌پذیر) چوب باشد، چون به طور مستمر است، ممکن است پس از بازگشت چوب به حالت اول، دقیقاً به حالت ابتدایی باز نگردد و باعث کش‌آمدن و انبساط موضعی بشود، که این خود به معنی خارج از رده استفاده شدن چوب است. در این حالت، کف دچار تورم شده و باید تعویض گردد.

به طور کلی باید مراقب کیفیت اجزای مورد استفاده در دکوراسیون چوبی داخلی ویلای چوبی بود. در صورتی که از مطالعه کردن این مقاله رضایت داشته‌اید توصیه می‌کنیم مقاله صفر تا صد ویلای چوبی را نیز مطالعه بفرمایید و با آمیتیس همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، بلوار میرداماد، خیابان پگاه، کوچه دوم، ساختمان آمیتیس
  • دفتر امور قراردادها: تهران، میدان پونک، مجتمع تجاری بوستان، واحد 746 اداری
  • تلفن: 02144498314 - 02144407302
  • فکس: 02144499243
  • ایمیل: info@amitis.ir